Kur av 6-månaders lillasyster

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sara819
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 00:28
Ort: Ulricehamn

Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Sara819 »

Då har vi satt igång kur av vår 6-månaders tjej. Lillasyster till en 2,5 åring som kurades vid 8 månader och som sedan den tredje dagen av kuren vi inte gått in till en endasta gång oavsett var han sover, hur sjuk, ny "riktig" säng osv. Då till syster. Exakt 6 månader nu vid kurstart (inne på natt 3 nu) och helammas. Får inte rätsida! Vet inte om vi är på helt rätt väg eller helt fel. Känns bara konstigt på nått vis och behöver lite klara tankar. Hennes schema ser ut såhär:

Natt 20-8
Ammas 8
Vila 10-10.45
Ammas 12
Vila 13-15
Ammas 15
Vila 17-17.20
Ammas 18
Slurk och skratt, i säng 20

Första två nätterna har min kille tagit.
Första natten:
tog en timme innan hon somnade med tillrättaläggande, buff, ramsa ut, hon vaknade vid fyratiden och fick ramsas med han bedömde inte att hon behövde lugnas. Hon sov igen efter hela 1,5 h. Han behövde inte gå in och buffa. Hon vaknade sedan 7.10 och skrek omvartannat till 8-tiden då hon togs upp i en skrikpaus.
Dag ett:
somnar hon direkt efter tillrättaläggande och kort vagning, skak, ramsa såklart, i vagnen. Suupertrött! Vaknar efter 30 min och jag gör om proceduren, vagnar tills hon lugnat sig. Hon skrek inte men kollade upp ur vagnen (tyst och nöjd, nyfiken) flera gånger efter tillrättaläggande, vagna, ramsa osv. Tillslut tar jag upp henne kl 11 nöjd.
Andra luren Tar det 20 min att somna. Tillrätta, vagning, skak och ramsa. Försöker vagna kortare. Hon vaknar efter 45 min. Hon blir direkt lugn vid tillrättaläggande men skriker och tittar ut ur vagnen när jag går med ramsan. påminner från rummet bredvid och får tillrättalägga mm några gånger. Hon lyssnar på ramsan. hon somnar 14.20, gnäller til några ggr men får ramsa och blir tyst. Väcker 15.
Tredje luren:
Proceduren (tillrätta, vagna, skak, ramsa) ca 3 ggr. Protesterar höljutt! Tredje gången ligger hon helt stilla vid ramsan i sin protest och somnar på 10 min. Bekräftar alltid efter hon tystnat.
Natt 2:
Tar 30 min att somna, buffar 1 gång. Vaknar vid 4 tiden igen och håller på ett tag men somnar om själv. Väcks 8! Hurra!
Dag 2:
Vila 1: La 10.05 pga nedbajsning kl 10 :) Tillrättaläggande, skak i handtaget, ramsa.. Hon kikar ut ur vagnen (inte ledsen eller arg). Upprepar några gånger så hon har förutsättningarna (inte tittar ut) att sova. 10.15 lägger hon sig ner själv efter ramsa. Somnar 10.20 efter lite pip men lugnar sig direkt med påminnelseramsa. Bekräftar.
Vila 2: Proceduren (nu utan vagning) och hon lägger sig direkt tillrätta och slappnar av. Kikar direkt upp när jag går ut med ramsan. Bökar runt, tittar ut. Får påminna och lägga tillrätta några ggr. Tystnar tillslut och bekräftar 13.20. 13.50 vaknar! ledsen och lugnas inte av ramsan. Lägger tillrätta och hon slappnar av direkt med blir arg när jag ramsar ut. Ibland är hon tyst men märker sen att hon tittar ut och får lägga tillrätta. Ibland ligger hon still men bökar runt, snurrar runt på rygg massor av gånger och kommer inte till ro där. Övar på att avvakta. Känner att jag överarbetar. Ramsan känns inte som den biter. Kämpar på med vid 15 har hon inte somnat om men är tyst och har lugnat sig men kollar ut och jag tar upp.
Vila 3: Lägger tillrätta, Solfjädrar, ramsar iväg. Reser sig och gnäller. Nu avvaktar jag! Tvingar mig själv att inte ramsa för mycket eler tillrättalägga för ofta. Hon är sur men inte ledsen och jag känner att hon vet vad som gäller och jag behöver inte berätta det igen. Hon får vara sur. Antecknar som en tok för att hålla mig i skinnet. Superarg låter hon nu! Kollar och hon ligger på rygg. Lägger tillrätta.ramsar ut x4 och hon ligger kvar still på mage. Börjar igen, tillbaka på rygg, lägger tillrätta och ramsar ordentligt x 8. Hon ligger kvar men protesterar. Hon liggger där still och protesterar och det avtar mer och mer. Höljudda protester men ligger platt. Går iväg lite för att inte riska att överarbeta. Slänger sen ett getöga och hon bökar runt (hela tiden protesterandes). Får en påminnelse och får sista ordet. Lite gny. 17.07 är det tyst och jag bekräftar (allt detta tog alltså 7 minuter). Väcker 17.27 (hon får 20 min inom marginalkvarten)
Natt 3:
Min första natt! Hon är trött och gnällig och får verkligen kämpa för ett snett leende. Blir sur direkt i sängen men slappnar av, läggs tillrätta, solfjädrar då spjärnar hon emot, ramsar ut. Hon är inte glad, superarg! Påminner 20.01 (för fort?) Hon blir bara argare av det. Skriker och skriker (som vid tidigare läggningar ska tilläggas. 20.07 är hon riktigt uppskriken och bestämmer att nej, på det här viset får man ingen sömn. Går in och ska lägga tillrätta, men hon ligger redan platt tillrättalagd, men arg! Buffar 5 minuter tills jag känner att hon lugnar sig. Hon ligger hela tiden, får bara lägga tillrätta egna benet. Solfjädrar och ramsar ut. Hon skriker mer direkt när jag går ut med ramsan men avtar snabbt. Minskar och jag låter henne reagera. Hon skriker upp sig men avtar och tystnar själv, Jag tror hon förstått så hon fr protestera bäst hon vill. 20.20 Tyst och bekräftar. Då börjar hon gnälla lite men tystar själv. Bekräftar. gnäller mer. 20.25 gnäller med ökad intensitet. Skriker 20.29. Hon blir inte lugnad av påminnelser utan snarare surare. 20.31 har tystnat. Bekräftar och då börjar hon gnälla. påminner x4 och får sista ordet. 20.39 Skriker högt, jättearg. Ramsar men hon fortsätter fast det avtar och hon tystnar. 2045 ska jag precis bekräfta men råkar komma åt så det skramlar till rejält utanför dörren varpå hon vaknar igen. Påminner bestämt och hon lugnar sig något. 20.46 tyst, bekräftar, fortsatt tyst. 21.26 Vaknar och jag ramsar x 4. Gnäller men tystnar. Gnäller lite efter en stund. gnölar runt men somnar själv. bekräftar 21.30. 21.36, 21.37 och 21.45 gnölar runt men behöver inte ramsa utan hon tystar själv. Behöver jag bekräftelseramsa här??

Ok till mina frågor. Jag har en känsla av att hon inte riktigt fattat. Hennes arga arga skrik är verkligen upprörda. Skriker hon sig till sömns? Men samtidigt somnar hon ju redan själv (=målet) och jag misstänker att jag överarbetar och överreagerar. Behöver lite klarhet... Förblindad av broderns härliga sömn känns allt (tom under en kur) som om det är "fel".
Min andra fråga är om det är ok att hon kollar ut lite ur vagnen, jag lägger tillrätta ibland, osv. Slutar överarbeta och låter henne vara lite mer. Så kommer det sitta tillslut med dagslurar i vagnen: eller bör jag ändra till mörklagt eller sängen? Ej mörklagt i vagn passar vår vardag (sovrummet på övervåningen och svårt att mörklägga nere) bäst. Någonstans tror jag det går. Herregud, bara andra dagen. MEN samtidigt känner jag mig så villrådig

Vad säger ni? Tacksam för alla råd och ord.

Sara och Lea
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
Sara819
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 00:28
Ort: Ulricehamn

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Sara819 »

Vill tillägga att storebrors dagslurar i vagnen inte fungerade då jag fastnade i vagningsträsket. Han sover dock fortfarande 1,5 h i egen säng som en klocka sedan han bara sover 1 lur per dag. Men på punkten att få vagnlurar att funkgera är jag alltså att betrakta som helt ny :|
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen åter!

Jag skulle understryka vikten av att äta fast mat då man kuras!!!! Jag skulle inte kräva att en såpass stor dam på 6 månader klarar sig 12h på endast bröstmjök som smälter snabbare än fast mat!

Så jag skulle backa lite med kurandet och införa ordentlig mat på schemat först! Sedan kan ni kräva att hon sover hela natten utan nattmat.
Tills kuren börjar kan ni dock öva på att somna själv - det underlättar kuren i framtiden!
En 6 månaders tös kan ha en rejäl hunger så bara hennes mage hänger med så är det bara att mata på!!

Annars verkar schemat bra :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sara819
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 00:28
Ort: Ulricehamn

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Sara819 »

Så! Då var vi igång med gröt, pure, frukt och grönsaker mm till lilla damen som nu är 7 månader. Hon ammas även varje mål. Morgon och kvällsslurk. Trycker i henne allt jag kan :P Vi började kura henne på nytt i fredags och det har gått toppen! JAG har gjort min läxa och lyckats få till attitiyden till självklarhet. Herregud, sist var jag så NERVÖS och hade hjärtklappning påväg upp för trappan mot sovrummet. Pratade lugnt och glatt men såklart min lilla bebis känner av att mamma var helt stissig. Nåväl. Nu känner jag mig cool som en, jag vet inte vad. Jag vet vad som gäller och har samma självklara attityd och känsla som när storebror på 2,5 får för sig att göra något galet. Inte står jag där och 'oj jaha hehe hur tänkte du nu, ja kanske så ändå, eller inte eller vad tycker du eller ja nej kanske....'. Det är bara stopp och belägg i förbifarten. Och så känner jag mig när jag ramsar nu på nättera. Ut och mjölka korna och det :D

Här är hennes schema:

19.30-07.30 Natt
7.30 God morgon! morgonammar
8.00 Frukost
9.30-10.15 Vila (45 min)
11.00 Lunch
13-14.30 Vila (1,5 h)
14.30 Mellis
17-17.20 Vila (20 min)
18.00 MIddag
Nattslurk, skrattfest, godnatt 19.30 Sova

Första natten tog lång tid med en del buff tills hon somnade. Sedan vaknades det vid 01 och la tillrätta några gånger och buffade. Fick påminna. Fick påminna på nytt men gav framförallt tid åt hennes reaktion. vid 2.30 sov hon gott. Gnydde vid 04 men somnade om själv innan jag behövde ramsa. Hon vaknade sedan vid 06 och somnade om 07. God glad morgon vid 07.30!

Andra natten la jag tillrätta och solfjädrade. Hon låg still under mina självklara attityd händer och jag gick ut med ramsan. Protest efter en stunds tystnad. Två bestämda påminnelser (herregud vad mycket mer bestämd jag måste vara för att jag ska förmedla rätt, inga mesramsor har effekt här) och hon sover och får bekräftelse efter 25 minuter. Flera gånger har hon själv blivit tyst, gnölat osv men sedan blivit arg och svurit. Häftigt att se att när jag avvaktar kommer hon till ro själv.
Hon vaknar igen vid 01 tiden (har inte anteckningarna framför mig nu) och får en ramsa som biter! Lite mer protester. Avvaktar och låter henne uttrycka sig. Lyssnar och skriver och känner mig glad och självklar. Den fina fina sömn vi gett storebror vill jag även ge lillasyster. Hon somnar på 25 min igen efter bök och gnöl och svordomar och en påminnelse till. Bekräftar. Nåt gnöl men bekräftar inte igen för att inte tjata. Det var mer insomningsljud. Så sover hon som en stock till 06.08 igen. Får en pangramsa och tystnar på 5 minuter. Bekräftar. Efter ett tag nytt tjut och ramsar. Hon tystnar under ramsan som då får sista ordet. 07.01 börjar hon gnälla och babbla lite. Tystnar. Lite rörelser. Nu står jag på helspänn och lyssnar nyfiket. Ser så fram emot att väcka med buller och bång och all min glädje efter denna framgångsrika natt. Och så gör jag det... dumma misstaget!? Eftersom hon är vaken och jag inte vill att hon ska börja bli ledsen bestämmer jag mig för att ta upp 7.15 (mariginalkvarten...) för att göra en glad morgon. Hon hade gnällt lite nämligen och denna helspända mamma var livrädd för det. Morgonen känns SÅ ömtålig!! Hursom. Jag går in. Ljus, glatt godmorgon. Där ligger hon och mumlar under täcket jag la på henne inatt efter tio minuters sömn. Exakt som hon låg då. Men när nån sekund gått, jag säger Godmorgon Lea" osv börjar hon GALLSKRIKA! Skriker så tårarna sprutar. Jag är cool och busar i sängen med henne så hon lugnar sig något. Låtsas som det regnar och kör på i min glädje. Det smittar av sig lite, hon skriker inte när jag tar uppe henne men tårarna på hennes kinder känns ju nu INTE bra. hehe. Sen ångrar jag mig ju som tusan mer och mer under dagen idag. KUNDE jag inte bara hållit mig. Hon får väll ligga och gnälla lite. VARFÖR förväntar jag mig misslyckande?? Suck. Jaja. Tänker framåt med gott mod! Ser fram emot nattens framgångar och tills dess odlar jag min attityd stark och orubblig.

Dagslurarna går bra. Dels för att hon är dödstrött och så har vi haft i princip exakt detta schema väldigt länge.

Jaha, jag vill mest ha åsikter, hurrarop och klapp i ryggen på vägen :lol: Ska satsa stenhårt på skrattet till godnattet och verkligen lattja loss innan läggning idag! Det är en VÄLDIGT svårflörtad liten dam men hej vad vi ska ha roligt hela vägen ner i sömnen :D
OCH pepp att jag nu inte sabbat allt med denna morgon..... :roll:
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Manfred10 »

Så! Då var vi igång med gröt, pure, frukt och grönsaker mm till lilla damen som nu är 7 månader. Hon ammas även varje mål. Morgon och kvällsslurk. Trycker i henne allt jag kan :P Vi började kura henne på nytt i fredags och det har gått toppen! JAG har gjort min läxa och lyckats få till attitiyden till självklarhet. Herregud, sist var jag så NERVÖS och hade hjärtklappning påväg upp för trappan mot sovrummet. Pratade lugnt och glatt men såklart min lilla bebis känner av att mamma var helt stissig. Nåväl. Nu känner jag mig cool som en, jag vet inte vad. Jag vet vad som gäller och har samma självklara attityd och känsla som när storebror på 2,5 får för sig att göra något galet. Inte står jag där och 'oj jaha hehe hur tänkte du nu, ja kanske så ändå, eller inte eller vad tycker du eller ja nej kanske....'. Det är bara stopp och belägg i förbifarten. Och så känner jag mig när jag ramsar nu på nättera. Ut och mjölka korna och det :D
Hejja Hejja! =D> =D> =D> :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: 8) 8) 8) Rena skolboksexemplet mamma! :D

Ser ju bra ut det där. Flaggar lite för att lunch och långvila ligger lite långt ifrån varandra men fixar hon det ändå så är det toppen! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sara819
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 00:28
Ort: Ulricehamn

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Sara819 »

Såhär gick natt tre! Hon var jäkligt förbannad vid läggning. Jag hade kommit in i lite dålig säkerhetsförmedling där vid pyamaspåklädning och bus. Vargen flåsade mig i nacken. Det kände hon av! Hursom. Godnatt lampan, pussar och kittel ne i säng tillrätta, solfjäder och ut med glad hurtig bestämd ramsa. Förbannad som sagt. Skrek upp sig som tusan och vid "panikskrik" gick jag fort och lätt in med säkra steg och la tillrätta och buffade kort. Sikte mot dörren och ramsan. 40 minuter så sov hon. Tricket är att avvakta. Hon har förstått beskedet. Arg och förbannad får hon lov att vara.

Och så sov hon. Och sov. Och sov. Jag vaknade både 01, 04 och 05 helt ovan vid denna långa sammanhängande mörka tystnad. Strax innan 06 först hörs gnöl och gnäll. "Är det inte dags för morgon nu?" Jag ger ingen ramsa direkt eftersom hon mest småsurrar men börjar sen gnälla mer och jag ger en ramsa x 4. Därefter muttrar, gnäller och grejar hon i 20 min. Tyst, bekräftar. Mutter. Tyst. Jag vaknar av klockan 7.30 och väcker, stolt som en tupp över oss båda!

Jag ligger lätt på helspänn och väntar mig det värsta..... SÅ - jag har börjat ramsa mig själv :lol: Leas ramsa går "Nu är det dags att sova" (fast inte på svenska - pappa från schweiz) och jag har börjat ramsa mig själv med "Nu är det dags att vänta" när jag blir för ivrig och vill överarbeta. Suupereffektivt!

Ja jag har märkt att hon är väldigt hungrig vid 16-17 tiden trots mycket mellis. Ger ett extra mellanmål vid 16.30 och då funkar det fint. Långa vilan klarar hon. Vi äter 11-12 nästan då hon gärna mosar i sig maten själv och jag matar emellan hennes egna plock =tar tid :P Därefter ammas hon och tömmer båda brösten. Sommar gott vid 13 när vi kommer hem från förskolan med storebror. Mätt på mat och intryck. 8)
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Wow!!
Jag har inte så mycket att tillägga ;) underbar lädning och vilken grym attityd du har! :)
Fortsätt i samma stil ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sara819
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 00:28
Ort: Ulricehamn

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av Sara819 »

Nu behöver vi några råd! När hon lägga för natten blir hon fortfarande MYCKET arg men vi låter henne vara och igår somnade hon på en kvart. Hon blir iaf mindre och mindre arg för varje kväll.

Hon sover nätterna igenom. Vaknar hon till vid 4-5 hinner vi inte ens ramsa utan hon somnar om själv snabbt. Vaknar knappt. Ibland samma sak vid 5.30-6. Inland behöver hon en ramsa och somnar då om efter den, ramsan biter bra. Men oftast vaknar hon till vid 7 och somnar INTE om, blir efter ett tag sur och skriker sedan upp sig med full kraft. Man får göra godmorgon när hon gör en paus. Hon börjar inte längre skrika mera när man kommer in och gör godmorgon.

Pappa tycker att vi ska ändra morgon till 7. Då sover hon alt har inte hunnit bli så arg. Ramsan biter inte den här tiden men jag ramsar heller sällan eftersom hon inte frågar. Hon är arg och förbannad.

Hur kommer vi ur detta? Jag vet ju att man inte ska ändra schemat såhär tidigt. Samtidigt vill man få positiva mornar och inte hamna i en ond spiral.
Tacksamma för tips!
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Kur av 6-månaders lillasyster

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Tidiga morgnar ett tyvärr en ganska vanlig grej innan allt sätter sig. Visst kan man justera schemat till tidigare och allt är frid och fröjd men det kan också bli så att hon börjar vakna en halvtimme tidigare ändå.

Jag brukar rekommendera en väckarklocka till barnet som ringer in morgonen, då är det klockan som signalerar att morgonen börjat och inte liten som "skrikit" till sig mamma och startat morgonen.

Hur som helst finns det många strategier för tidiga morgnar och du kan nog söka här på forumet så hittar du flera men det viktigaste är att du väljer en strategi och håller dig till den och har is i magen och våga lite på att det kommer att gå över, bara man har en stor skopa tålamod :lol:

Men jag tycker att en upplysande pangramsa med första pip, som svar på tal- det är fortfarande natt! och sen ingenting mer, och blir liten frustrerad och skriker upp sig så brukar jag ha på klassisk musik eller någon annan musik som brukar avleda bra. Kom ihåg att det är viktigt med skrattet till gonattet men också det stora glada återseendet! Det är ju party på morgonen :roll: :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"