SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat

Re: SM med Samuel

Inlägg av Nat »

Halloj!

Gällande snutte så tycker jag det är jätte bra att ha när det svajar lite (oro, 8-månaders.. Barnvakter, dagissovande). Köp minst 5 likadana. De bör vara små gosiga bitvänliga och ska kunna tvättas på 60 grader.

Otur med föräldragruppstiden men så kommer det att vara. När man kör schema kommer man att få krockar hela tiden. Jag tänker att den stora behållningen av föräldraträffar har mammorna och inte bäbisarna, och då helt lugnt låtit honom sova och istället tagit tillfället i akt att hinna med både en och två kaffe och att verkligen kunna prata ordentligt med mammorna. När sonen blir större ordnar du bara själv playdates på "rätt" tid :mrgreen:

Lycka till
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack! :heart:

Jo, du har rätt såklart! Schemat framför allt! :wink:

Och fler snuttar behöver införskaffas!! :shock: :lol:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

Gokväll
Ja det går åt några snuttar. Jag tvättar dom rätt ofta och då slits dom. Sen slängde jag en när sonen hade svinkoppor. Kvar har vi 3 stycken och jag tror han kommer vilja ha snutte när han sover ett bra tag till.

Gällande schema så har vi flexat när det är enstaka grejer, men en aktivitet en gång per vecka hade inte funkat att flexa för Einar när han var så liten som Samuel är. Men det är ju olika, du känner ju ditt barn och vet hur lätt han har för förändringar i schemat

Kram
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Nä, här flexas inte i onödan :!: Men han tycks känna på sig när det är föräldragrupp för igår vaknade han OCKSÅ efter ca 1h och då hade han dessutom bajsat :shock: :cry: . Det tog ju en evighet att somna om sedan men han gjorde det ( =D> ) och sov sedan sött hela luren ut. Utöver bajsandet kan det kanske bero på okända ljud från byggarbetsplatsen intill eller bara en känsla av att mamma gärna vill att jag ska sova lite extra bra...som ger motsatt effekt? Ja, inte vet jag men idag sov han prima hela luren så det är ingen katastrof. Får vara väldigt noga med sista 20-minutaren så jag inte missar att väcka i tid, så ger det sig nog.

Kram!

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Idag fyller Samuel ETT HALVT ÅR!!! :heart: \:D/ :heart: :-({|=

Alla som tjatat innan om att "passa på och njut, tiden går såå fort" hade ju rätt såklart... :roll: Och jag njuter mer och mer för varje dag. Han är såå ljuvlig nu :heart: att det är inte klokt. För tillfället intas bara flytande föda (idag fick han t.ex. en spännande "renmärgs- och ärtpuré-soppa) men det går ju bra det med. Ont i halsen, tandsprickning eller helt enkelt roligare att dricka maten ur mugg? Ja, inte vet jag men så länge det går ner så är jag nöjd, och han också! :lol:

Skulle bara säga det... 8)

Kram!
Nat

Inlägg av Nat »

Grattis grattis Samuel, hoppas ni hade en fin halvårsdag!!! :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Hög tid för en uppdatering, känner jag! Här har det hänt grejer, både roliga och mindre roliga, men med SM går ju allt som en dans! \:D/ Vad skulle jag göra utan Barnabokens klokskap i huvudet?

Samuel har fått två tänder, var lite grinig vid båda tändernas framkomst men bara dagtid. På natten sov han som vanligt sina 12 h och nu är han verkligen en Säker Sovare så det bara stänker om det!! Hör bara:

Natten till i söndags blev jag ordentligt magsjuk :( ...spydde varannan timme hela natten och hade såklart ingen mjölk till den stackaren på morgonen :cry: ...eller knappt på hela dagen. Tur att han äter så mycket vanlig mat!! :) I måndags var det så dags för Samuel att få sin första sjukdom. Tråkigt, men nu med facit i hand (tror jag iaf) så vet vi ju att han överlever sånt också! Efter långluren skulle vi ta vår traditionella promenad men det första som hände var att han kräktes ner vagnen och gatan och lite till så vi kom snabbt in igen...tur att vi bara hunnit några meter! Men sedan var han hyfsat pigg och åt t.o.m. lite mellis som han fick behålla. Försökte såklart få i honom vätskeersättning enligt konstens alla regler och oroade mig massor för att han skulle bli uttorkad :roll: . Men han lekte på som vanligt och passade på att lära sig åla! =D>

Efter att inte ha ätit ngt mer än frukost och en halv banan på hela dagen så antog jag att jag skulle behöva nattamma för att få i honom vätska och att han skulle vakna urhungrig på natten minst en gång...men INTE, han sov :sleep: (troligen med ganska hög feber) hela natten och vaknade blott 15 min för tidigt :shock: =D> Sedan igår mitt på dagen hade han 38.9 graders feber :cry: men därefter sjönk det och idag hade han på kvällen 36.4 och konstaterades frisk!! :D Allt gick verkligen bra och han sov förstås mkt längre lurar än vanligt på fm och em igår men idag har vi kört vanliga schemat och framåt kvällen var han superpigg, ålade många meter på golvet =D> och var lika go och glad som innan han blev sjuk. Skönt!! :thumbsup: Nu ska bara pappan piggna till också så är vi tillbaka allihop!

Annars så kan jag bara konstatera att vi har det såå bra! :D :heart: Samuel är ett riktigt charmtroll (och jag är naturligtvis helt opartisk!) som busar och skrattar och förstår så mycket mer än man tror. Nu när han börjat åla så får vi nog verkligen akta oss!! :wink: :lol: Idag låg jag och läste min tidning på golvet och han kom farande och ville prassla med den och stoppa den i munnen...så jag ålade iväg och han efter! =P~ :lol: Det var riktigt roligt, det tyckte faktiskt han också. Sedan när jag läst färdigt sidan fick han självklart smaka på denna goda litteratur :wink: . Lite trycksvärta har väl ingen dött av, hoppas jag?! :roll:

Så, nu ska jag vila lite. Är lite mjack fortfarande efter sjukan. Men glad att det gått så bra! Borde verkligen ta och göra ett diplom till Samuel (läste den underbara Torsmammas diplom-tråd) när han nu är en sååå Säker Sovare! Är så stolt!! :mrgreen:

Kram på er alla fina forumister!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det är så roligt att följa Samuel, jag känner igen mig så mycket! Små halvåringar är verkligen underbara!!! Glöm inte bort att ta åt dig själv av äran - ingen säker sovare utan en säker mamma (eller pappa såklart)! =D>

Hoppas ni får vara friska nu, magsjuka är nog bland det värsta..

Kram! :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack SaraMilana! :D

Jag ÄR egentligen väldigt stolt! :mrgreen: Men det är ju bara här jag får höra att jag ska vara det, andra verkar inte tro mig när jag säger hur bra jag har det utan tycker nog mesta att jag är knäpp... #-o :cry: ](*,) Men ändå är det JAG som får sova hela nätterna \:D/ :thumbsup: :sleep: medan de andra knasmammorna #-o som inte fattar att Barnaboken och AW är superbra går runt och bär bebisar stup i kvarten... :twisted: :roll: #-o

Älskar alla smileys på det här forumet! :lol: De säger mer än tusen ord!

Nu har vi varit bortresta igen och två nätter i rad nu har Samuel fått somna på konstiga sätt och ställen och sedan skyfflats ner i sängen när vi kommit hem (igår 20.30 men han somnade ca 19.10, och idag 19.30.) Jag funderar lite på att köra på 19-07 ett tag nu (är ju ändå sommartid snart!) men jag vet inte. Idag väckte vi 15 min senare (6.45) för att försöka jämna ut lite och dagen har varit kanonbra. Men det jag mest funderar på är att om några dagar blir han 7 månader och visst ska det vara ännu mindre sömn då egentligen? Han klarar absolut inte att skippa em-luren än, hur gör man då?? Korta långluren? Eller korta natten? Eller kanske fm-luren? Möblera om schemat på något smart sätt? Vad funkar bäst för tröttisar?

Hur har ni gjort eller tänkt göra? Själva sömnminskningen tror jag faktiskt han klarar (i alla fall om några veckor... :wink: ), nu kör vi 12-45-2-20 men insomningstiden har ökat lite på sista tiden så han somnar ibland så sent som 19 (ska sova 18.30).

Tacksam för kloka råd! :?

Kram!

/Ylva
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Halloj igen!

Nu är jag inte stolt längre utan skäms :oops: över mitt inlägg ovan. Är ju helt omöjligt med hundra frågor i rad :shock: . Så jag tänkte: hur skulle jag själv svara mig? Och såg följande i kompendiet:

7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)

Så alltså rekommenderas att korta långluren? :shock: Den trodde ju jag man skulle behålla lääänge...men hur gjorde du SaraMilana med Stella? (Min reaktion: hjälp vad stor han har blivit...korta långluren...käranåndå, ojojoj... :lol: )

Och Torsmammas schema för Tor:

7-8 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt

Men 3 h vaken på em vet jag inte om han klarar? Några erfarenheter här? Funkar det fortfarande att lägga tidigare eller blir det för mycket sömn totalt? Känns som att det är väldigt känsligt nu med minuterna han sover, ligger verkligen i överkant men har så lätt att bli supertrött och grinig också. :?

Så jag kommer inte längre själv. Väntar på er expertis! :wink:

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ler alltid när jag läser dina inlägg :)

Jag körde 12-45-1,5-20 först men efter några knasdagar då schemat fick frångås lite märkte jag att de somnade och sov mkt bättre när de varit vakna lite längre mellan lurarna. Så jag kör 12-2-45 nu med 2,5 h vaken på morgonen, 3 h andra passet och 3,5 h sista. Lägger dock oftast 15-30 min tidigare. Nu efter tre dagar börjar det sätta sig och det har inte skarvats alls (peppar peppar) jmf med tidigare. Sista halvtimmen på morgnarna är rätt grinig men det har blivit bättre för varje dag som gått. Så så hör jag :P
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Du är ju bara för härlig!!!

Man kan ju först korta långluren till 1,5 så länge man har tre lurar och sen öka till 2 igen när man tar bort en lur.

Med Stella fick jag aldrig till det riktigt med två lurar, jag tyckte det var jätteknepigt med mattider och sånt. Hon hade aldrig direkt svårt att somna heller. Så jag kortade ner fm- och em-lurarna mer och mer och gick sen i princip direkt från tre lurar till en. :shock: Konstigt va? :D

Stella sover fortfarande 1,5 h efter lunch och jag vill väääldigt gärna att Sigrids långlur infaller samtidigt :wink: , men vi får se hur jag gör denna gången. Ännu så länge känns det långt till två lurar för den här lilla tröttisen.

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för snabba svar!! :D

Båda verkar ju ha rätt, tycker jag! :? Kan jag inte helt enkelt pröva att hålla vaken så länge det går varenda pass och se hur det landar? Eller är det helgalet tänkt? :shock: Har du flyttat långluren då, Frida? Har ni också "dippar" i passen då de liksom vilar lite mentalt? Samuel har såna "bryt" ibland när han blir supertrött/grinig och stoppar tummen i munnen en liten stund. Sen vaknar han till (mentalt alltså :wink: ) och är glad och nöjd en bra stund igen.

Så det funkar med långlur tidigt? Ja, Samuel skulle nog inte banga, han sover bäst på fm, tycker jag. Men tror kanske ändå han behöver 3 lurar ett tag till.

Men när har du maten då Frida? Hjälp! Kan du inte skriva ner hela schemat till en stackars mos-hjärna? [-o< Snäääälla? =P~

Aha, kan man öka den igen, SaraMilana! Smart. Hur skulle det kunna se ut om jag gjorde så? Ska jag bara förlänga em-vakenpassen eller ska jag justera mera i schemat, typ flytta fram långsovet?

Ni är bäst!!! :D :-({|= :heart:

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Svarar själv igen!! Rekord för dagen. Är ju helt förvirrad... :lol: :lol: :lol:

6.30 Godmorgon!
9.00 Sova 45
12.15 Sova 1,5
15.45 Sova 20
18.30 Godnatt!

Vad tycks? Kanske justeras med en kvart hit eller dit men... :?:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Fixar han 2,5 h på morgonen så är det välan jättefint :) Och ja, tjejerna tar sig en mental paus då och då, gärna med lite kroppskontakt samtidigt ;) Och min tvååring har sovit 2 h sen vi ändrade till en lur. Det är först nu jag märker att jag måste hålla 1,5 h för att det inte sk bli snackigt på morgonen.

Vårt schema (7,5 mån):
18:30-6:30 natt
7:30 frukost
9-11 sova
11 lunch
14 mellis
14:15-15 sova
17:30 middag

Jag ammar fortfarande ett par ggr/dag också men inte på några fasta tider. Märker jag att det är grinigt så kan vi bryta med en liten amningspaus på en eller ett par minuter. Jag tycker inte det påverkar aptiten så jag är inte så noga med det :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"