Världens bästa mamma?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Världens bästa mamma?!

Inlägg av Manfred10 »

.... jag har grottat ner mig lite i trotsen hos storebror och då och då läser jag Petra Krantz Lindgrens blogg som jag vet att några av er gör oxå.

Hon pratar mycket om att ta reda på varför ett barn handlar si eller så. Vilket ju är fullkomligt logiskt. Bättre hitta orsaken är försöka göra något åt symtomen. Men det är ju inte så himla lätt att hitta det där varför jämt. Så när jag läser hennes inlägg blir jag oftast deprimerad över hur dåligt jag stundtals hanterar vissa beteenden. :( :oops:

Jag är rätt bra på att med mycket hög röst säga "nu räcker det!!! Skrik inte!!!" Otroligt effektivt. :shock: :oops: :roll: Not!

Vet inte varför jag skriver det här men det känns ju ändå som om det är viss skillnad på Jesper Juul, Petra K L och AW... eller? Jag blir helt kollrig. Vill göra rätt och ge mina barn en bra självkänsla. Men är nog dålig på att hitta ORSAKEN alla gånger! Behöver mitt barn mer närhet, bekräftelse, ansvar, trygghet? ??!!! Hur ska jag veta det? Måste jag analysera varje situation för att vara säger på att göra rätt? Jag tycker att jag BORDE få in det i vårt liv tillsammans här hemma, tycker att jag ger mina barn ,närhet, trygghet, ansvar och bekräftelse. Ändå bråkar storebrödena ibland, ändå hoppar de ur sängen vid nattningen ibland, ändå känner de sig ledsna och oförstådda ibland. Osv.

Hur blir man världens bästa mamma?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Världens bästa mamma?!

Inlägg av Sarisparis »

Jag upplever att JJ, PKL och AW har samma grundtänk, men att de fokuserar på lite olika delar. Min känsla när jag läser ditt inlägg är att du ställer väldigt höga krav på dig själv, svårt att "lyckas" då tänker jag :shock: eller ens att känna sig någorlunda nöjd. :roll:

Sen tror jag att det hör till att det inte alltid är rosenrött, jag tycker inte att du ska ta det som ett kvitto på ditt "misslyckande" att det händer att barnen bråkar eller hoppar ur sängen. Det ÄR intensivt med småbarn, mitt tips är att ta varje chans att ha det gott när de ges så att man i slutet av dagen inte har känslan av att bara ha varit sträng. Och ju bättre man har det mellan varven desto mindre varv brukar det bli, är i alla fall min erfarenhet.

Jag har ju också tre grabbar och jag tror att det är svårt att få en helt friktionsfri vardag när barnens behov ibland krockar. Tror också att det är svårt att få en helt friktionsfri vardag med bara ett barn by the way.

Som jag ser det hör det till att ibland få vänta på sin tur, att inte alltid få precis det man behöver i rätt stund. Jag försöker tänka att jag gör så gott jag kan och det jag missar för ett barn i stunden har detta barn igen i långa loppet i sina syskon. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Världens bästa mamma?!

Inlägg av Manfred10 »

:heart: sarisparis

Jo jag har väl rätt höga krav och ser lätt deras mindre trevliga beteende som ett kvitto på mitt misslyckande. :(
Och sen är spiralen igång.... men vi har det för det mesta fint och jag njuter varje gång jag hör bröderna säga att de älskar varandra och till och med mamma oxå. :wink: När jag blir arg och tillrättavisar håller de alltid ihop och försvarar varandra. :heart: :heart: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Världens bästa mamma?!

Inlägg av Sarisparis »

Jag tycker att det lâter som att ni har det ganska bra; pâ det hela. :heart:
Manfred10 skrev:Hur blir man världens bästa mamma?
Är det verkligen det du vill bli? :wink: Tror att dina ungar skulle vara minst lika nöjda med en riktig mamma som är en riktig människa med hela det känsloregister och alla de fel och brister som hör till. Och att det inte är fy skam. 8)

:heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Världens bästa mamma?!

Inlägg av mari »

Sarisparis skrev:Jag upplever att JJ, PKL och AW har samma grundtänk, men att de fokuserar på lite olika delar. :heart:
Det kanske de har.
Men jag tycker att det finns en viktig skillnad. AW gör en samhällsanalys i Barnaboken. Hon sätter in barnuppfostran i ett sammanhang. En annan skillnad är att Barnaboken känns i magen. Den är skriven av en författare med stort F. :heart:

Jag har tittat i PKL:s blogg. Det står kloka saker där. Det står rentav mycket, mycket kloka saker där. Men jag är ändå glad över att den bloggen inte fanns när mina var små. Det är något i tonen i bloggen. Jag kan inte klart definera vad.

Jag slår upp Barnaboken igen. Funderar. Vad gör att jag mått så bra när jag läst den? Den är skriven av en kvinna som lever, ja som verkligen lever. Jag känner lukter och smaker, ljus och mörker när jag läser den. Den berör :heart: .
Ingen som läser Barnaboken förblir oberörd.

Jag läser PKL:s blogg igen. Den andas inte. Jag är ledsen. Men den andas inte alls. Där finns ett torrt snusförnuft. PKL skriver på ett ställe att hon blir ledsen när folk läser hennes blogg för att bli bättre föräldrar. Det är inte det hon menat. Hon gör inte alls själv alltid med sina barn så som hon skriver, medger hon. :oops:
Nu bränns det. Alltså det som gör att jag är lite tveksam till PKL och att jag är rentav glad att hon inte skrev blogg när mina var små.
Hon bjuder inte in till något i sitt liv som lever eller andas och hon sätter inte barnuppfostran i ett större samhällsengagemang. Hur kan man bortse från samhället då man skriver om barn? Våra barn är samhällets styrande.
Hon bjuder inte in till sina svåra stunder, utan endast till de stunder då hon är en snusförnuftig stor duktig flicka.

Vi känner igen de duktiga flickorna och de duktiga pojkarna från våra barndomar. De fortsätter vara samma duktiga genom livet.
Men snusförnuft ger inte kärlek och inte förändring, ej heller ljus eller mörk. Av snusförnuft skapas endast skrivbordsprodukter.

För övrigt hittade jag en rubrik hos PKL som gav mig än mer avsmak.
JAG LITADE MER PÅ ANNA WAHLGREN ÄN PÅ MIG SJÄLV. Rubriken är skriven 2012 när den där dottern gav ut sin bok
Vad ville PKL med det. Hon påstår själv i kommentarsfälten att hon ville visa på hur det är när man litar på krafter utanför sig själv, att det är bättre att lita på sin egen inre röst.
Hade hon då inte kunnat skriva
JAG LITADE MER PÅ FÖRÄLDRAFORUM ÄN PÅ MIG SJÄLV
Jo, det kunde hon. Men det finns en enkel sanning till att hon valde den rubriken hon valde. Den gav fler läsare, i den häxjakt som var på AW då.

PKL lever på sin blogg och på att hålla föreläsningar om barnuppfostran. Hon har inte så många barn och verkar inte ha gjort någon djupare samhällsanalys heller.

Aw har flytt landet.
Den evigt duktiga flickan och Snusförnuftet har segrat. :cry:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Världens bästa mamma?!

Inlägg av Manfred10 »

Tack för ditt fina inlägg Mari! :D

Du har ju helt rätt i din beskrivning av skillanderna mellan AW och PKL.


:heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"