Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Jag har kört Standardmetoden på min 6 månaders pojke sedan han var ca.2 månader.
På dagarna har han sovit i liggdelen i vagnen hemma eller på stan när vi är iväg.
Nu är det dags att byta till sittdelen (har en Bugaboo Donkey) där den är ergonomisk vilket gör att han inte kan ligga på magen.
Hur gör jag för att få honom att sova på det här nya sättet??

Det är även dags att ta bort sista nattmålet!
Han sover i vagn även på natten (en brio happy liggdel).
Han börjar växa ur den också så det är dags för spjälsängen.
Jag har tänkt genomföra 3dagars kuren ganska snart och undrar om jag ska göra den med vagnen och sedan flytta över till sängen?
Eller ska jag kura i sängen direkt?
Eftersom jag är van med vagnen så känner jag mig mer säker på vagnandet mot buffandet.

Jag har även en 2,5 åring (som kurades för 2år sedan) som sover som en kung :)
De har rum bredvid varandra och jag undrar hur jag gör om han blir störd av lillebrors eventuella protester under kurandet?

Är tacksam för alla tips och råd!!!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

det går absolut att sova på rygg i bugaboon, bara mamma har attityden att det är så man sover den luren 8) . Alternativt flyttar ni lurarna i spjälsäng och är hemma då det skall sovas - en väl behövd paus för alla? ;)
Du kan välja att införa den nya sittdelen några dagar då ni är hemma - så att du ostört kan övertyga honom om att det är såhär vi sover nu. Så planera inte in en massa program de dagarna.

Och ja - du kan absolut kura i vagn ifall du känner dig säkrare på vagningen. Det är din attityd som gör minst halva jobbet så satsa på det du känner dig säker på.
Så kan ni flytta över i spjälsäng då nätterna satt sig!
Räkna med eventuella frågor vid överflyttnignen - men vid det laget borde ramsan redan vara ingjuten så inget vagnande eller buffande behövs. Vid kris kanske en lugn solfjäder då? :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Tack för ditt svar!
Ja är vi hemma kan han absolut sova i sängen men ibland åker jag iväg på dagarna och då är det ju skönt när vagnen funkar. Hittills har han varit jätteduktig :)
Men då ska jag börja med sittdelen hemma nästa vecka :thumbsup:

Vad gäller kurandet:
När jag vagnat honom lugn så brukar han gnälla/skrika så fort jag stannar vagnen, ska jag vagna igen direkt eller ramsa trots gnället?
Hittills har jag bara ramsat vid läggning, aldrig vid uppvak.
När ska jag förvänta mig att nätterna sätter sig?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag brukar inte ramsa vagnen alls. Skak i handtaget sätter punkt efter vagnandet. Du ska bara vagna lugn, avsluta med skak i handtaget och gå, låt henne reagera, lyssna! Sen överväger du om och när du behöver ge nytt besked.

Jag tycker du kan börja ramsa vid upp vak oxå, men gör inte både och alltså ramsa först för att sen gå in eller vagna.

den här tråden är bra.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Hej Jenny!

Tack för länken!
Jag har nog gjort som inlägg två där utan så mycket skak då han blir riktigt arg då..
Vid läggning lägger jag till rätta och ramsar på väg ut, inget vagnande eller skakande..

Undrar dock, om jag inte ramsar vid vagning, hur gör jag då natt tre då man bara ska ramsa?? Meningen är väl att ramsan ska ta över?

Tack!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Manfred10 »

Oj ja, förlåt! :oops: :oops:

KURAR du uteslutande i vagn måste du ju använda ramsan förstås.... som det står i boken. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Okej, vad bra! :)

Men om han skriker så fort vagnen stannar, ska vagna igen eller ramsa då?

När han förstått budskapet och lugnat sig, ska jag bekräfta då?

Hur många nätter brukar det ta innan det sätter sig?

Jag känner mig såå taggad att ta tag i det nu men vill verkligen känna mig 100% att jag vet vad jag sysslar med!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Manfred10 »

Jag har tänkt genomföra 3dagars kuren ganska snart och undrar om jag ska göra den med vagnen och sedan flytta över till sängen?
Pratar vi 3-nätterskur a la Barnaboken nu? eller ska du SHN-kura? De skiljer sig lite åt. I barnaboken beskriver Anna hur man vagnar bort nattmål och då används ingen ramsa. I SHN är kuren 4 dygn + en uppföljningsvecka.

Vilken bok har du läst? :D 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Jo nu gäller det att få bort det sista nattmålet som brukar va runt kl. 2-3.

Han lägger sig för natten vid kl.19 och sover oftast fram till 2-3.
Innan senaste schemaändringen hade vi morgon kl.06 (nu är det 07) men han vaknar fortfarande vid 6 och bökar och bajsar :oops: och efter lite vagning ca10-20min somnar han om.

Han har ett eget rum, bredvid storebrors, men där sover min man och lillen sover i sin vagn i mitt sovrum.
Jag tänkte att han får flytta in i sitt rum när nattmålet är borta och nätterna har satt sig så jag och min man får sova tillsammans igen :mrgreen:

Så jag antar att det är trenätters kuren från Barnaboken som gäller?!

Hur får jag ramsan att sätta sig inför framtida ev uppvak om jag inte ramsar under trenätters kuren?

Ska jag vänja honom vid sittdelen på dagarna samtidigt som jag tar bort nattmålet? Eller en sak i taget?

Ber om ursäkt för alla frågor men är lite förvirrad. :? :shock:
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag hade precis som du kvar 1 nattmål till 6 mån och då bestämde jag mig för att skippa det, dags för stora killen att sova hela natten! :lol:

Vagnen hade börjat upplevas trång men döm av min förvåning när flytten till spjälsängen lösa nattmålen nästan själv. Jo han vaknade i vanlig nattmålstid och eftersom killen är sm:ad, har han redan säkerheten och fruktar ingen varg så jag bara avvaktade 5 min...och vid det laget sov han igen lugnt och fint igen. I 3 nätter vaknade han på nattmålstid och jag gjorde faktiskt ingenting och sedan dess räknas nattmålen som avslutade och han sover gott nätterna igenom. :sleep:

Så visst kan du kura i vagnen, men det kan också vara att det är trångt som gör att han inte sover hela natten också. :roll:

Väljer du att kura så ramsar du oavsett om du kör i vagnen eller sängen.

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Hej Malin!

Jaha, där ser man!!

Jag har faktiskt märkt att det börjar bli lite trångt.. När han trycker ifrån med benen slår han i huvudet och kan inte vrida och vända på sig som han nog skulle vilja..

Inatt vaknade han vid 01.30 och smågnydde och stökade och jag gjorde ingenting, då somnade han om själv och sov till 04! Då fick han sin flaska och somnade om.
Han vaknade när jag gick upp vid 06.30 och skrek! Då trodde jag det var kört men han somnade om efter ett par minuter och jag fick väcka vid 07! :)

Som du säger så är han ju SMad och somnar om så fint själv på dagarna, utan någon hjälp..!

Idag fick han även prova att sova i sittdelen på dagluren.. :?
Det tog 7min så sov han :D vaknade efter 1tim 15min men efter en ramsa somnade han om! :D

Så jag kanske bara ska prova sängen och eget rum???!!! :shock:
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur mycket mat äter han under dagarna i dagsläget?

Jag skulle nog tänka skippa nattmålet a la' standardmodellen och inte tänka kurning i stor stil, han har ju inga sömnproblem i övrigt utan ska ju bara ta sista storkille diplomet i god sovning. :lol:

Hur ser schemat ut i övrigt?

Har du någon egen tråd i späda barn och små?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Här är hans schema:

7 vakna
7.15 gröt
9.15-10 sova
10.15 mat, puré
12-14 sova
14.10 mellis
16-16.30 sova
16.45 middag, gröt
18 bad och bus med storebror
18.30 en halv banan
19 god natt

Funderar på att göra trenätters kuren i vagnen och sedan flytta över till sängen efter ytterligare någon natt. Vad tror du om det?

Hälsningar
Susanne
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tycker schemat ser fint ut men undrar varför du valt 30 min på em, vanligaste sömncykeln brukar ligga på 20 min el 45 min? Sömnmängden för en 6 månaders ligger på 15h så att lägga om EM-luren till 20 min gör att även sömnmängden blir bättre.

Och peta lite i måltidsordningen så det verkligen är 3-4 h mellan måltiderna, förutom kvällsslurken som kan komma så nära som 1h efter middagen.

Om det känns bäst för dig så är det en lysande ide! :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova i ergonomisk sittdel samt få bort sista nattmålet

Inlägg av Pink Monkey »

Hejsan :D

Största anledningen till 30min på em. är att jag då hinner laga middag till storebror och få honom till bords. Men det är väl dags för att korta ner den lite..
Och kanske skjuta fram middagen till 17?

En liten fundering:
Enligt Barnaboken ska man vagna/buffa vid minsta pip men eftersom han har klarat att somna om själv några gånger undrar jag om det är okej att avvakta lite innan jag ingriper?

Tack för dina svar! :D
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"