Hej!
Jobbigt med förkylning, men såna tider är det ju tyvärr...
Visst är det frustrerande ibland med tröttisar!

Men av egen erfarenhet vet jag att de mycket väl kan ha svårt att vara vakna mer än 1 h (särskilt första passet, tycks det) trots stigande ålder. Sista delen av passet är det också bra om du gör någon spännande social delaktighet-grej så lillen glömmer att han är trött...

Men hav hopp! Tids nog kommer även Stellan bli piggare!!

Så här såg vårt schema ut vid ca 3 månader (tror jag det var, jag hade också gruvliga problem i början att få till schemat):
6.30 Vaken 1,5
8.00 Sova 1,5
9.30 Vaken 1,5
11.00 Sova 2 (utomhus)
13.00 Vaken 1,5
14.30 Sova 1,5 (utomhus)
16.00-18.30 Vaken + 20 min lur ca 17.00.
Man kan alltså schemalägga en extralur på em så att sista passet inte blir för långt. Utan den hade det aldrig gått för oss. Ett sätt är att spika måltiderna och utgå från det. Hålla vaken så länge det går och sova däremellan, typ. Och så finns ju möjligheten att lägga tidigare på kvällen. Min son hade dock aldrig problem att somna om på morgnarna, så kanske kan det vara för mycket sömn för er. Hur sover han på dagarna nu? Skarvas det lika mycket?
MEN jag vill också tillägga att det ibland kan räcka med en liten mental lur, typ "sitta i famnen och mysa" någon minut för att orken ska komma tillbaka. Såna har vi fortfarande när det blir skrik och panik under vakentiden. När de små börjar bli piggare är det nog lätt att tro att man fortfarande måste lägga direkt (det trodde jag) de visar tecken på trötthet men ibland kan de klara en bra stund till. Dock är det ju inte meningen att han ska bli övertrött och få svårt att sova så det är hårfina gränser och dem måste du lära dig läsa av och känna själv.
Vid för tidiga uppvak eller svårt att sova på morgonkvisten (minns inte om jag redan skrivit det här) så gäller följande tips:
Mera mat! (Jo, många börjar med smakisar redan vid tre månader, vi gjorde det vid 3,5 och det var inte en dag för tidigt! Se "Mer mat åt småfolket"-tråden!!!)
KOLSVART i rummet! Inte minsta strimma ljus någonstans!!
Lägga 15 min tidigare på kvällen (låter knäppt men funkar faktiskt!!)
Testa detta men ta det samtidigt lite lugnt med ambitionerna för väääldigt mycket kommer falla på plats när den riktiga maten kommer in i bilden!! Och det är ju ganska snart, om inte nu?!
Kram till dig och fortsätt jobba på så fint!! =D>
/Ylva