Dålig nattsömn - hjälp mig *ledsen*

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ramlösa

Dålig nattsömn - hjälp mig *ledsen*

Inlägg av ramlösa »

Skrev för en tid sedan, 9 feb, om att jag tog bort nappen. Nåja den är tillbaka igen...
I början hjälpte frånvaron av napp Joel att sova bättre, men sedan blev det etter värre igen. Avvaktade några nätter med sedan orkade inte JAG mer. Han fick tillbaka nappen efter drygt en vecka. (Pga sjukdom måste jag få sova på nätterna för att orka ta hand om Joel). Sedan var allt var frid och fröjd i drygt en vecka, några få uppvak på natten då han fick nappen igen, men sedan sov han gott.
Sedan drygt en vecka tillbaka har Joel blivit en natterrorist. Han somnar lätt och bra vid 19-tiden och sover sedan fram till 23 då han vaknar. Jag har gett honom nappen, han somnar om för att sedan vakna efter en kvart eller efter en timma igen. Som längst sover han två timmar i stöten Så håller det på fram till morgonen. Jag känner mig som världens mest misslyckade mamma... :cry:
Joel som alltid sovit bra på egen hand sover nu så dåligt att han är trött och gnällig på dagarna.
För knappt en månad sedan, då han var 3½ månad, sov han över nattmålet två nätter på raken då jag glömde väcka honom. Då bestämde vi att det var slutätet på natten och han fick flytta in i eget rum.
Var det för snabbt avslut med nattmålet? Joel har alltid ätit snabbt och för att sedan enkelt lätt somnat om i egen säng till morgonen.
Jag trycker i honom så mycket mat det går på dagen och kvällsmålet + slurk gör honom överfull och nöjd.
Daglurarna fungerar fint, han somnar utan nappen på mindre än en minut med några lugna drag med vagnen. Han klarar också av att somna om själv om han vaknar till.
Sedan tre veckor tillbaka får Joel smakportioner av mat samt att han får en smakportion gröt på kvällen. Kan detta påverka hans sömn?
Ska jag göra något åt det aktivt, eller ska jag vänta och se vad som händer? Det kanske bara är en utvecklingsfas?
Jag känner mig såå rådvill. :!: :? Ramsade inatt mellan 01.00 och 03.00 av och till för att lugna honom. Den tog några gånger... Joel hittade tummen några gånger, men vaknade när den halkade ur. Gav honom nappen igen för att min lilla goa pokjke skulle få fova lite i alla fall... *fel jag vet, men varken jag eller Joel orkar mer*
Ska jag kura honom i stor stil? Tyvärr känns det som något min skruttiga kropp inte klarar av, vaknätter är inte min sjukdoms bästa vän direkt... (Jag har inte gett upp, men jag måste inse mina begränsningar fysiskt. Det känns som om det inte spelar någon roll att jag har attityd, när min kropp inte vill som jag vill).
Finns det någon därute som skulle vilja hjälpa mig "kura" honom? Vad ska jag göra? :!: :cry: Jag vill ju hans bästa - och hans bästa är att han får sova så att jag får sova så att jag orkar... *gråter*
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har läst igenom dina trådar och som jag ser det så är det att du aldrig släppt nappen som är bekymret! Om man väljer att sluta med napp så ska man se till att det inte finns en enda napp att få tag i på 5 mils avstånd :wink: .

:idea: Du har liksom visat honom att han behöver napp för att kunna sova över sömnskarvarna. Då tror han att det ska vara så och beteer sig så. Om du visar att han kan sova över sömnskarvarna med hjälp av sig själv så beteer han sig så. Så enkelt och så svårt är det! Det handlar om vanor och rutiner och det är upp till dig att visa den väg du tycker är bäst för honom. Hur ska han veta att han ställer till bekymmer när du uppmuntrar honom till det? Kan du se det?

:idea: Så back to basic! Iväg med nappen minst 5 mil :wink: och tro på din egen förmåga att hjälpa honom över sömnskarvarna! Som jag ser det så kan inte en plastbit med gummi i ena änden ersätta en vägledande förälder :wink: !

:idea: Du har fått PM - kolla det!
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Min erfarenhet av hundträning med betoning på positiv förstärkning gör att jag ser att jag/vi har skapat ett problem som måste lösas. :) :!: Vet ju också från min hundträning att det måste bli sju resor värre innan det kan bli bättre och ett nytt beteende blir fast etablerat.
Jag förstår ju att nappen är bekymret och den är mer min snuttefilt än Joels... :oops: :roll:
Nu ska jag gå och slänga napparna i soptunnan längst ner under hundbajspåsar och blöjpåsar så att jag inte kommer åt dem mer.
Ikväll kör vi :!: :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: :lol:
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Natten gick strålande. *jippie* Nappen är väck, väck, väck.
Joel somnade efter tio minuters ramsande och lyssnande. Tror att förvåningen över att bli lagd på mage gjorde sitt till :lol:
Han vaknade till tre gånger under natten, som jag hörde, en gång vid 23-tiden då jag smällde i med en pangramsa och så blev det tyst. Sedan vid 01-00 då jag pangramsade, lyssnade och då han blev arg så fick jag ramsa i ca 1,5 minut innan han somnade gott igen. Vid 05.40 vaknade Joel till och pratade för sig själv i ca 5 minuter innan han somnade om.
Det var en förvånad och pigg pojke som jag väckte i morse. Han såg ut att tänka: "nyss var det gonatt och nu är det morgon... konstigt" :D
Idag ska jag arbeta på daglurarna med ramsan, utan napp!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ibland när jag är inne och läser på nån´ tråd, blir jag lite gråtmild... Så även nu! Både av glädje, som för dig och Joel, som VET och KAN lösa problem när de uppstår, och lite av sorg för alla dessa barn och föräldrar därute, som har det så jobbigt, och inte vet vad de ska göra. Tänk om alla läste barnaboken från start...
Lycka till i fortsättningen också!
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så enklet det är när man inte låter det enkla bli svårt :wink: :lol: !
Jättefint gjort - superduperbra :thumbsup: !
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Daglurarna inomhus i sängen gick fint igår. Han somnade snabbt, under fem minuter båda lurarna, vaknade upp någon gång och var ARG, men jag ramsade och tillslut somnade han om.
Under första luren var han argast och då jag bedömde de som KRIS gick jag in och buffade. *suck* :) Det skulle jag inte gjort... Han blev ännu argare! :lol: Till slut somnade han skönt en stund till men precis när jag skulle väcka honom så vaknade han till och var arg igen. Kollade klockan och insåg att han var hungrig, äter man frukost 06.30 så är det klart man är hungrig när klockan är 11.15. Väntade tills han lugnat sig något, gick plockade upp Joel som om inget hade hänt alls.
På em sov han gott i 1½ timma utan ett pip. Då jag tyckte han skulle få sova en stund till klämde jag i med en pangramsa och vad han eldade upp sig! :D Arg som ett bi :twisted: Han lugnade sig efter en stund, och till slut var klockan så mycket att jag fick göra som på fm, gå in när han var tillräckligt lugn, ta upp honom som om inget hänt och upptäcker då att han är alldeles bajsig. Inte undra på att att han var arg...

Natten till idag var underbar, han somnade på mindre än 10 minuter. Sov sedan till 01.00 då han gnölade lite, fick en pangramsa, och somnde om med en gång. Joel vaknande en gång till vid 03.15, väntade lite, men när Joel fortsatte gnöla fick han en pangramsa till och sov tills jag väckte honom i morse.

Nu sover han i sin säng, det tog tre minuter.

I natt räknar jag med att det blir strul, men det känns bra. Får det bara bli en riktig strulnatt så kommer familjens sömn att vara säkrad för lång tid framöver.
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Natten har gått fint, jag har bara ramsat en gång. Vi har sovit som små nassar. :) Idag ska vi arbeta på att få till omsomnanden på daglurarna inne då vi misslyckades med det igår. Det får ta den tid det tar. Joel kommer inte ur sängen förrän han somnat om åtminstone en gång.
Joel fick en extraslurk här på morgonen för att han inte ska behöva vakna hungrig för att inte kunna somna om. *bort med hungervargen*
Ska erkänna att det känns lite fånigt att "kura" daglurarna som alltid suttit fint ute i vagnen, men jag ser ju fördelarna också. Ju fler gånger Joel lär sig att han kan somna om själv, även på dagen, ju bättre blir slutresultatet.
Med tiden kommer han ju också bli för stor för att ligga i vagnen ute. (Får väl ta fram skrindan då och ställa i trädgården).
Inser att jag får lita till Joels "sömncoach" :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen, det klarnar både i hjärnan och i sömnproblemen märker jag :P :wink: :lol: ! Snabb, bra och reflekterande insats för familjen - kanon :thumbsup: !
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Natten har gått bra. Joel vaknade till tre ggr under hela natten och med pangramsa två av dem somnade han om på ett kick.
Daglurarna krånglar. Joel har "fastnat" i gnölande, variantioner mellan nivå 1-3 av 10 på gråtskalan.
Har provat att ramsa, lägga tillrätta och att störa för att få honom att reagera färdigt så att han kan koppla av. Men icke somnar han för det.
Det är en trött pojke efter daglurarna som inte blir några lurar alls egentligen. Tur att han sover så gott på natten.
Nu får han komma på det hela själv, gnöla på, så ramlar väl poletten ner för eller senare. Vi får väl hålla våra gamla tider som vanligt och låtsas om som om inget hänt alls när sovstunden är över. (Det är som om han inte litar till sin egen förmåga att lösa det: "Vad är det som behövs för att sova gott på dagen?Napp? Promenad? Vagning?")
På fm idag sov han ute i vagnen som vanligt då jag varit ute med hunden.
Em-luren nu är den gnöligaste hittills, men de måste ju bli värre innan det kan bli bättre. Tar hellre detta krångel dagtid än nattetid...
Resten av veckan får fm-luren bli inne och em-luren ute i vagnen så att jag får vila ordentligt, fyra dagar utan em-lur för mig börjar kännas i min skruttiga kropp :)
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Joel somnade till slut på em-luren. Efter 1½ timmas gnölande bestämde han sig för att sova! \:D/ Han sov i 40 min och efter en pangramsa somnade han om direkt i 10 minuter till, för att sedan somna om av sig själv två gånger till à 5 minuter. Jag fick väcka honom :thumbsup: Är såå stolt öve min duktiga lilla pojke.
Nu sover han gott sedan nästan en timma. Det tog mindre än 1 minut innan han sov.
Nu kör vi på med båda daglurarna inne, poletten måste ju trilla ned igen och igen och igen för att det ska var fördigkurat.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kanon - lille gossen KAN ju detta egentligen! Du också.... :wink:

:idea: Skulle han fastna i gnölandet så kan man göra en statisk solfjäder tills han blir riktigt avslappnad och tyst (tom somnar :shock: ). Allt för att bryta mönstret av gnöl. Efter att ha gjort det en gång så återgår man till sakligheterna och då har han fått smaka på den goda dagsömnen och kommer at smaka mera :P !
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Natten gick kalasbra =D> Joel sov hela natten utan en enda ramsa. 8)
Daglurarna har gått bättre idag. På fm-luren vaknade han efter 40 minuter istället för som tidigare 25 så bara det var ett framsteg. Jag gav en pangramsa, men Joel fastnade i gnöl så jag gick in och solfjädrade - i 45 minuter - tills att han somnade. Han sov 10 min, vaknade, gnölade 5-10 sek för att sedan somna om igen några minuter åt gången tre gånger till innan det var dags att väcka honom. *jippie*
På em-luren var vi iväg med vagnen för att träffa några kompisar. Joel somnade på vägen men vaknade när jag klädde av honom mössan. Lät honom ligga kvar på rygg för att för att se om han somnade, men när han inte somnat efter en kvart tog jag bort kudden och vände honom på mage. Det tog mindre än 5 minuter sedan sov han gott. Vaknade visserligen efter 40 minuter med efter några stillsamma drag med vagnen somnade han om snabbt.(Kompisarna är tveksamma till AW och SHN, så att ramsa var det inte läge för). Sedan vaknade Joel två gånger till men somnade om av sig själv utan gnöl. Jag fick väcka honom. O:) :heart:
Det verkar som om han börjar fatta detta. Ska bli spännande att se hur han löser daglurarna inne imorgon...

Måste också berätta något sött. På em lade jag Joel på mage på min säng medan jag klädde på mig för att vi skulle ut. Han var uppenbarligen trött för han lyfte rumpan upp i vädret, rättade till sig och stoppade tummen i munnen för att ta sig en lur. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt! Nu kommer snart allt att trilla på plats för Joel!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"