20 månaders vill helt plötsligt inte sova

Skriv svar
ebbchen

20 månaders vill helt plötsligt inte sova

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Det var länge sen jag var inne här nu, jag har fått så bra hjälp varje gång och särskilt senast så jag har inte ens behövt vara här.
Vår dotter, född 12-04-11, har alltid sovit superbra, 19-7, sedan vi kurade henne vid ca 4-5 månaders ålder. Hon har alltid älskat sin säng och tyckt att det varit mysigt att gå och lägga sig.
För några månader sen var vi på besök hos mormor och hon skulle sova i resesäng vilket heller aldrig varit några problem, men hon vägrade. Vi kämpade och kämpade men hon skrek i timmar och till slut gav vi upp och hon fick sova i vår säng. Dumt jag vet. Jag var orolig att hon inte skulle vilja sova i sin egen säng när vi kom hem igen, men det var inga problem. Vi antog att hon helt enkelt bara fått för sig att hon inte tycker om resesängen.
Hon fortsatte sova 19-7 ända tills vid nyår, då vi var bortresta och hyrde hus med några vänner. Hon absolut vägrade sova i resesängen. Det slutade med att hon fick dela säng med oss, och andra kvällen var det likadant. Tredje kvällen lyckades vi få henne att somna i resesängen men hon vaknade några timmar senare och vägrade lägga sig nån annanstans än hos oss. Vi hoppades att det som sist skulle lösa sig när hon kom hem till sin egen säng igen. Men det gjorde det inte.
Så fort vi skulle lägga henne i sängen började hon sprattla, gråta och skrika. Vi sa bestämt god natt, ramsade och gick ut. Skrikandet fortsatte utan att avta i 2 timmar. Till slut stod vi inte ut mer så vi tog upp henne och hon fick somna i min famn i soffan. Sen la vi ner henne i sängen och hon sov där resten av natten. Perfekt tänkte vi, nu har hon väl vant sig igen. Men nästa dag vägrade hon igen när hon skulle sova middag. Det tog 60 min av skrikande tills hon somnade. På kvällen var det likadant, bara det att hon aldrig somnade.. Vi la henne 18.30 tom (för att ha marginal) men hon skrek till kl 23. Då tog vi upp henne och hon somnade efter någon timme i vår famn.
Dagen efter gick det inte alls att få henne att sova middag, och än mindre att somna för kvällen. Hon vägrar gå in i sitt rum på kvällen, igår däckade hon i soffan och vi bar in henne till sin säng. Hon vaknade vid 03 och gallskrek och vägrade vara kvar i sitt rum. Det spelade ingen roll hur bestämd jag var. Hon var vaken i en timme och var helt förstörd.
Imorgon börjar vi jobba efter ledigheten, och vi är båda helt slut. Vad ska vi göra?
Hur länge kan man låta en 20-månaders skrika på kvällen? Hon är helt förtvivlad och ropar på mamma och pappa och ger aldrig upp.
Vi har provat allt: vi busar innan sängdags och har alltid gjor skrattet till godnattet, vi ramsar bestämt, vi ömkar inte, men ingenting funkar. Hon somnar inte ens av trötthet! Men vi gör det snart...
Alla tips och råd mottages tacksamt!!!
ebbchen

Re: 20 månaders vill helt plötsligt inte sova

Inlägg av ebbchen »

Hej igen,

Igår testade vi i ett desperat försök att låta henne somna i egen säng trots protester. Vi ramsade några gånger och efter 1,5 timme somnade hon.
Hon vaknade inatt vid halv ett och vi gjorde ett försök att ramsa och gå ut men hon skrek sig hes i en hel timme innan jag gav upp. Det var säkert fel, men jag var lätt desperat. Och trött...

Ikväll skulle vi göra samma sak, låta henne skrika, men efter trettio minuter hörde vi ett brak. Hon hade ramlat ur spjälsängen när hon försökt klättra ur. Nu ligger hon helt slut i soffan med sin pappa och är helt slut.
Men vi vågar så klart inte låta henne ligga och skrika i sitt rum mer, med tanke på att hon kan göra sig illa när hon försöker ta sig ur sängen. Så nu är jag ännu mer rådvill...
Vad ska vi göra?

Jag tillhör en av dem som tycker att barn ska sova på kvällar och nätter, i sina egna sängar, och inte vara uppe och härja och ha sig. Och nu sitter jag här med just det problemet! Suck...

Ebbchen
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 20 månaders vill helt plötsligt inte sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen :D

Så hon är i förtrotsen (läs om det här på forum genom sökfunktionen och i Barnaboken) Då ställs det betydligt svårare och hårdare frågor. Ni har då gett henne mycket tvetydiga svar och hon är förvirrad, vad är det som gäller? Kan man verkligen sova i sin säng? Den måste ju vara livsfarlig eftersom jag inte kan sova i den nu, eller hur? osv... Se "protester" som frågor, dessa måste ni svara på!

Mitt förslag är att ni kör på "Omstartsknappen" på kuren. Men istället för att buffa använder man solfjäder, här måste man vara lite stark, håll solfjädern tills hon somnar och stå där tills ni räknat till 200 efter att hon somnat första natten. Sen jobbar ni med ramsan och alla andra verktyg de andra nätterna. Ingen skall ligga och "skrika" i 1,5 timme utan svar på sina frågor! Hon skall lugnas och det gör man i sängen, ingen annan stans, då kommer nog vargen och tar henne! Läs om safarin igen!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Hon ställer många frågor nu, oftast i påståendets form. Så ni måste visa i både ord och handling vad som gäller. LUGNT och TRYGGT! Ge det hela 1 veckor och utvärdera sen.

Hur ser schemat ut? Hon måste i denna ålder ha minst 12 timmars natt. Det kan också vara en bra ide och lägga en extra madrass nedanför spjälsängen så om hon klättrar ut så landar hon på den och inte gör sig illa. Sen måste hon klättra tillbaka SJÄLV, ställ om så behövs en stol så hon kan klättra tillbaka, det skall vara jobbigt och svårt att klättra ur sin säng. Ni får i värsta fall stå vakt utanför dörren. Det skall också vara så pass kolsvart att hon inte kan se för att klättra ut! Då drar de sig också för att klättra ur.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"