Hur väcka bebisar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sara carlsson

Hur väcka bebisar?

Inlägg av sara carlsson »

Hej

Jag har ett tvillingpar som nu är 3 månader gamla. Dem blev dock för tidigt födda med ca 2 månader. Jag kör SM med dem så gått det går och det har funkat riktigt bra hittills. Jag har dock lite frågor.

Jag skulle behöva tips på hur man bäst väcker dem små liven. Så som jag gör nu är att jag smeker dem över hela kroppen och huvudet, när dem börjar göra antydan till att skrika så för jag några droppar med mat till deras mun så att dem ska förstå att mat finns. På detta vis så brukar dem oftast vakna utan att skrika. Men kan man väcka en bebis utan att den skriker? Står fortfarande skriket för överlevnadsångesten när jag väcker dem ?

Sen undrar jag också hur jag vet när det är dags att förläng Natten. Angelo, den större tvillingen, han håller sig i ca 6 h på natten, medans Matheo, den mindre tvillingen håller sig ca 4.
MEN, Matheo verkar oftast inte alls så hungrig. Vad väcker en bebis, är det enbart hunger eller kan det vara nåt annat? Min fundering är om jag ska börja buffa Matheo när han vaknar efter 4 h så att han somnar om, men jag vet inte??

Vi gjorde SHN kuren på vår son Elias, nu 16 mån gammal, och han sover fortfarande som en dröm på nätterna =)
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
lgh140

Re: Hur väcka bebisar?

Inlägg av lgh140 »

Välkommen och grattis till de små liven!!

Jag har alltid väckt genom att smeka lite över kinden eller snusa lite i nacken och plocka upp. Plockar upp båda på en gång ochgosar lite medan de vaknar till. Ska jag amma så hinner jag oftast lägga till innan de vaknat helt. Någon överlevnadsångesten tror jag inte de lider av men man kan ju bli lite grinig om man är trött ;)

Om du känner dig trygg i att han inte behövermat så kör på bara! Läs på om nattmålskurning i barnaboken och buffa/vagna över uppvaken. Kom bara ihåg att ge förändringen lite tid innan du utvärderar. Jag kurade också min stora och var nog van vid att få stor förändring på kort tid, men de små är ju just små och förändringarna kommer ofta med myrsteg :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
sara carlsson

tack för svar :D vad skönt att få prata med någon som också har tvillingar :) hur lång tid tog det för dem små att sova längre på nätterna? Nu är mina 3 månader, fast om man räknar från det datumet som dem skulle ha varit födda så är dem bara 1 månad. Jag har precis börjat lägga upp ett schema, men har det mest som mall för att se när dem är som piggast på dygnet osv. Men spikade du ett schema vid 2 månaders ålder? Fick du buffa/vagna dina små eller sov dem över nattmålen själva?
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Mina är födda v 37+0. Jag tror vi hade 6 h från ca 2 mån till strax efter 4 mån men det var först i slutet som de slutade vakna till även då. Sen när de började få i sig större mängder mat slutade vi rätt snabbt med påfyllningen kl 21 och sedan nattmålet vid 3-4. Nu är de 5 mån och sover ca 19-7 men Lova vaknar fortfarande mellan 4 och 6 varje morgon. Förutom 21-målet har de inte sovit över några mål själva utan vi har vagnat och nu ramsat. Läs gärna i min tråd "SM med tvillingar och storebror på 1,5" :)

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
sara carlsson

Okej, tack, vad skönt och höra och få lite tips =) Ja, jag har fått buffa dem till ro några gånger också, men jag upplever att ju äldre dem blir, desto mer verktyg måste jag ta till…när vi kom hem från bb så kunde dem somna in lugnt och tryggt från vaket tillstånd, men det är precis som att ju mer medvetna dem blir om omvärlden desto mer oroliga blir dem, men jag vet inte..
Jag ska gå in och läsa din tråd, tack för tipset =)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Trixet är att hjälpa till mycket i början och sen hjälpa till mindre och mindre. Hjälpa och hjälpa, förresten, med facit i hand har jag nog mest stört många gånger. ;)

:heart:
sara carlsson

Lite hjälp med SM?

Ja, lite uppdatering om mina tvillingar och SM. Dem är nu 3,5 månad gamla, egentlig ålder 1,5. Angelo, som väger 1,5 kilo mer än sin bror (5,5 kg) sover nu 7 timmar på natten utan mat. Han vaknar dock vid 0200 tiden och det jag har gjort då är att ge nappen och buffat. Då somnar han om. Matheo väger 4,4 kg och kan hålla sig ca 5 timmar på natten.
Jag försöker fortfarande klura ut ett schema som ska passa dem. Natten har jag satt till 2100-0700 och jag behöver bara mata dem 1ggr på natten.
Dagen är lite kringelikrokig ännu…
Dem är trötta på morgon och kan max vara uppe 1h, knappt det. Sen sover A tills jag väcker han vid 10:30 för mat. M vaknar alltid kl 0900, har då bara sovit 1h och behöver hjälp med att somna om med buffning och napp.
Ju äldre dem blir desto svårare är det för dem att sova mitt på dagen, 1h dit 1h hit, och tiderna varierar, men i princip från 1200-1700 så håller det på så.
Kvällen ser ut som så att jag väcker dem kl 1800 för mat, sen när jag ser att dem börjar blir trötta så får dem mellan 20 min till 45 min sömn. Men den också är strulig med buffning och napp. Sen lägger jag dem kl 2100.

Igår var första gången som jag bluffade Angelo utan napp, han blev arg såklart, men jag körde på tills han somnade.
Min fråga i det här är: Jag vill inte använda napp, jag har gjort det pga att dem har varit så små och jag vill stressa dem med massa skrik när jag buffar. Men vad tycker ni? Kan jag ta bort nappen och buffa? Är dem för små för det? För oavsett ålder på barnet så ställer dem väl samma frågor eller hur? Det är det som skriket står för?

När kan man börja buffa/vagna?
Är det för tidigt och spika ett schema?
Dem får mat på flaska, modersmjölkersättning (mjölken tog slut)
Jag har tagit bort extraslurkarna, så nu får dem mat

0700 äta
0800 sova
10:30 äta
1200 sova
14:30 äta
1600 sova
1800 äta (+ en minilur under loppet av kvällen)
2100 sova

Detta är bara ett testschema för att se deras rytmer.

Tar gärna emot lite inputs gällande tiderna =)
Jag märkte att när jag gav extraslurkarna så var dem inte tillräckligt hungriga när jag väl skulle ge dem huvudmåltiden. För då gav jag dem mat ca 3 ggr inom 1,5 timme. Då gick det bara ca 2,5 timme tills dem skulle ha mat nästa gång, och då hann dem inte bli hungriga. Men frågan är om huvudmåltiden ska vara i samband med att dem ska sova? Jag vet inte, har testat det också, men då är dem så trötta att dem inte orkar hela måltiden...
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tycker tiderna ser bra ut! Om vi nu pratar om barn som är 1,5 månad gamla. Med barn som är för tidigt födda får man känna av lite vad deras korrigerade ålder är, tror jag. Snart kanske det är dags för tvåmånadersschema?

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Mina barn har aldrig haft napp och det har ju gått bra det med. ;) Om vi använt napp hade jag tagit bort den så fort den började störa (dvs ramla ut titt som tätt och störa sömnen).

Jag började buffa/vagna efter smekmånaden! Typ vid 2,5 veckas ålder inträffade den.

Vid två månader är det ok att spika schema. Viktigt är att komma ihåg är att tiden fram till 2 eller 3 månader ofta är slingrig.

Än så länge är det nog bäst om de får huvuddelen av maten lite tidigare i vakenpasset, men sen kan du erbjuda mer mat inom 1,5 h. Funkar det bättre utan påfyllning så kör på det, men eftersom det skarvas rätt friskt tänker jag att påfyllningen kanske ändå skulle behövas.

sara carlsson

Tack för tipset om schemat, har alltid lite svårt och finna lösningar på det =) Jag tror att dem börjar bli mogna för en 11 timmars natt nu, för Angelo kan hålla sig längre och längre. Inatt behövde jag inte ge han mat förrän efter 8,5 timme! =) Matheo 6,5 timma =)
Så det tar sig. Jag ska testa ditt schema för kvällarna har blivit jättetrassliga här dem sista dagarna…Speciellt Angelo, han bara grinar och jag ger han mat, mycket mat och mera mat, men ändå så är han inte nöjd. Jag ger han en liten minilur på 45 min också, men inget hjälper. Så jag tror att lägga dem kl 20 är bättre än 2100 =)
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad fint du fixar det!! Att lägga tidigare brukar vara klokt vid kvällstrassel. Vi hade läggning runt 18:30-19 strax efter två månader.

Grymt jobbat!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
sara carlsson

Ja, nu verkar det som att vi har tagit ett steg tillbaka…Matheo som tidigare åt blir bara sur när jag ger han flaskan numera….kan jag ha pushat han för mycket när det gäller maten? Matheo finner fortfarande ro i att sova i alla fall, så länge han är tillräckligt trött och har mat i magen så somnar han in utav sig själv utan problem.
Angelo gjorde också detta, tills för någon vecka sedan…det började med kvällstrassel. Vi har läggning kl 20:00 och jag väcker dem kl 17:30 för mat och umgänge fram till det är dags och sova. Hela den här tiden kantas av grin och gnäll, han får massavis med mat och minilurar, men inget hjälper…När jag sedan lägger han i sängen blir han lugn. Han ligger på rygg och tittar, om jag vänder han på mage börjar han skrika. På dagarna så börjar det bli mer och mer gnäll och missnöje, även om han har sovit i 2,5 timmer, får massa mat så är han bara nöjd om jag bär på han.
Så här har det inte varit tidigare…kan det vara nåt jag har gjort? Jag har buffat han (dem) från början, för att hjälpa dem komma till ro. Jag har varit konsekvent med att aldrig somna i famnen utan när dem är trötta får dem sova i sin säng. Det har gått jättebra, tills nu..dem börjar närma sig 2 månader om man räknar från det datumet dem skulle varit födda. Kan det vara nya frågeställningar dem frågar? Om dem inte är rädda för "vargen" ifrån början kan dem bara helt plötsligt bli det sen?
Det som jag har ändrat på är väl att koncentrera mig mer på buffning och ta bort nappen. Angelo, gillar inte att sova på mage så det jag har gjort är att buffa honom till ro på mage. Är det fel? Om han kan somna in själv på rygg ska jag låta han göra det?
Men jag upplever att båda två sover bättre när jag har buffat dem till sömns och tagit den "fighten"
suck, vad gör jag för fel…..
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Sara och Grattis till killarna får även jag säga!!

Vad bra det verkar gå för er i det stora hela, jag är imponerad! =D> Den första tiden ÄR, som flera sagt, väldigt svajig och baksteg kommer, man tror aldrig att det ska reda upp sig men så en dag är det precis som i reklamen "plötsligt händer det"!! :D

Så bra att han somnar själv!! =D> :thumbsup: Det är jätteviktigt att kunna här i livet, som du ju vet som har kurat... :wink:

Truga för mycket, jovisst kan man det, tyvärr :cry: har jag erfarenhet och det enda som hjälper är att BACKA med trugandet! Och erbjud bara när han själv visar att han vill ha! Det kan vara så att du erbjuder och han vägrar, men en minut senare visar han tecken på att vilja ha och DÅ smakar det plötsligt mums! :roll: De kan vara envisa, de små liven! :lol:

När det gäller gnäll och att "vilja bli buren" på dagarna ställer jag en motfråga: Hur har ni det med den passiva sociala delaktigheten? Den har jag nämligen för mig att Anna skriver bör införas senast vid två månader för att bebisen (bebisarna) ska vara nöjda. Har du läst Barnaboken? Rekommenderas varmt! SHN-boken antar jag att du har läst men Barnaboken är super när man kör SM från början för då arbetar man förebyggande och slipper (förhoppningsvis) kura sen. Den är mycket mer utförlig och behandlar en del (inte minst när det gäller pytte-bebisar) som inte tas upp i SHN. Finns att köpa här på sidan!

Utöver mat, mycket mat och ännu mera mat samt betryggande svar på frågor om sömnen (vilket du verkar ha gett iom konsekventa svar och buffning) finns två saker (beskrivs i Barnaboken, kap. "Tre och fyra månader") som det kan vara värt att fundera på hur du vill/kan få in i dagsschemat. Jag skrev om det i en annan tråd:

1. Ensamlek.
Ensamleken kan vara mer eller mindre organiserad men nyckeln är att lägga de mätta, bytta och nöjda barnen på en (säker) plats, förslagsvis på rygg i början, och med något intressant i händerna. Sedan säger du "Hejdå, mamma kommer snart" och typ vinkar och går därifrån och gör något viktigt. Ignorera de första frågorna så ska du se att efter inte lång stund leker de små liven glatt själva (efter kanske någon minut, tror jag). Det är min erfarenhet iaf, att gnället går över väldigt fort och då känner bebisen "SKÖNT att hon äntligen gick" och börjar njuta av sitt eget eminenta sällskap! :mrgreen: Är de vana att ständigt bli burna kan det ju bli mer frågor i början men pröva så får du se!! :D

2. Passiv social delaktighet.
Innebär helt enkelt att hänga med på det som är viktigt för familjens (flockens) överlevnad. Det kan vara att se på när man viker/stryker/hänger tvätt eller lagar mat eller skriver brev, läser Barnaboken (ge dem ngt att "läsa" också) eller sätter in foton i album, huvudsaken är att man gör det till 100% och att man har attityden att det är VIKTIGT och INTE kan vänta :!: Även här kan det gnällas lite kort innan barnen ser hur otroligt intressant det du gör är, men se till att arbeta i deras ögonhöjd så ska du se att de snart tystnar och spänt börjar titta på ditt arbete. Jag trodde inte det var sant först när jag införde "sätta foton i pärmar" som livsnödvändigt arbete och Samuel vips låg tyst och stilla intill i 25 minuter första försöket!! I början får du dock räkna med kortare stunder, som successivt utökas och som senare blir den aktiva delaktighet som jag antar att storebror ägnar sig åt. Släng ett öga på barnen då och då men arbetet är viktigast och det du koncentrerar dig på!! Detta är också något barnen VILL ha, de vill lära sig HUR MAN LEVER i det här livet! Kanske är det där skon klämmer för er, att de små börjar bli nyfikna på Livet och vill vara med och SE? Då är det ju bekvämt att bli buren men lägg dem på något lämpligt sätt så de ser bra och du slipper bära! :wink: Golvet är ju helt klart bäst, eller soffan?, men passa noga så de inte faller!!!

Du kan också pröva att lägga dem ännu lite tidigare, vi hade 12 h natt och la runt 18.30 när unge herrn var yngre (och gör fortfarande när han nu är 5 månader).

Med dagarna fulla av MAT, Arbete (delaktighet) och Egentid (OCH umgänge och mys) sover man gott!! :sleep:

Hoppas svaret kan hjälpa dig!

Fortsätt jobba med målet i sikte, men glöm inte att njuta på vägen!! :D

Kram Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Missade visst lite... :shock: :lol:

Det finns de som kör SM med bebisen i ryggläge men själv tror jag att bebisen har lättare att somna och somna om på mage. Tränar ni magläge på vakentiden? Det är superviktigt, det ÄR jobbigt att ligga på mage och det blir jobbigare ju mindre man tränar... :lol: . Hur är det om han somnar på mage, vaknar han och blir arg?Kan han somna själv på rygg (men inte på mage) kanske du kan låta honom somna på rygg och sedan vända över på mage efter 10 min (då sover de hårt)? Här får gärna någon med mer erfarenhet komma in :?: ! Min son älskar magläget...så jag vet egentligen inte vad du bör göra. :-k

När du buffar är det viktigt att bara buffa tills bebisen är "sömntung" och lugn, INTE så de somnar!! Då vill de bara ha mer och mer så det är lätt att hamna i det berömda buffträsket! Backa genom att buffa mindre och mindre för varje gång och låt dem somna själva! Är du inne och buffar och de blir lugna så UT och var sedan ute längre stund än du var inne och buffade! Läs mer om buffträsket här på sidan (önskar jag kunde länka, men har inte lärt mig än). Ber om hjälp av någon annan igen!! Pröva att söka på "buffningsträsk" eller något liknande?!

Har själv mest vagnat så återigen kanske någon annan kan hjälpa till?

Ha det bra!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Vilka fina svar du får, jag blir helt varm över engagemanget, både från dej som mamma, och från alla som skriver tillbaka :wink: underbart!

Jag valde att buffa min dotter, och började med att se Annas film som finns på hemsidan. Sen övade jag på mitt lår, för att få in rytmen. När jag skulle applicera det på dotterna, så började jag med att lägga händerna på hennes rygg, en sk solfjäder, för att hon skulle känna lugn o sedan buffade jag henne på rumpan, tills hon blev sömntung o harmonisk o avslutade med en solfjäder, därefter gick jag ut. Allt eftersom kände jag att det räckte det med att enbart lägga händerna på ryggen, för hon var lugn i sängen o då blev det onödigt med att buffa, så blev hon ilsk i stället. Känn dej fram.

Kram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
sara carlsson

Å tack så mycket för alla svar, är mycket uppskattat!
När det gäller sovläget så började jag med att dem fick somna in själva på rygg och sen vände jag dem efter dem somnat. Men nu, dem sista 2 nätterna har jag börjat med Angelo, att när jag släcker ner i rummet så lägger jag han tillrätta på mage enligt SHN kuren och går ut. Han protesterar som bara den, så första natten fick jag buffa i 1,5 timme! Men andra natten så tog det bara ca 15 min, jag trodde inte det var sant. Då båda skriker när jag lägger dem på mage så måste jag koncentrera mig på en i taget. När Angelo är okej med den nya situationen kommer jag gå över till Matheo.
Jag precis som ni är övertygad om att dem sover bäst på mage (det gör jag själv med hi hi)

Jag har barnboken och har läst i den om SM (tacka gudarna för Anna) men hade glömt ensamlek och passiv delaktighet, TACK!! ska testa detta, för jag märker ju också hur dem börjar bli nyfikna på livet och kanske lite uttråkade att ligga på samma "stationer hela tiden :?
Jag har fortfarande svårt att avgöra om dem behöver påfyllning på natten fortfarande, dem får det runt 0400 och 0500, men är inte så intresserade faktiskt….
Jag behöver nog, som du säger, BACKA när det gäller maten till Matheo. Ska testa det. Har nog blivit lite för ivrig då jag har sett framsteg + att jag tar alla nätter själv med tvillingarna och har gjort det enda sedan dem föddes, så längtar nåt enormt till 12 timmars natt och att dem kan somna om själva när dem vaknar.
Jag ska testa ensamlek och passiv delaktighet och se om det gör skillnad. Sen kommer en uppdatering :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"