I början hjälpte frånvaron av napp Joel att sova bättre, men sedan blev det etter värre igen. Avvaktade några nätter med sedan orkade inte JAG mer. Han fick tillbaka nappen efter drygt en vecka. (Pga sjukdom måste jag få sova på nätterna för att orka ta hand om Joel). Sedan var allt var frid och fröjd i drygt en vecka, några få uppvak på natten då han fick nappen igen, men sedan sov han gott.
Sedan drygt en vecka tillbaka har Joel blivit en natterrorist. Han somnar lätt och bra vid 19-tiden och sover sedan fram till 23 då han vaknar. Jag har gett honom nappen, han somnar om för att sedan vakna efter en kvart eller efter en timma igen. Som längst sover han två timmar i stöten Så håller det på fram till morgonen. Jag känner mig som världens mest misslyckade mamma...
Joel som alltid sovit bra på egen hand sover nu så dåligt att han är trött och gnällig på dagarna.
För knappt en månad sedan, då han var 3½ månad, sov han över nattmålet två nätter på raken då jag glömde väcka honom. Då bestämde vi att det var slutätet på natten och han fick flytta in i eget rum.
Var det för snabbt avslut med nattmålet? Joel har alltid ätit snabbt och för att sedan enkelt lätt somnat om i egen säng till morgonen.
Jag trycker i honom så mycket mat det går på dagen och kvällsmålet + slurk gör honom överfull och nöjd.
Daglurarna fungerar fint, han somnar utan nappen på mindre än en minut med några lugna drag med vagnen. Han klarar också av att somna om själv om han vaknar till.
Sedan tre veckor tillbaka får Joel smakportioner av mat samt att han får en smakportion gröt på kvällen. Kan detta påverka hans sömn?
Ska jag göra något åt det aktivt, eller ska jag vänta och se vad som händer? Det kanske bara är en utvecklingsfas?
Jag känner mig såå rådvill.
Ska jag kura honom i stor stil? Tyvärr känns det som något min skruttiga kropp inte klarar av, vaknätter är inte min sjukdoms bästa vän direkt... (Jag har inte gett upp, men jag måste inse mina begränsningar fysiskt. Det känns som om det inte spelar någon roll att jag har attityd, när min kropp inte vill som jag vill).
Finns det någon därute som skulle vilja hjälpa mig "kura" honom? Vad ska jag göra?