Sarisparis skrev:Jag upplever att JJ, PKL och AW har samma grundtänk, men att de fokuserar på lite olika delar.

Det kanske de har.
Men jag tycker att det finns en viktig skillnad. AW gör en samhällsanalys i Barnaboken. Hon sätter in barnuppfostran i ett sammanhang. En annan skillnad är att Barnaboken känns i magen. Den är skriven av en författare med stort F.
Jag har tittat i PKL:s blogg. Det står kloka saker där. Det står rentav mycket, mycket kloka saker där. Men jag är ändå glad över att den bloggen inte fanns när mina var små. Det är något i tonen i bloggen. Jag kan inte klart definera vad.
Jag slår upp Barnaboken igen. Funderar. Vad gör att jag mått så bra när jag läst den? Den är skriven av en kvinna som lever, ja som verkligen lever. Jag känner lukter och smaker, ljus och mörker när jag läser den. Den berör

.
Ingen som läser Barnaboken förblir oberörd.
Jag läser PKL:s blogg igen. Den andas inte. Jag är ledsen. Men den andas inte alls. Där finns ett torrt snusförnuft. PKL skriver på ett ställe att hon blir ledsen när folk läser hennes blogg för att bli bättre föräldrar. Det är inte det hon menat. Hon gör inte alls själv alltid med sina barn så som hon skriver, medger hon.
Nu bränns det. Alltså det som gör att jag är lite tveksam till PKL och att jag är rentav glad att hon inte skrev blogg när mina var små.
Hon bjuder inte in till något i sitt liv som lever eller andas och hon sätter inte barnuppfostran i ett större samhällsengagemang. Hur kan man bortse från samhället då man skriver om barn? Våra barn är samhällets styrande.
Hon bjuder inte in till sina svåra stunder, utan endast till de stunder då hon är en snusförnuftig stor duktig flicka.
Vi känner igen de duktiga flickorna och de duktiga pojkarna från våra barndomar. De fortsätter vara samma duktiga genom livet.
Men snusförnuft ger inte kärlek och inte förändring, ej heller ljus eller mörk. Av snusförnuft skapas endast skrivbordsprodukter.
För övrigt hittade jag en rubrik hos PKL som gav mig än mer avsmak.
JAG LITADE MER PÅ ANNA WAHLGREN ÄN PÅ MIG SJÄLV. Rubriken är skriven 2012 när den där dottern gav ut sin bok
Vad ville PKL med det. Hon påstår själv i kommentarsfälten att hon ville visa på hur det är när man litar på krafter utanför sig själv, att det är bättre att lita på sin egen inre röst.
Hade hon då inte kunnat skriva
JAG LITADE MER PÅ FÖRÄLDRAFORUM ÄN PÅ MIG SJÄLV
Jo, det kunde hon. Men det finns en enkel sanning till att hon valde den rubriken hon valde. Den gav fler läsare, i den häxjakt som var på AW då.
PKL lever på sin blogg och på att hålla föreläsningar om barnuppfostran. Hon har inte så många barn och verkar inte ha gjort någon djupare samhällsanalys heller.
Aw har flytt landet.
Den evigt duktiga flickan och Snusförnuftet har segrat.