En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
An1

En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Hej!
Åter en gång hamnar jag att skriva i det här forumet och fråga hjälp och handledning av er som förstår, kan och vet bättre än mig! Jag trodde att jag hade det hela helt klart och tydligt för mig, eftersom förra babyn blev standardmodellad direkt från födseln och allt gick bra ända tills hon blev två månader och började krångla. Men tydligen är det inte så lätt alla gånger, att få det rätt från början alltså.

Men hur som haver. Vi fick en lillebror för två veckor sedan (han föddes 9 dagar över bf) och jag hade bestämt att följa standardmodellen direkt från början, men fastän jag försökt och försökt så har jag inte fått till det! Jag ammade honom helt i början, men den lilla tröttisen orkade sällan vara uppe hela måltiden utan somnade till och från och fick nog aldrig den fulla måltiden. Så efter sen stund så var vi inne i snuttammande och snuttsovande. Eftersom hans storasystrar är 6 och snart 4 år, så måste jag köra och föra dem till och från förskolan och dagklubb. Förskola är det varje dag och dagklubb två dagar i veckan. Därför bestämde jag mig att flaskmata lillebror för att underlätta vardagen. Tycker att det går snabbare att få i honom mat från flaska än att sitta timtal och amma ett barn som bara somnar och äter halvfärdigt.

Så i nuläget får han mjölk från flaska då han vaknar och är hungrig, dricker ca 120 ml. Men hur skall man göra för att veta att han får i sig hela måltiden, alltså tillräckligt med mat för att orka sova? Han blir gnällig redan 45 minuter efter att han vaknat! Och hur skall man göra med insomningen? Borde han kunna somna själv om han är riktigt proppmätt? Jag vet att vi fortfarande är inne i smekmånaden, men i vilket skede kan jag börja spika ett dagsprogram åt honom så vi får vardagen att fungera med storasystrarnas dagsprogram?

Många frågor och mer kommer det. Är tacksam för svar!
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
lgh140

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av lgh140 »

Välkommen och grattis till nummer tre!!

Som du själv skriver så är det ju smekmånad och trots att man så gärna vill få till en ordnad vardag så gäller det att gå varsamt fram. Jag vet att det inte känns så men snart är ni där så försök slappna av och låta det vara kringelkrångligt ett tag till. Mata på, lägg när liten inte orkar mer och blunda för antal ml eftersom det bara orsakar stress. Sömnen är kvittot på hur mätt han är :) Jag vet att många gör så att om liten vaknar inom 1,5 h så ger de bara en påfyllning men efter 1,5 h påbörjas ett nytt standardmål. Själv tyckte jag det var ett skönt rättesnöre för att få lite avstånd mellan målen. När man är ny i världen orkar man ju inte så mycket och det gäller som du vet att lyssna av hur just DIN bebis klarar livet. Så låt vardagen vara lite ur led och glöm inte njuta av din lilla bebis. Lätt att säga men svårare att göra.. ;)

Kram!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Och mata på tills han slocknar. Somna själv kan han börja göra när smekmånaden är över :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
An1

Inlägg av An1 »

Nu har nog den egentliga födseln skett. Lillebror är som förbytt! Ingenting stämmer längre och SM som jag försökt få till har misslyckast om och om igen, ingen ordning på något. Nu går vi runtomkring och vaggar, bär, klappar, matar, matar, försöker sätta nappen i munnen och ingenting hjälper. Han sover knappt något och när han till sist somnar så är det av utmattning. Då sover han två timmar och så börjar övertrötthetscirkusen då igen. Vad och hur skall jag börja?!? Kan man kura redan? Hjälp!
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Har surfat runtomkring och läst här på forumet. Det är tydligen vagningen som gäller i det här skedet, eller...?
An1
Stora M - 220907
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Just så :) Mata på så mkt det går inom ca 1,5 h med pauser för skötning och umgänge. Orkar han inte 1,5 h så kör ni på så länge han orkar och fixar han istället uppemot 2 h vakentid så blir det lite social delaktighet efter sm-målet. Lägg sedan på mage i vagnen, dra några tag och avsluta med skak i handtaget. Lyssna av och vagna tyst och lugn, släpp, lyssna av igen och fortsätt så tills han kan somna själv. Ungefär så kan det gå till ;) 3-4 h mellan början på varje mål så vaknar han för tidigt är det bara att vagna igen. Läs i barnaboken och bland favorittrådarna för att få matnyttigare info.

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
An1

Inlägg av An1 »

Tack för snabbt svar! Just sådär tänkte jag också i tidig morgonstund. Bra att få det bekräftat. Första passet vagnade jag en god stund, sen sov han 45min och så vagnade jag skarven en god stund till och han sov 45 min till. Då han vaknade tog jag upp honom utan att han hann börja skrika, eftersom det gått 4h sen senaste mål påbörjades. Var det rätt? Eller borde han sova så jag får väcka honom? Sen orkade han vara uppe 1h 10min och lades i vagn, men han somnade först 45min senare då han vagnades så vakentiden blev i alla fall 2h. Följande lur har jag åter vagnat 45min skarven, den tycks vara pop. Nåja, vi fortsätter. Nog skall det säkert bli lugnare här också :)
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Mera frågor. När lillebror somnat i vagnen och vaknar efter en halvtimme eller 45 minuter skall han då ges en påfyllning eller vagnas vidare? Jag upplever att han äter för lite på dagen eftersom han äter med mycket god aptit på natten. Igår somnade han för natten kl 20.30 och det blev matning 23.30, 3 och 6. Morgon tog vi 8.30.

Dessutom undrar jag vad som är problemet nattetid då han somnar enkelt pånytt efter matning ifall jag inte byter blöja. Han är passligt sömntung och behövs inte vagnas. Men ifall jag byter blöja, så piggnar han till alldeles för mycket så han behövs vagnas en god stund. Blöjan byts i mörker och jag talar inte och tar inte heller ögonkontakt. Dagtid skriker han också varje gång han läggs ner på skötbordet och man byter blöja på honom. Men direkt han får på sig byxorna tystnar han.
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Har hållit på med vagning nu i tre dagar och det känns som att det inte går framåt. Har sökt på forumet., men hittar inget svar. Skall lillebror vagnas enbart då han är ledsen.. eller hur är det? Nu vagnar vi direkt han har ljud. Ibland får man stå till och med 45 minuter och hålla på. Han lugnar nog ner sig mellan varven, man ser hur han slappnar av och tänker somna, jag går bort och efter några tysta minuter börjar han skrika, gnälla, gråta pånytt. Vill ju inte hamna i det berömda vagningsträsket...
An1
Stora M - 220907
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

I min mening så använd verktygen (buffa, vagna, solfjädra, ramsa) bäst när det är verklig panik och aldrig annars. Jag tycker man så lätt annars hamnar i ett träsk där barnet uppskattar verktyget AAAALLDELES för mycket 8)
När jag vagnar min spädgris så är det när han börjar gråta upp sig, aldrig vid gnäll och gnöl. Jag vagnar då en stund och slutar cirka 10-20 sek efter att han slutat gråta. Sen går jag därifrån. Börjar han gråta igen så går jag snabbt tillbaka och kör samma procedur igen. Så håller jag på några gånger. Fungerar det inte efter 5-6 gånger brukar jag ta upp och tänka att han nog var hungrig och så ger jag honom en omgång mat.

Hoppas det hjälper dig lite

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
An1

Inlägg av An1 »

Ska man faktiskt vagna ännu 10-20 sek efter att han slutat gråta? Jag har läst att man ska strax sluta vagna när bebisen slutar gråta, och det har jag gjort.

Vi har det jobbigt. Vår son sover väldigt lite och jag vet inte alls var det har gått fel och HUR vi ska få bort hans övertrötthet då han aldrig verkar sova.

Han ligger i vagnen, både på dagen och natten. Jag skulle vilja att han sover i sin säng på natten, men det går inte eftersom han har väldigt svårt att komma till ro och somna på nytt efter nattmatningen. Därför hjälper vi honom att komma till ro med vagnandet.

Han äter MASSOR och har gått upp bra i vikt. Men han sover ändå bara korta snuttar. Igår sov han 1 x 45 minuter och 3 x 30 minuter och resten av hans sovtid vagnades han. Och han vagnades endast då han skrek, genast då han tystnade slutade vi. Och så om igen på nytt efter några minuter. Somnade aldrig in ordentligt. VAD är felet?
An1
Stora M - 220907
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal han är. Kan du lägga till födelsedatum i din signatur så blir det lättare? Har jag rätt om att han bara är någon månad så är det ju fortfarande läge att ta det varligt. Försök lägga målen med 3,5-4 h mellan varje måls början och låt vakentiden styra hur länge han sover. Jag skulle nog vara ganska frikostig med vagningen om han har så svårt att komma till ro, det går alltid att backa senare.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
An1

Inlägg av An1 »

Efter lördagens korta sovpass ändrade han sig på söndagen och började sova lite bättre. Igår, på måndan, sov han längre och längre för varje sovpass och var mycket trött hela dagen. Han somnade lätt själv då han lades i vagn och inga skarvar behövde vagnas. Vi måste väcka upp honom från dagens tredje sovpass (eftersom det hade gått 4 timmar sedan han åt senast!) Vet inte hur länge han annars skulle ha sovit. Idag kl 5, när han åt, var han allra piggast och det tog två timmar innan han somnade på nytt! Jag vagnade en pigg pojke som inte ville sova. Sen när han äntligen somnade kl 7 sov han 1,5 timme och var inte alls pigg och utvilad då han vaknade och åt mål 1. Sen det är vi idag tillbaka i 45 minuters sovande, alla pass. Varför blir det såhär?!?

Tidigare i hans korta liv har han sovit hans längsta sovpass 4,5 timmar på sen eftermiddag, mot kvällen. Och när han har bra dagar, som igår, så sover han bara längre och längre pass för varje gång. Brukar inte bebisar i den här åldern bli piggare mot kvällen?! Jag vet inte, men det känns som att han har dygnet upp och ner? Vi är på något sätt i otakt hela tiden...

Och sen så undrar jag att vad skall man göra om han äter t. ex. kl 8, inom 1,5h, blir trött och jag lägger honom och sova kl 9.30. Han somnar direkt och sover låt oss säga en halv timme och är pigg kl 10. Vad gör jag då? För mat är det först kl 11.30-12, efter 3,5-4h. Det här sker så gott som varje dag! Jag har stått och vagnat honom i 1,5-2 timmar, men han somnar INTE på nytt, han lugnar nog ner sig mellan varven men somnar inte. Till sist får jag ta upp honom och mata honom kl 11.30 och då är han ju redan mer än övertrött och den följande luren lyckas inte heller.

Suck och stön.
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Angående vagning gäller det verkligen att inte vagna för mycket. Jag tror att det är häri problemet ligger. Läs den här tråden om vagning, den är superbra! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

:heart:
An1

Inlägg av An1 »

Jag har läst det där redan för en tid sedan. Och gör precis så. Vagnar när han skriker/gråter och slutar direkt han är tyst. Men det går inte framåt. Idag har jag stått och svarat på hans frågor precis hela dagen!! På kvällen tog min man över. Vad gör vi för fel?!? Nu har vi hållit på i snart ett dygn och den lilla stackaren har sovit max 45 minuter :( Det går inte såhär. Mina äldre barn behöver också mig under dagtid och då hamnar den yngre att ligga och storgråta då jag inte direkt hinner svara på precis hans varenda fråga.
An1
Stora M - 220907
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"