Hej!
Tack så jättemycket för era tips och omtanke Tin och Dumlekolan!!
Ledsen för sent svar! Det tog lång tid innan jag ens upptäckte att jag fått svar.
Jag följde ditt råd Tin med en eftermiddagsvila och det funkade bra! För det mesta somnar hon inte utan bara ligger där och vilar en stund och sedan blir hon lite piggare.
Problemet med nattsömnen löste sig automatisk efter ca två månader och hon började återigen sova hela nätterna men det kom däremot för en månad sedan. Samma sak!
Jag tror det funkar nu igen men jag är inte säker. Vi har flyttat ut vår säng och nu sover vi i vardagsrummet. Hon får sova bäst hon vill! Hon är ju inte ledsen eller så. (Men jobbigt att dela rum med henne på semestrar!! Det fasar vi för varje gång.)
Jag antar att vi bara får låta tiden gå så att det får lösa sig själv igen. Förra gången var det precis innan hon började gå, så nu kanske något annat är på gång?..
Däremot har ett större problem dykt upp! Nu fungerar inte dagsömnen alls!!
Hon kan ligga vaken upp till två timmar i sin säng utan att somna!

Samma här, hon bara ligger och leker och pratar nöjt för sig själv i sängen tills hon till slut somnar.
Vi har kört strikt på hennes sovtid men däremot har vi börjat låta henne sova klart hennes 1,5 timme. Så hela schemat har blivit förskjutet! Hon blir såå gnällig, arg och ledsen om hon inte får sova tillräckligt att vi inte orkat avbryta hennes sömn.
Det här är schemat för vår 16 månaders flicka:
Natt 19.00- 07.30 (samma här, tar oftast en halvtimme för henne att somna så vi låter henne sova längre)
07. 45 Morgonmacka
09.30 Stor portion gröt
11.00- 12.30 Middags sömn (Denna tid fungerar inte alls längre i verkligheten)
13.00 Lunch (så alltså inte heller denna)
15.00 Frukt
16.30 Middag
18.00 Kvällsgröt
Jag hade hoppas att det finns något sätt att behålla samma sovtid om det finns något sätt? Annars låser hon hela min eftermiddag eftersom hon också vägrar att sova i sin vagn och om hon somnar i den så sover hon max 45 min. Och om hon inte somnar så gör hon hela dagen till en pina eftersom hon då gråter nästan konstant.
(Igår var vi borta hos vänner och hade tänkt låta henne sova i vagnen. Hon somnade aldrig utan låg vaken tills vi kom hem kl 22. Däremot somnar hon snabbt i sin resesäng! Fast den har vi inte alltid möjlighet att ta hem

)
Ska jag börja ta upp henne den tiden hon borde vakna och sedan bara stå ut med gnället under en period? Och hoppas på att hon ställer om sig?
Eller måste jag lägga sovtiden senare? Jag har försökt med kl 12 men samma sak där.
Jag kanske borde flytta den till kl 13, 14 och sedan köra hårt med vagnen trots allt?
Jag sitter nu och lyssnar på min dotter som ligger och pratar i sin säng trots att det var mer än två timmar sedan jag lade henne. Och vi ska åka hemifrån om en timme. Hon kommer alltså inte få sin sömn och gråta halva dagen.
Hon var trött när jag lade henne! Hon badade t.om. i 45 min innan så att hon skulle vara extra trött..
Suck.. snälla hjälp oss om ni kan..
Kram