Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

tack :heart: :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!

Lillebror är nu en vecka gammal och vi behöver inte längre fokusera på att väcka honom på grund av att hålla hans blodsocker stabilt. Hans viktkurva pekar uppåt och han är allmänt go och rund. :D

På dagarna följer vi standardmodellen med hyfsat stor framgång, ibland kan det vara svårt att få i lilleman slurk 3 och 4 men oftast fungerar det med mycket jobb att hålla honom vaken. Han läggs sedan att sova på mage eller sidan (varierar lite). Han sover då 2 - 3 timmar. Någon dag har han sovit 4 timmar (borde vi väcka då?)

När kvällen kommer och han vaknar så kör vi kvällsrutinen, denna sker på lite olika tider men försöker få det nån gång mellan 19-22 men beror ju på hur länge han sovit under dagen.

Sen börjar natten. Han sover i en egen liten crib bredvid min sida av sängen. Han sover på mage med andningslarm ingosad i en fleezefilt samt ett täcke på. Han erbjuds napp eller ett finger att suga på när han smackar utan att vilja ha mer mjölk. Vi har mörkt (nästan svart) och svalt i sovrummet.

När lillebror vaknar på natten försöker jag hålla nere amningstiden (utan framgång). Det tar sån himla tid innan han släpper taget, oftast pågår hela proceduren i 1 1/2 timme upp till 2 timmar... :shock:

När vi lägger ner honom i hans crib så börjar han hacka/picka med huvudet som en liten kyckling. Men när jag lägger honom vid bröstet är han mätt. Han får då napp eller ett lillfinger att suga på vilket fungerar ibland eller så börjar han gnälla upp sig till gråt. När han väl somnar sover han typ 3 timmar sen samma sak igen med ett låååångt amningspass där han släpper taget och sen ändå inte kan sova.

Kortfattat kan man väl säga att dagarna fungerar bra, nätterna är det för mycket vakentid och för långa amningspass. Vet dock inte riktigt vad som går snett?

Kram
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag hade också långa nattpass, ibland tom längre än på dagarna. Fick det fina rådet att liten kanske inte orkar äta tillräckligt för att bli sådär härligt proppmätt men med lite flaska som avslutning så gick det bättre :) De där riktigt långa amningspassen på natten tror jag gav sig efter nån månad men 20-30 min var det inte tal om förrän vid 2-3 månader. Nu hade jag iofs två att amma men det kan ju vara skönt att veta att det inte bara är ni som har det så ;)

Ska bli så kul att följa er!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och stort Grattis till Lillebror!! :D

Så skönt att blodsockret har blivit stabilare för lillen! :thumbsup:

Jag kan bara instämma om amningen, det TAR ju väldans lång tid att amma i början och sedan när det bara tar 10 min glömmer man liksom bort hur det var... :roll: Är han helt vaken när han ammar eller sover han under tiden? Om han liksom somnar till kan det ju kanske vara därför det tar extra lång tid?! Att avsluta med flaska funkade aldrig för oss men du kan ju alltid försöka om det känns bra. En liten risk finns dock att liten blir "bortskämd" med att det rinner på så bra i flaskan att han inte vill amma sedan...men jag vet inte hur vanligt det problemet är så jag ska ju inte skrämma upp dig i onödan. Kör med väldigt litet hål i flaskan så går det nog bra.

Lillebror är ju så väldigt pytteliten ännu och allt i hela livet är helt nytt för honom! Jag förstår att ni är ivriga att köra Standardmodellen (det var jag själv också, minst sagt :D ) men glöm inte att det är smekmånad nu :!: och den kommer inte tillbaka! Det viktigaste just nu är att njuta av lillen så mycket det går (gärna med SM i bakhuvudet), inte att hålla långa vakenpass eller få perfekt nattamning. Men självklart är det jobbigt att amma halva nätterna, för både dig och lillen.

När du säger att det går att hålla honom vaken med lite jobb på dagarna, hur länge är han vaken då? Min son var väldigt trött i början och orkade bara 1h vaken per pass, trots det (eller kanske just därför) sov han gott och länge på nätterna. SaraMilana lärde mig uttrycket "sömn föder sömn" som verkligen stämde för oss. Försök inte hålla honom vaken längre än han orkar, tycker jag, eftersom smekmånaden just är en smekmånad. Kanske är han lite övertrött och det är därför han inte sover så bra på natten? Det är ju svårt att veta med så små pyttisar som inte lärt sig kvällstrassla ens... :wink:

Har du märkt om det blir mer hålligång på natten efter att han sovit ett sådant 4 h-pass på dagen? Så gjorde min son också ibland och om jag visste anledningen till att han var extra trött lät jag honom sova men annars är det nog bra att väcka så han hinner äta ordentligt på dagen och inte behöver kämpa i timtal på natten! Kanske extra bra att väcka med tanke på blodsockret också (jag har ingen aning)? Så mycket mat som möjligt på dagen är ju nyckeln till god nattsömn. Att väcka (på dagen) är aldrig fel även om det bär emot när de sover så sött...men det visar ju ännu bättre att mat finns och lindrar överlevnadsångesten. Dessutom är det ju svårt att sova bra på natten om man sovit hela dagen... :wink: Försök följa de naturliga sömnpassen när du väcker så går det lättare! Finns i SM-kompendiet här på forumet bland favoriterna.

OJ, det blev långt det här! Det är så roligt att få höra hur andra har det. Du har kanske mött din överman när det gäller babblighet!! :lol:

Ser fram emot att få följa er på resan! :D

Kram :heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

Stort tack för utförliga svar :D
Nat

Inlägg av Nat »

Nu är lillebror snart 2 veckor, iom att jag gick över tiden känns han äldre än sin ålder, klarar rätt långa vakentider, stark i nacken och stabil blick. Han är världens mysigaste och vi tävlar om att få pussa på honom. Storebror var lite svajig i humöret första veckan när vi alla skulle hitta våra nya platser i familjen, men nu verkar det ha lugnat sig. Storebror pussar och kramar på lillebror (dock alldeles för hårdhänt) och hjälper till med det mesta. Han torkar kiss, hämtar papper och torkar kräks från lillebror, han brukar oxå få matcha ihop hans kläder vilket blir ganska skojiga outfits :shock: :D Storebror hjälper såklart till med de vanliga sysslorna oxå som matlagning, tvätt etc.

Lillebror somnade den första veckan gott helt själv på mage men de senaste dgarna krånglar många lurar. Trots att han är helt proppmätt så börjar han "picka" med huvudet när vi lägger honom på mage. Försöker jag ge honom mer mat så blir han arg, ger jag nappen så ramlar den ut, och låter vi honom suga på lillfingret så blir man "fast" där i en timme innan han somnar djupt. Enda gången han somnar lätt och smidigt är på rygg i rullande vagn eller kloss i kloss med mig på natten... Då däckar han direkt, dock vill jag VERKLIGEN inte hamna i de träsken även denna gång. Sist gick jag x antal promenader per dag för att få storebror att sova samt samsov tills vi bestämde oss för att kura när han var 5 1/2 månad.

När lillebror väl somnar, sover han gott och länge, ofta 3-4 timmar. Tyvärr så sover han de längsta passen på dagen och på nätterna blir det oftast bara 2-2 1/2 timme.

Vi försöker att inte peta och "hjälpa" honom för mycket, men det är svårt när han gråter upp sig.

Har ni några tips? varför blir det så här? :?: :!: :?:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag tycker det låter som den egentliga födelsen har inträffat. För oss innebar det iaf svårigheter att somna och att skarvandes började. Vad händer om du låter honom vara? Funkar inte mat eller napp skulle jag nog prova att buffa eller vagna.

Vad säger ni andra?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Lite vagning (men ej träsk!!) har nog ingen bebis dött av, tänker jag. Men då ska man ju också VETA att han är proppmätt. Pickandet är väl en reflex som alla bebbar har mer eller mindre, kan nog vara jobbigt om han egentligen vill sova...så jag skulle vagna i det läget.

Har för mig att vi började vagna runt en månad, men då somnade han fint innan dess.

Lycka till! :heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

hej, tack för svar

Idag var lilleman stört omöjlig att få att sova och agerade inte alls som han tidigare gjort så den egentliga födseln har nog skett som du antog.. :shock:

Några frågor:
1. Ska jag vagna och buffa sömntung eller tills att han sover? han sover utomhus en gång mitt på dagen och då vagnade jag, varje gång jag slutade så blev han klarvaken och ARG :evil: han skrek som en stucken gris, jag vagnade igen och igen och igen.. är det bara att köra vidare eller?

2. Kan en spädis ha napp och sova på mage? det är stört omöjligt att få nappen att stanna kvar i munnen när han ligger på mage samtidigt som hans sugbehov är STORT

3. Vi har ingen möjlighet att ha vagn inomhus är det ok att bara buffa?

4. Vid den egentligen födseln kör man ju 2-2, samtidigt står det tydligt i Barnaboken att man inte väcker spädbarn. Hur gör jag när min bäbis sover sitt 3-4 timmars pass som han gör en gång dagligen dock aldrig på natten?

/Nat
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och STORT grattis till lilleman!! :D :heart:
Känner igen mig i vinglandet runt den egentliga födelsen...här funkade nästan ingenting med lillebror just då. Och nu när han är 3,5 mån sover han som en prins och den perioden är nästan bortblåst ur mitt minne...fascinerande hur fort man glömmer! Och hur viktigt det är att bara ha målet i sikte! Och det har ju du som har en kurad son, en säker sovare. :D
Nat skrev: 1. Ska jag vagna och buffa sömntung eller tills att han sover? han sover utomhus en gång mitt på dagen och då vagnade jag, varje gång jag slutade så blev han klarvaken och ARG :evil: han skrek som en stucken gris, jag vagnade igen och igen och igen.. är det bara att köra vidare eller?
Sömntung säger jag, om han somnar så tenderar han att vakna direkt igen när du slutar ändå.... Det kan verka tröstlöst, men till slut lär han sig, trust me 8)
Nat skrev: 2. Kan en spädis ha napp och sova på mage? det är stört omöjligt att få nappen att stanna kvar i munnen när han ligger på mage samtidigt som hans sugbehov är STORT
Det kan de absolut. Men jag tänker så här: ÄR hans sugbehov verkligen så gigantiskt om han tappar nappen hela tiden? Jag hade bara introducerat nappen om jag verkligen vore SÄKER på att det handlar om sugbehov och inte hunger. Det är ju väldigt ovanligt med det där extra sugbehovet, så jag har alltid tänkt - varför skulle just mina barn ha fått det? :wink:
Nat skrev: 3. Vi har ingen möjlighet att ha vagn inomhus är det ok att bara buffa?
Absolut, men vagna brukar vara effektivare på pyttisar.
Nat skrev: 4. Vid den egentligen födseln kör man ju 2-2, samtidigt står det tydligt i Barnaboken att man inte väcker spädbarn. Hur gör jag när min bäbis sover sitt 3-4 timmars pass som han gör en gång dagligen dock aldrig på natten?
Står det att man inte ska väcka?!?! Jag har precis för mig att det står att man absolut SKA väcka, för att visa att man har koll på läget liksom....

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nat

Inlägg av Nat »

halloj
Hej och STORT grattis till lilleman!!
tack :D :heart:
Det kan de absolut. Men jag tänker så här: ÄR hans sugbehov verkligen så gigantiskt om han tappar nappen hela tiden? Jag hade bara introducerat nappen om jag verkligen vore SÄKER på att det handlar om sugbehov och inte hunger. Det är ju väldigt ovanligt med det där extra sugbehovet, så jag har alltid tänkt - varför skulle just mina barn ha fått det?
Mm det är ju sant, nu blir jag osäker, kanske att båda mina pojkar helt enkelt är hungriga och behöver fler portioner.. båda var/är ju rejäla bjässar
Nat skrev:
4. Vid den egentligen födseln kör man ju 2-2, samtidigt står det tydligt i Barnaboken att man inte väcker spädbarn. Hur gör jag när min bäbis sover sitt 3-4 timmars pass som han gör en gång dagligen dock aldrig på natten?

Står det att man inte ska väcka?!?! Jag har precis för mig att det står att man absolut SKA väcka, för att visa att man har koll på läget liksom...
.
Meeen nu hittar jag det inte i boken, kan jag ha läst fel :!: :?: :!: fullt möjligt, jag är rätt trött :D Oavsett så känns det vettigt att ta ledningen och styra upp lite grann då min son helt klart visar tendenser att annars vilja vända på dygnet.. idag har jag kört ganska strikt 2-2 schema förutom nu på kvällen då vakentiden blev 1 1/2 timme vilket känns rimligt, han är ju inte så stor ännu.. Får se om detta påverkar natten positivt *hoppas*

En annan fråga, det är ju meningen att man nu ska börja lägga barnet att sova när det är trött men inte sovandes. Hur tusan löser man det när barnet däckar som en liten gris från 3.e slurken? :shock:

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag tycker det står så bra beskrivet i Barnaboken när nappen faktiskt behövs! Läs de sidorna igen så kanske du lättare kan bestämma vad som är rätt för er. Båda mina barn har varit stora och Mycket Mat har varit enda utvägen! Dock inte fler portioner, utan större portioner! Jag brukar se sömnen som ett kvitto på matintaget (i alla fall för såna här små). Sovs det fint utan skarvar så var nog lilla magen mätt.

Om liten redan somnat så skulle jag lägga ner och låta denne fortsätta sova, det känns ju lite knasigt att väcka för att sen somna igen. Men försök hålla vaken - inte så varmt klädd, kittla mellan tårna, etc. Tanken är ju att varje mål ska ta 1,5 h och då blir det ju utrymme för lite vakentid efter maten, om han orkar vara vaken vill säga.

:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!

Nu har jag kört några dagar på ett 2-2 schema. Absolut inte strikt utan mer som en riktlinje. Ibland när han verkat trött så har vi kört på 1 1/2 timme vaken och 2 timmars sömn, framförallt på eftermiddagen/kvällen blir vakentiden kortare.

Det som händer ibland är att sonen vaknar redan efter 1 timme, är det meningen att jag ska buffa/vagna för att få honom att sova prick 2 timmar, eller gör man bara så när de fått ett "riktigt" schema? jag kommer ju ihåg när sonen kurades vid 5 1/2 månad hur otroligt viktigt det var att han sov exakt som schemat sa tills allt satt sig, MEN han var ju mycket äldre. Är lite osäker hur man ska tänka med pyttisar.. :?:

En annan undran är något jag aldrig stötte på med storebror som någon amningskunnig kanske kan hjälpa mig med. Ibland (ofta nån gång mitt på dagen) blir det skrik och panik under amningen. Sonen släpper taget, gallskriker, vill ha mer, vill inte ha mer, skriker mer, jag lugnar ger bröstet igen, han fortsätter skrika. Så där kan vi hålla på ett tag. Ytterst stresssande säkert för oss båda två. Oklart om han får ont i magen, han sträcker ut sig i en båge dock..
Jag har testat att pressa ut mjölk och det kommer rätt mycket så jag tror inte att det är så att han blir arg för att det inte finns något, eller så finns det men inte tillräckligt.. suck vet inte. Han sätter ofta i halsen och blir högröd och hostar, kanske att det kommer för snabbt? ](*,) :?: :!: :?: :!:

/Nat
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Många gör så att de vagnar/buffar om liten vaknar före 1,5 h, men påbörjar ett nytt mål om det vaknas efter 1,5 h eller senare. Då får man en schysst rytm med lagom avstånd mellan måltiderna!

Amningsfrågan är inte min kopp te, kan någon annan hjälpa till här? Men det låter ju onekligen som att det kommer för fort? Man kan ju mjölka ur lite innan så att det kommer lite mer lagom!

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Kan det funka att liggamma när det blir så? Då kan han ju lättare reglera själv och jag upplever att de små inte lika lätt sätter i halsen av all mjölk. Blir det skrik och panik så kan man ju rulla bort lite och gosa istället, sen rulla närmare igen när det lugnat sig så att bröstet liksom finns där om han är intresserad ;) + lättare att slappna av själv
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"