Ville är en glad, pratsam och social liten kille som inte är särskilt blyg av sig. Han är dock rätt mammig och när jag är närvarande blir det lättare kinkigt i jobbiga situationer. Han går på förskolan tre timmar på förmiddagen ti-fr och trivs ypperligt. Hemma får är han delaktig i det mesta men hans föräldrar tänker lätt effektivt-för-stunden och har inte alltid världens tålamod... Det vi har märkt det senaste halvåret är att han har kort tålamod med saker han inte behärskar, han blir snabbt förbannad eller ledsen och tjuter högljutt om saker inte går som han vill. Han har även lagt sig till med frasen "mamma hjälpa" och vill inte försöka själv. Oj vad jobbigt det har blivit tänkte vi ömma men när jag började tänka efter inser jag att vi har en rejäl bakläxa att ta itu med nu. Det jag vill ändra på i första hand är:
- ta vara på hans egna initiativ till social delaktighet så ofta det är praktiskt möjligt, inte bara när det är bekvämt. Här har vi varit superduperdåliga tyvärr så det är väl inte så konstigt att han reagerar som han gör?
- planerad social delaktighet fm och em varje dag så vi får in det i system.
- införa ensamlek. Hur gör jag det med en 2-åring?!?!
Är det nåt annat som kan vara bra att ta med redan från början? Jag har svårt för att ändra mitt eget beteende sådär på en gång och tar gärna en eller ett par saker i taget.
Tack för mig, nu kör jag!