Tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
JNL

Tröttis

Inlägg av JNL »

Här har vi fått en riktig liten tröttis!
Sover gladerligen sina 21/2 -3 tim och somnar ofta när jag ammat han en stund, tar till alla knep jag kan. Byta blöja, lägga på rygg på golvet ropa och stimma så han vaknar till och kan äta färdigt.
( trotts att han sover på sida o ej mage)
Försöker hålla han vaken 11/2tim men de är inte alltid de går.

Va är nu detta för besvär med en plutt som gärna vill sova???

Jo, kvällarna är mer och mer besvärliga och nätterna tenderar att bli mer oroliga och besvärliga.
Som de är nu så sover han till ca7 och är vaken ca 1 tim ( har skolbarn att få i väg så har inte tid att ha han ett vaken program för han ) Så fort han kommer i vagn eller bil stol somnar han.
Vaken på dan ofta 2 pass men efter kl 6 blir det knöligt. Har lite orolig mage med fisar på tvären ( försöker bli bättre på att rapa han och har minifom )
Sen är kvällen ofta skrik o gråt med korta stunder som han sover eller mycket oroligt .
De stora barnen sover vid 7 så vi har kväll vi 8 i huset för han med.

Hur ska vi få han mer vaken på da ? så kvällarna och nätterna blir lugnare? Eller är han övertrött trots att han bara varit vaken ca 4-5 tim på en dag?
Nån ide om hur jag kan ha ett mat o sov schema att hålla mig till?
Liten är nu ca 6veckor :heart:
// Linnéa

:heart: Hampus 07 :heart:
:heart: Nathalie 09 :heart:
lgh140

Re: Tröttis

Inlägg av lgh140 »

Hej och ett sent grattis till nytillskottet!

Jag sitter och funderar på hur dagarna ser ut efter lämningarna och innan strulet börjar ;) Jag tolkar det som att liten inte fixar 2-2 rytmen som tydligen brukar infinna sig efter nån månad (här hade vi 1,5-2/2,5 länge). Kan du försöka stolpar upp det lite tydligt så en trögis som jag fattar? :roll:

Kvällstrasslet hade vi i övrigt länge och har fortfarande.. Inte mkt till tröst tyvärr! Får du till en 20-min lur mitt i kvällspasset?

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
JNL

Inlägg av JNL »

Har försökt se om han har nått sov mönster de senaste dagarna, och han har absolut 1,5- 2/2,5.
Även på natten sover han aldrig längre än 2,5 -3 tim. Har dock varit väldigt gnälligt och skrikit nu ett tag, men har lackt han på mage nu på dagen och de har gjort stor skillnad när han sover på dagen( mycket lugnare sömn )
Men fortfarande gnälligt när han är vaken och väldigt trött av sig

Funderar med amningen nu får han mat direkt när han vaknar och sen till att han ska sova ( äter ofta mycket lite då ) alltså två mål per vaken tillfälle.
Hur länge ska han få så? eller ska jag försöka ge av båda brösten vid samma tillfälle ?
Annars blir man ju väldigt låst då de ska vara mat efter 2,5 tim hela tiden.
:-k
// Linnéa

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag har två små tröttisar, det tog lång tid innan någon av dem orkade vara uppe i 1,5 timmar. Min minsta är nu drygt tre månader och kan äntligen vara uppe lite längre! Runt 1 h 45 min är lagom för henne och någon enstaka gång 2 h! Lägg honom när han verkar trött tycker jag, en övertrött bebis är inte så kul att ha att göra med...

Ett SM-mål kan ta upp till 1,5 h när man är såhär liten. Erbjud gärna mat flera gånger inom den tiden, det räknas fortfarande som samma mål. När han blir två månader kan du dra ner målet till 1 h.

:heart:
JNL

Inlägg av JNL »

Så bra att höra att de är fler som har tröttisar.

Kan alltså ge han mat fleragånger under hans vaken period. Nu har han hamnat i nåt konstigt gnäll, sovit bra äter bra sen när han ätit en stund så blir han så missnöjd :(
Lässen och vill inte ha mer mat bara bara gnäll, får ofta gå efter klockan om när han ska sova. Då de är svårt att veta/ höra när han är trött gnäll.

Nått jag äter?( undviker allt jag vet inte är bra för småmagar)
Nån 5mins gråt om dan har vi då inte här :shock: :?
Nån som har nån ide om hur man kan få en nöjd glad bebis även när han är vaken :?:
// Linnéa

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Några 5 min har vi inte här heller utan minst 1 h och ofta mer om jag lägger ihop allt skrik. Men men... Prova att truga lite mindre och lita på att han säger till om han vill ha eller erbjud bara lite fint :) Byta aktivitet och sställning/plats funkar ofta här iaf. Ibland lägger jag även lite tidigare.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
JNL

Inlägg av JNL »

Har försökt få fram ett litet sov schema men behöver hjälp

vaknar vid
7,30 -8 vaken 1 tim
ca9 sover 2,5 -3tim
ca11,30 äter vaken max 1,5tim
ca13 sover som bäst denna tid gärna 3tim

Sen kommer de svåra han orkar sällan vara vaken mer en 1,5tim även på kvällen, och blir ofta svår att få o somna eller sover oroligt på kvälls kvisten. Ska vi lägga in en liten lur för att slippa kvälls trasslet? Tips ??!

Ska jag väcka han när han så han inte sover mer en 2,5 för att visa att vi har ledningen??
Har alla nattmål kvar och ofta något mer i rent natt trassel mål.( Har varit mycket besvärad av gaser )
Vill inte ta bor nått natt mål en fören dagarna flyter på som de ska

liten är nu 7v
// Linnéa

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag skulle sätta mattiderna med ca 4 h mellanrum och låta vakentiden avgöra hur långa sovpassen blir. Annars kan det ju vara svårt att få i sig tillräckligt med mat för att så småningom kunna sova längre pass på natten. Att lägga in en 20 min lur kan absolut hjälpa på kvällen och funkar inte det kan du ju ha två kortare pass på em/kväll och alltså ha fyra lurar på dagarna. Någon annan kanske har bättre svar här?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
JNL

Inlägg av JNL »

Nu har vi börjat hitta ett mönster och har ett litet schema som verkar passa herrn. Så nu är jag sugen på att få bort 1målet på natten. Han har sovit över de själv någon enstaka gång.
Hur ska jag räkna hans sov timmar?
Här är vårt schema
6,30 morgon
mat
8-10 sova 2tim
mat
12-14 sova 2tim
mat
15.30-17 sova 1,5tim
mat
18,30-19.15 sova 45min
mat
20 sova natt
vaknar nu vid 1 och kring 4 på natten.

Mannen är lite orolig att man ska fastna i att han bara vill sova i vagn på natten om man ska vagna bort 1målett?.
Har provat buffat lite på natten men känns inte lika effektift som vagnen .
nått extra jag ska tänka på när jag vill få bort ett natt mål, napp, ramsa, bara vagna ... :?:
Liten är 3mån :)
// Linnéa

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vid tre månader är sömnbehovet ca 15,5 h per dygn, om jag räknat rätt ligger ni lite högt. Många barn verkar dock gärna sova mer om de får, men det är bra att vara medveten om det om det börjar strula nånstans,

Fungerar schemat för er så tycker jag att ni ska behålla det. Ett klassiskt tremånadersschema är 12-45-2-45, men ändra inget som funkar. ;)

Våra barn har fått sova i vagn tills de sover hela nätter. Sedan har det inte varit några konstigheter med att flytta till säng istället. Se till att jobba in ramsan redan nu så kan ni använda den som verktyg sen istället.

JNL

Inlägg av JNL »

Har haft vagnen nu på natten i ca 1vecka, för att få bort 1målet. Han är mindre arg när han vaknar men har inte sovit över målet någon natt själv en!? :!:
Har nappen kvar, vet ej om det är den som förstör ?
Är väll ganska trött själv där vid 1 så vet inte riktigt vad jag gör alla nätter :sleep: :oops:
Tar de längre tid med små att lära sova på natten ??
Har jag för mycket sömn på dagen så han har svårt att sova över ?
sover 11- 1.5- 2- 1,5 är en tröttis så orkar inte vara vaken mer en max 2tim.
Hur har ni andra med tröttisar gjort ?
// Linnéa

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och grattis till sonen, tror jag missat det! :D

Jag har en tröttis på dryga fem månader och vid 3 mån sov han sämre och sämre på nätterna. Jag vagnade ibland om jag trodde han var mätt men 2 nattmål blev det allt som oftast ändå eftersom han var HUNGRIG!! Även för mig var det så att vagningen funkade MEN att han aldrig sov över av sig själv.

Vi började därför så smått med smakisar vid 3,5 månader, funkar det för lilla magen så är det helt ok! Han började då på kort tid äta som en häst och sedan jobbade vi in ramsan (hade slarvat med bakvägen lite, men gör det redan nu om ni inte börjat) så han fick höra den vid läggning. Mindre gnäll på dagarna och mer sömn på nätterna, tack vare MATEN! :D När vi så äntligen gav honom eget kolsvart rum (bra förutsättningar för lång ostörd sömn) och massa mat på dagarna vid ca 5 månader och en dag bara bestämde oss för att genomföra 12 h natt tog det bara några nätter (2-3) med uppvak som vi ramsade. Sedan sov han sin första hela 12h natt och det verkar hålla bra. Ramsan var alltså det som fixade nätterna och liten klagade INTE, för nu var han ju mätt! Nu var han ju lite större (tror jag?) när vi väl bestämde oss men det funkar säkert vid typ 4 månader också, bara maten är i magen. Så gjorde vi, bekvämt och bra tycker jag att det blev 8) !

Så mitt råd är (som jag fick av andra innan) att först och främst införa MER MAT, jobba in ramsan och sedan köra med ramsa och attityd!!

Vi körde 12-45-2-45 då det begav sig!

Kram/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och en sak till gjorde vi också som förbättrade sömnen direkt (vid 4 mån):

KASTADE NAPPEN :!: :!: :!: Finns jättebra tråd här som heter "Nappen bort" som du kan läsa! Men framför allt är det Attityden (och gärna lite egen irritation över att behöva springa och sätta i nappen hela nätterna :wink: ) som gör jobbet! Det kommer gå utmärkt!! :D

Lycka till!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
JNL

Inlägg av JNL »

Eftersom han själv aldrig sov över ( hänt 1gång på en vecka)
1målet så, fick jag rådet att han kanske behöver mer mat. Så har återinfört två mål på natten i gen.
Men vet inte om jag tycker de funkar bra :-?
För han har blivit mer orolig på natten, vaknar vid 6 och har så svårt att somna om då. ( såklart när man sovit så länge )
Bajsar på natten ( i natt 2g :shock: )
Är inte så sugen på att ge mer mat som ersättning eller smakisar, för han har haft så orolig mage. Tänker att han kan få växa till sig lite till först.

Är de förmycket bejärt att han bara ska få mat en gång på natten med bara bröstmjölk :-k
// Linnéa

JNL

Inlägg av JNL »

Han är 4mån om 2veckor och tänker kanske införa lite välling/gröt då. Känns som han inte är hungrig på natten eftersom han bajsar på natten vid 6 snåret.
Han ligger lite högt på sina sov timmar kan de vara orsaken till orolig nattsömn ?
Har han alltid uppe så länge han orkar, vilket är oftast 2tim.
// Linnéa

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"