Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat

Lillebror

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Så var det dags för syskon, storebror som nu är sina goda 3 år ska få en lillebror om några månader. Lyckan är stor :D

Har redan börjat tänka och fundera lite hur man gör med så små barn och då menar jag såklart ur ett SHN-perspektiv. Vi upptäckte inte Barnaboken och SHN förräns sonen var 5 månader och kurade honom vid 5 1/2. Så någon egentlig koll på vad som sker där innan har vi inte. :shock:

Några funderingar vi har är om vi vågar köra magläget direkt från start. Lägger man bäbisen på mage redan på BB eller väntar man några veckor?

Vi planerar att ha bäbisen mellan oss första månaden och sedan flytta över den till spjälsäng i vårt sovrum och sedan flytta ut bäbisen till dennes rum på 3-månadersdagen. På dagtid kommer bäbisen att sova både i vagn samt i spjälsäng och då på natten mellan oss. Hur gör man då med andningslarm? flyttar man runt det eller kan man ha på mage i vagnen utan larm?

Slutligen funderar jag på vad man gör med storkillen när man sitter och ammar i timmar i sträck så det inte blir rena cirkusen..?

//Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana

Re: Lillebror

Inlägg av SaraMilana »

Grattis igen till lillebror! :heart:
Nat skrev:Några funderingar vi har är om vi vågar köra magläget direkt från start. Lägger man bäbisen på mage redan på BB eller väntar man några veckor?
Kör direkt från start tycker jag, glöm inte att ta med andningslarmet till BB!
Nat skrev:Vi planerar att ha bäbisen mellan oss första månaden och sedan flytta över den till spjälsäng i vårt sovrum och sedan flytta ut bäbisen till dennes rum på 3-månadersdagen. På dagtid kommer bäbisen att sova både i vagn samt i spjälsäng och då på natten mellan oss. Hur gör man då med andningslarm? flyttar man runt det eller kan man ha på mage i vagnen utan larm?
Vårt andningslarm har två plattor, så vi har haft ett i vagnen och ett i sängen och bara flyttat basenheten. Men innan liten satte hela nätter spenderades de i vagnen för att kunna vagna vid behov. När liten sov sina stadiga 12-timmarsnätter fick hon flytta till eget rum och spjälsäng.
Nat skrev:Slutligen funderar jag på vad man gör med storkillen när man sitter och ammar i timmar i sträck så det inte blir rena cirkusen..?
Vår duracellkanin till tvååring tycker om att läsa böcker och titta på film eller spela spel på telefonen, så jag hoppas att det kan bli min räddning. Men någon annan får gärna fylla på här med fler tips!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, och grattis så klart.

Andningslarm kan du inte ha och samsova, jag rekommenderar att du skaffar en STOR sovvagn du kan ha inne typ modell dansk, finns billigt på danska blocket. Ha den som sovvagn, ställ den i sovrummet och vagna skruttet med babysense eller Nanny larm. Inget trådlöst rekommenderas, för mycket strålning i min värld. Nanny 2 och Babysense 2 är de som är bäst beprövade.

Lägg på mage direkt på BB så sover ni alla gott är mitt också tips. Skit i läkare och sköterskor, de måste säga till om PSD och skrämma dig ang. larmet. Men! Det finns inte ett enda fall dokumenterat där ett barn dött med andningslarm som jag kan hitta!

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Bm frågade oss vad "den där dosan är för något?" När vi var på BB, helt sjukt att vissa inte ens vet vad det är!
Men men, min räddning när jag behövt sitta med lillasyster har varit vår IPad! Jag är så glad att vi beslutade att köpa en innan hon kom. Man kan variera apparna i det oändliga så storerbror lessnar aldrig. Ibland bar jag fått ångest för att han typ suttit med den hela dagen. Men Vi gjorde så att när pappa väl var hemma på helger och så sp späckade vi hans dagar med roliga saker istället :)
Jag har oxå larmet babysense 2, och flyttar dosan, har en platta i sängen och en i vagnen :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och grattis!! :heart:
Vad härligt med ett litet småsyskon hos er också! :D När är det dags?

:arrow: Fråga till er som säger magläge direkt på BB - funkar det med navelstumpen?

Jag tänker att liten får flytta ut ur vårt rum när han sätter hela nätter vid 4-5 mån (när matportionerna är tillräckligt mättande :P) , så gjorde vi med Irma.

Kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag brydde mig inte om navelstumpen, blöjan sitter ju typ ändå för den.. :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat

Inlägg av Nat »

tack för gratulationerna och alla tips, jätte snällt :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej igen,

Nu har jag funderat och funderat och funderat och kommit fram till detta.

Sova natt:
sova i säng som står i direkt anknytning till vår säng istället för att samsova. Låta lillen sova natt på mage från start

Dagslur 1
: i vagn på rygg. Detta då han föds under den kalla årstiden och kommer att behöva en massa kläder och filtar i vagnen. Tror inte jag kommer att vara trygg då om han sover på mage. Behöver ha honom i vagn denna lur då den kommer att ske samtidigt som jag lämnar på fsk. Sen när han är större och kan vända sig själv så blir det mage även här.

Dagslur 2-4: på mage i en liten korg som står nere i allrummet nära köket där jag finns i närheten.

Vad tror ni? blir det rörigt för liten att sova på 3 olika ställen? kan han sova på rygg ett pass och resten på mage eller blir han förvirrad tror ni?

Kram kram
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kruxet är nog att när de små väl får smak på magsovande så vill de bara sova så :wink: . Nu vet jag inte var du bor och hur kallt ni har men med en riktigt varm åkpåse upplevde jag att man inte behövde så tjocka ytterkläder på liten. Jag tror nog att en för varm bebis som sover på rygg är mer farligt än en lagom varm på mage, men det är min personliga åsikt.

Kanske kan du skaffa någon smidig liten overall i fleece eller ull annars utan luva? Luvan var det som jag tyckte var mest i vägen vid magsovande.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Nat och ett stort och varmt grattis till det kommande syskonet :heart:

Jag instämmer med övriga, fixa en bra vagn sâ att bebisen kan fâ sova pâ mage alla lurar. När de väl fâtt korn pâ det... :wink: Men det mesta kommer nog att ge sig när ni har bebisen hos er. Hoppas att vi fâr följa med pâ den resan! :D

Nat

Inlägg av Nat »

tack Sarisparis,
ja så babblig som jag är så kommer ni givetvis får höra både det ena och det andra så snart han är här :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det ser vi fram emot! :D

Nat

Inlägg av Nat »

Nu är lillebror äntligen här :D En redig guldklimp på 5 kg och 55 cm lång :shock: 8)

Vårt enda krux just nu är att på grund av hans vikt måste han väckas och matas för det är farligt när så stora bäbisar dippar i blodsocker :( suck, men så snart han blir lite större slipper vi väcka honom.

Lycklig lycklig lyckligast över vår lilla familj
lgh140

Inlägg av lgh140 »

GRATTIS!!! Så himla underbart :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis!!! :heart: :heart: :heart: Ska bli jätteroligt att följa er här!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"