Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Skriv svar
weronika
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 nov 2013, 09:26

Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av weronika »

Hej alla föräldrar!

Är ny på forumet och har en fråga. Vår två-åriga tös sover vanligtvis från 20 - 08 och 1.5 timmar på dagen mellan 12:30-14. Just nu är hon väldigt förkyld med rinnsnuva som orsakat irritation och sveda under näsan, hon har rethosta och sover dåligt pga det, vill inte heller äta så mycket och säger att hon har ont hela tiden. I och med att hon äter sämre sover hon sämre och blir även väckt av hostan. har köpt hostmedicin så vi får se om det hjälper något. Vaknar hon helt förtvivlad av förkylningsbesvären mitt i natten, (vanligtvis vid 5, 4 tiden) så har jag gett henne en flaska välling och hon har somnat om.

Nu till min fråga, är det ok att låta henne sova lite längre än vanligt om hon vaknat flera ggr på natten och somna senare då hon haft svårt att somna pga förkylningen på dagen? Eller ska man strikt hålla sig till de rutiner som annars funkar väldigt bra? Vill inte riskera hennes goda sömn i det långa loppet, samtidigt känns det jobbigt att väcka henne kl 8 när hon sovit dåligt pga förkylningen.

Vad har ni för erfarenheter av rutinerna och sjukdomar?

Tacksam för svar.
Weronika
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av videunge »

Hej på dig

Inget kul när juvelerna är sjuka! Jag brukar vara frikostig med sömn när de små är sjuka. Jag utnyttjar marginalkvartar och om de har tex hög feber gör jag även marginalhalvtimme. :roll: Man kan också lägga en halvtimme tidigare på kvällen. MEN jag väger noga mot tillständet och ser till så att inte natten blir påverkad och när liten är bättre är det viktigt att följa med och minska sömnen igen.

Sen finns det lite knep för att liten skall må bättre. Smörj med tex idomin under lilla näsan. Då blir det en barriär mot snoret och huden får chans att läka lite. Jag brukar ge lite panodil på kvällen att sova på. Det brukar fungera bra tycket jag. men jag vet att alla inte är lika pigga på att ge det. :wink: Hackad lök i kokande vatten och ställa under sängen är det många här på forumet som använder mot täta små luftrör. Det kan också vara skönt att höja huvudänden på sängen lite. Lägg en telefokatalog under var framben tex. Näsdroppar gör också att man andas lättare och det svullnar av i slemhinnorna.

Sen måsta jag nog säga att om du ger vällling på natten så äter liten ännu sämre på dagen och så blir det en ond cirkel... :( Här hemma siktar vi på favoritmaten i stället. Alla barn brukar ha några säkra kort. Har ni några sånna? Välling kanske? Ge mer av det. Barn har sämre aptit när det är sjuka men de klarar sig. Frukt brukar gå ner. Här var förkylningsfavoriten päron som fått frysa. blir som isglass och svalkar gott i halsen ;)

Kram och krya på er!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
weronika
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 nov 2013, 09:26

Re: Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av weronika »

Hej videunge,

tack för dina fina tips.

Jag har tänkt på det här med vällingen och att försöka undvika ge det på natten, är i 29e veckan med barn nr 2 så tröttheten tar väl över och man tar den enkla vägen, de två första nätterna var det bara det som lugnade ner henne och gjorde att hon somnade om men i natt gav jag bara lite varmt frukt te (utan koffein gjort på torkad frukt) när hon vaknade upp. Hon ropade på vällingen när jag gått ut men jag stod emot och till slut somnade hon om.

Det är precis så det har blivit de senaste dagarna, hon somnar ungefär en halvtimme senare än vanligt. Hon vaknade av sig själv vid 8 idag fast hon haft flera uppvaknanden på natten så vi startade dagen som vanligt. Igår tog det dock en väldigt lång tid på dagen innan hon somnade men idag somnade hon på sin vanliga tid. Ser att hon mår bättre då lunchen även gick ner lättare. Tack för tipset med idomin, det ska vi prova! Ja vi har varit lite sparsamma med medicinerna speciellt då hon inte haft någon feber och jag vill inte trycka i henne för mkt kemikalier. Trodde man bara använde näsdroppar när de är täppta, hennes näsa rinner konstant, men ska prova och se om det blir bättre.

Tack för husmorstipsen det ska vi prova i natt. Det frysta päronet, ska det vara helt eller ska man göra mos av det innan? Vi har provat favoriterna men det vill hon inte heller ha, antar att det gör för ont i halsen när hon sväljer så tänkte prova med soppa idag, annars får vi köra vällingen. :wink:

Kram och ha en fortsatt skön dag.
Weronika
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jo testa näsdroppar även om du upplever att näsan bara rinner. Det sväller av inne i näsan och gör det lättare att andas bra och om man får upp snoret så blir man inte lika hostig då det inte rinner bak och stör. Päronet behöver du inte mosa. Det blir som sorbet som halvtinat kan "skäras" med sked. :wink:

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
weronika
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 17 nov 2013, 09:26

Re: Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av weronika »

Tack för svaret, har använt näsdropparna och det har hjälpt. Nu är vi på bättringsvägen, lillan sov hela natten idag utan att vakna en enda gång! Så skönt, det märks vad en god natts sömn gör för humöret, både för stor och liten :) Ville dock inte somna lika glatt som vanligt igår utan ropade på det ena och andra, men jag lät henne hållas och hon somnade till slut. Jag hoppas att det bara har med förkylningen att göra.

Ha en superskön dag!
Kram
Weronika
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ok ändra rutinerna vid sjukdom?

Inlägg av videunge »

Härligt! :D :heart: :thumbsup:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"