Lillasyster 7 mån ska kuras, hjälp med schemat och stöttning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hanna80

Lillasyster 7 mån ska kuras, hjälp med schemat och stöttning

Inlägg av Hanna80 »

Lillasyster, född slutet på mars 2013, har varit en rätt stabil sovare. Mellan ca 3 och 6 månader somnade hon oftast kring 19 och sov sedan non stop till ca 5 på morgonen. Då fick hon ersättning och somnade sedan oftast om för att sova ngn ytterligare timma. Detta varierade ngt men överlag bra sömn som sagt och som föräldrar kände vi oss utvilade. Ibland fick man sätta i nappen ngn eller ett par ggr på natten och då somnade hon om direkt. Lillasyster slutade ammas vid 2 månader då det inte fungerade.

Sedan ca en månad tillbaka har det vänt. Läggningen är i princip aldrig några problem. Vi lägger henne i sin säng, som står i vårt sovrum, och hon rullar runt på sidan med sin filt och somnar, ev efter lite snackande. Däremot har hon börjat vakna på natten och numera får hon ersättning oftast 2 ggr per natt för att vi inte lyckats eller orkat få henne att somna om när hon vaknar och sticker upp sitt huvud. Ibland har hon fått ligga kvar mellan oss i sängen efter maten, eftersom vi inte orkat springa upp och ner. På sistone har vi dock försökt va konsekventa i att åtminstone lägga tillbaka henne i hennes säng efter ersättningen. Ibland somnar hon direkt, ibland som tex i natt ligger hon och snurrar och snackar och blir tillslut frusterad. I natt fick hon, som exempel, mjölk kl 00 och kl 04. Efter första matningen somnade hon direkt, efter andra var hon vaken till 05,15.

På dagarna sover hon oftast ett lite längre pass på 1,5 timma på fm och sedan blir 1 eller 2 kortare pass beroende på när hon vaknade på morgonen. Ibland är det svårt att få henne att sova på dagen, hon vaknar efter bara en kort stund etc och jag känner inte att jag har verktygen att få henne att somna om.

Såhär vill jag inte ha det och därför ska Lillasyster kuras med start nästa fredag, 8/11, är det tänkt. Jag vill gärna ha stöd med schemat. Lillasyster har en Storasyster som hämtas och lämnas på förskolan 3 dagar i veckan varför jag har anpassat schemat efter det. Jag vill helst inte att Lillasyster ska sova i vagnen och därför ligger inget sovpass i anslutning till hämtning och lämning. Såhär tänker jag mig schemat:

19-7 sova (12 h)
07,30 Gröt+vatten
9,15 Lite fruktpuré +vatten
9,30-11,00 sova (1 h 30 min)
11,30 Lunch; matpuré, ev lite fruktpuré + vatten
14,15 Fruktyoghurt + ersättning
15,30-16,30 sova (1 h)
16,45 Middag; matpuré, ev lite fruktpuré + vatten
18,30 Gröt + vatten + nattslurk med ersättning
19 God natt

Frågor/reflektioner:
Kan jag ha en timmes sovstund på em? Det verkar inte vara ett naturligt sovpass, men 45 min känns för lite. Några synpunkter på hur jag kan få till det? Jag vill som sagt helst ha 2 sovpass, för det passar bäst in med övriga familjens rutiner.

Ska jag ge henne en nattslurk med ersättning (jag har inte fått henne att dricka välling)? I så fall i anslutning till gröten, eller precis före sovning?

Tacksam för input!

Hälsn hanna80

Storasyster dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster mars 2013
Storasyster född dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster född slutet på mars 2013 (kurstart 131108)
Hanna80

Re: Lillasyster 7 mån ska kuras, hjälp med schemat och stött

Inlägg av Hanna80 »

Ytterligare fundering av trådstartaren: det rum Lillasyster ska flyttas över i from kurstart har persienner, men ingen rullgardin. Persienner är ju definitivt inte helt mörkläggande sommartid, så då måste vi fixa rullgardin. Men tror ni att det räcker nu under mörka årstiden eller måste vi mörklägga på ngt sätt?

För övrigt så läser och läser jag i SHN-boken och diverse trådar. Mest funderingar nu har jag kring schemat och hur det ska läggas upp. Det verkar som ett långt fm-sovpass inte är ultimat, utan att det är bättre att lägga en lång lunchsov, som sedan behålles. Jag har som sagt svårt och se hur vi ska få ihop detta med hämtning och lämning av Storasyster. Kan det trots allt funka att ha två sovpass, ett på fm och ett på em? Och sen när Lillasyster blir så stor att hon sover en gång per dag bara, så lägger man in det sovpasset då?

Fler funderingar kommer sannolikt att följa...

Hälsn Hanna80
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Du skulle ju kunna förlänga fm luren till två timmar eftersom lunchen är 1130, hon kan alltså sova 930-1130 och sen direkt lunch. Och sedan 45 på em. Då blir det inte för lite tid men ändå naturliga sömnrytmpass :)
Jag skulle ge lite mer mättande till en andra frukost, fm målet som du lagt in om man ska klara sova till lunch.
Jag föredrar att ha långa luren mitt på dagen men det r ju inga problem att lägga upp det som du gjort om det passar bättre med dagis. Et du gör är att du justerar schemat utefter att hon blir äldre och nör hon är gammal nog för en lur så tas em luren bort och fm luren hamnar efter lunch istället för innan :)
Så m du har 2-45 så kortas det vid 9 månader till
1,5-45 eller 2-20 vad du tycker passar och sedan vid ett år eller mör det nu blir så kan du ändra till 2 timmar mitt på dagen ( eller 1,5 om två är för mkt men många barn klarar ändå 12-2 mellan -2 år ).

Kram emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :mrgreen:
19-7 sova (12 h)
07,30 Gröt+vatten
9,15 Lite fruktpuré +vatten
9,30-11,00 sova (1 h 30 min)
11,30 Lunch; matpuré, ev lite fruktpuré + vatten
14,15 Fruktyoghurt + ersättning
15,30-16,30 sova (1 h)
16,45 Middag; matpuré, ev lite fruktpuré + vatten
18,30 Gröt + vatten + nattslurk med ersättning
19 God natt

känns som om det är många måltider på schemat. 4 rejäla mål + nattslurk med ca 3,5 h mellanrum för att aptiten ska infinna sig. nattslurken kan ligga så nära som en timme efter middagen. Om du ger gröt klockan 18.30 är ju det nattslurken, men visst kan du ha ersättning som måltidsdryck.

Frågor/reflektioner:
Kan jag ha en timmes sovstund på em? Det verkar inte vara ett naturligt sovpass, men 45 min känns för lite. Några synpunkter på hur jag kan få till det? Jag vill som sagt helst ha 2 sovpass, för det passar bäst in med övriga familjens rutiner.

Schemat ska passa er men det ska/bör innehålla 14,5 h sömn, 4 mål+nattslurk. ca 2,5 h vakentid mellan sovpassen.

Så här såg vårt schema ut vi 7 mån.

7.00 mat
9.00 sova 20 min (vissa dagar i bilen då vi lämnar största brodern på 15h/vecka fsk)
11.00 mat
12-14 sova 2 h (de dagar storebror är på fsk väcker jag redan 13.30, "sömnbristen" dessa dagar kompenserar jag antingen med lite längre fm-lur eller tidigare natt om jag märker att det behövs)
14.00 mat
16.00 sova 20 min
17.00 mat
18.30 nattslurk
19.00 sova

Ska jag ge henne en nattslurk med ersättning (jag har inte fått henne att dricka välling)? I så fall i anslutning till gröten, eller precis före sovning? Se mitt svar ovan

Persienner är ju definitivt inte helt mörkläggande sommartid, så då måste vi fixa rullgardin. Men tror ni att det räcker nu under mörka årstiden eller måste vi mörklägga på ngt sätt?

Det räcker nu skulle jag säga! 8)
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Tack snälla för era svar! Schemat känns som om en rätt svår nöt att knäcka, men nu har jag hjälp på vägen!

En annan fråga: Lillasyster somnar ju nästan alltid, som jag skrev i första inlägget, smidigt när vi lägger henne för natten. Hon somnar oftast snabbt, ibland efter lite snackande kan vi höra. Svårigheten är ju i stället att få henne att somna om när hon vaknar på natten. Har jag förstått det hela rätt om jag vid första läggningen, första natten inte ska buffa i första skedet? Buffning ska ju lugna och hon är redan lugn. Jag tänker att jag i stället lägger tillrätta med armar, ben och huvud, solfjädrar lite kort som en markering och sedan ramsar ut, samt sedan tar bekräftelseramsa? Eftersom jag inte brukar lägga henne så kan det ju mkt väl bli en reaktion som slutar med att det blir läge för den långbuffning som beskrivs i boken. Om hon i stället somnar, är det väl först vid första uppvaknandet som tillrättaläggandet kommer att följas av buffning?

Tänker jag rätt som sagt? Gärna input på detta! :)

Hälsn Hanna80
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej igen!

Jag har nu två alternativa scheman. Gärna input på dem, vilket tror ni blir bäst?
Alt 1
19-07 Sova (12 h)
07,45 Gröt
9-9,20 Sova (20 min)
11,00 Lunch
11,30-13,00 (Sova 1,5 h)
14,30 Mellanmål
16,15-17 Sova (45 min)
17,30 Middag
18,30 Nattslurk med ersättning
19 God natt

Fördelen med denna variant är kanske att det blir en långsov just runt lunch och det blir dessutom systematiskt/naturligt med måltidesintervallerna. Nackdelen att första sovpasset infaller efter 2 h redan, kommer hon vara trött då?!(Såg att du hade kl 9 dock Jenny) Och andra sovpasset blir kanske lite tätt inpå första. Dock kan jag inte påbörja det senare, för då hinner jag inte till dagishätning.

Alt 2
19-07 Sova (12 h)
07,30 Ersättning
9,30 Gröt
10-12 Sova (2 h)
12,30 Lunch
15 Mellanmål
16-16,45 Sova (45 min)
17,30 Middag
18,30 Nattslurk med ersättning
19,00 God natt

Fördelen att hon hinner bli trött mellan sovningarna. Men kanske för trött!? Nackdelen att det blir lite rörigt med matpassen.

Buffning:
Jag frågade lite om buffning i förra inlägget, när ”långbuffningen” sannolikt kommer att ske för min tjej. Sedan dess har det spunnit vidare i mitt huvud kring det… Jag inser att jag inte helt förstår i vilken sinnesstämning barnet ska vara när den första buffningen sker, långbuffningen sas. För som sagt Lillasyster somnar oftast för natten lätt och själv. Får se hur det blir efter tillrättaläggande, solfjäder och ramsa. (Om det är så jag bör göra i det skedet.) Sen när hon vaknar på natten skriker hon ju inte direkt, utan är snarare frågande. Får hon inte som hon vill (dvs ersättning eller att vi står och hänger över hennes säng) blir hon ju förbannad. Första natten ska jag ju in direkt på stört när hon vaknar och svara. I detta skede är hon sannolikt nyvaken/frågande och ligger och kikar och kanske börjar reta upp sig lite. Ska jag buffa redan då? Hon är ju redan rätt lugn. Eller ska jag tillrättalägga, solfjädra, ramsa mig ut och se vad som händer därefter. Då kan det mkt väl ta fart så att säga.

Hoppas ni förstår vad det är jag inte förstår. :)

Sen undrar jag också; Lillasyster är ju 7 månader och en rätt stadig bit. Gör det ngt om hennes rumpa sticker upp vid buffning, eller måste den liksom tryckas ner?

Hälsn Hanna80
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Den desperata trådstartaren här igen... Jag sitter och läser i trådarna och försöker hitta ledning för hur nattningen ska gå till natt 1 för en bebis som i nuläget inte har några problem att somna själv för natten, ska jag buffa? Ja, detta som jag frågat om ovan. I tråden om Jack ställde föräldrarna liknande fråga, inte heller deras bebis hade svårt att somna själv för natten, och de fick följande svar (av dig Emelie :) ).

"Jag tycker du ska buffa ändå, men om han förblir lugn och avslappnad så lär det väl räcka med några buff som markering. Men om han stretar emot så kör på som det står i boken tills han är helt sömntung."

Aha, kanske ska jag då alltså buffa, iaf kort som en markering vid läggning, för att kuren inte ska starta i fel ände?!

Jättetacksam vore jag om ngn kan utveckla och förklara detta för mig ytterligare, hur/varför liksom? För utan att förstå detta är det svårt att gå in i detta med en attityd av självklarhet och det vill jag verkligen inte riskera.

Hälsn Hanna80
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej, en fråga till!

Redan andra natten ska ju buffning försvinna och ramsan ta över. Men hur är det med tillrättaläggandet (armar, ben och huvud följt av ett litet tryck, samt lätta solfjädern), är det så vi ska lägga henne fortsättningsvis både natt och dag, under hela kuren och därefter?

Hälsn Hanna80
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen du fått vänta på svar. :oops: :D

Så svaret! :wink:

Du har ju liksom svarat dig själv strålande fint här tycker jag.
"Jag tycker du ska buffa ändå, men om han förblir lugn och avslappnad så lär det väl räcka med några buff som markering. Men om han stretar emot så kör på som det står i boken tills han är helt sömntung."
Sen skulle jag nog köra på schema nr 2. även om en 2 timmars lur kan vara svår så är 45 min lur på em så sent ännu värre tyvärr.

Det stämmer redan natt två skall ramsan ta över, men alltid när man lägger så lägger man tillrätta och trycker till tycker jag. Eller så lägger man ner klappar och går. När de är så här stora kan de ju liksom sova lite som de vill. Det skall vara tydligt att NU skall man sova, inga krusiduller eller konster. Inte heller en kamp om att lägga tillrätta, utan detta kommer du sluta med runt året skulle jag tro. Men börja med detta, det är signaler att NU slutar all aktivitet. Min son "lade sig själv" tillrätta redan i luften när han var 6 mån då jag hade lagt honom tillrätta i några månader redan. :lol:

Dock får man ALDRIG fuska med ramsan! Den är alltid MINST X4 och/eller mer vid behov. Man ramsar inte heller för att direkt kliva in och börja buffa. SÅ natt två måste du börja lära dig att "Lyssna". Vad är frågan? Vad kommer det krävas för svar? Bättre gå in och lägga tillrätta andra natten en gång för mycket än att "försöksramsa" för att direkt gå in, då kommer ramsan få betydelsen "Jag kommer strax".

PRinta ut lathunden och sätt den på dörren till barnrummet. Läs på den INNAN du går in eller agerar. Det är mitt hetaste tips.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Lycka till nu! HItta attityden och bestäm att du VET vad du gör!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Tack för svar! :)

Jag är fortfarande lite osäker vad gäller schemat. Ngn annan som har några synpunkter på schemat? Det blir ju en 45-minlur på em oavsett vilken variant jag väljer, alt 1 eller 2. Det är inte att föredra alltså? Varför inte? Kan jag tidigarelägga 45-minluren tycker ni?

Hälsn Hanna80
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag tror att Torsmamma menade att en 45 minuters lur på em brukar vara svår att få till. Hur verkar tösen vara uppbyggd? Är hon pigg på em eller fm? Om hon gärna sover 45 på em så kör med det! ;)

Men kom ihåg att ge det nya schemat minst en vecka - 10 dagar förrän du utvärderar det! Så länge tar det innan de nya tiderna satt sig och man kan avläsa ifall något inte fungerar.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Igår kväll 8/11 startade kuren. Skönt att va igång, hela veckan har känts som en enda lång, seg väntan på att få köra!

Såhär blev natt 1:

Skrattet till god-nattet inledde proceduren.
19:00 Tillrättaläggande. Lite trassligt eftersom hon genast drar tillbaka armar, ben och vrider huvudet hit och dit. Känner att jag hade behövt vara en bläckfisk. Fick lägga om och snabbt få dit den halva solfjädern. Började buffa. Hon verkade undra vad jag pysslade med men misstyckte inte. Buff x 8.
Ramsade mig ut x 4. Oklart om jag glömde markera med solfjädern slog det mig sen.
19:10 Lillasyster ligger ffa och snackar. På gott humör.
19:13 Bekräftelseramsa x 4. Tänkte sen att jag kanske borde bekräftat lite tidigare, attans.

23:10 Låter lite. I sömnen? Håller på att vakna?

23:14 Frågar, oroligt. In och lägger tillrätta och buffar kort, ramsar ut.
23:16 In igen och buffar kort, ramsar ut.
23:17 Påminnelseramsa x 4
23:18 In igen och buffar kort, ramsar ut.
23:21 Påminnelseramsa x 4
23:22 Påminnelseramsa x 4
23:23 Nära att somna. Bekräftar x 4. Vaknar då igen och grymtar/frågar.
23:26 Bekräftelse x 4.
23:30 Påminnelse x 4.
23:33 In igen och buffar kort, ramsar ut.
23:39 Bekräftelse x 4
23:42 Bekräftelse x 4
23:44 Påminnelse x 4
23:51 In och buffar kort, ramsar ut.
23:54 Bekräftelsen x 4.

01:31 Knorrade till. Vaken? Inget mer hände.

02:25 Knorrade till. Vaken? Inget mer hände.

03:56 Frågar oroligt. In och buffar kort, ramsar ut.
03:59 Påminnelse x 4.
04:03 Påminnelse x 4.
04:08 Bekräftelse x 4. Övertygad om att hon somnat, men…
04:12 …knorrar och låter lite. Inga fråga dock. Hon somnar.

06:25 Vaknar och börjar snacka.
06:35 Frågar. In och buffar kort, ramsar ut.
06:38 Bekräftelse

06:55 Vaknar igen. Jag går in och ska glatt göra God Morgon, innan hon börjar fråga. Hon är dock inte så road över mina glasa tillrop, utan börjar gråta innan jag hinner lyfta upp henne. Hinner inte tänka utan bara gör; buffar 4 ggr eftersom buffning verkar ha en lugnande effekt. Hon lugnar sig. Jag lyfter snabbt upp. Då är hon på väg att börja gråta igen, så det är gränsfall att jag hinner ta upp henne innan. Inte så bra.

Summa summarum, lite reflektioner: Det känns som om natten har gått bra, på det stora hela. Jag har inte behövt långbuffa någon gång. Hon blir i stället lugn av buffandet. Däremot har hon reagerat när jag slutat och ramsan x 4 har oftast fått ges under skrik. Under vakenperioden med start kl 23:10 hade hon lugnat ner sig fleras ggr, men varvade sedan upp sig igen efter bekräftelseramsan. Viktigt att inte fastna i buffandet känner jag. Oklart hur mycket ramsan har nått fram. Jag har iaf fått sista ordet. Förutom möjligen vid nattningen då bekräftelsen kan ha kommit för sent.

Fråga: kl 06:55: var det helt galet det jag gjorde då, dvs buffade lite kort för att lugna henne och snabbt ta upp henne?! Kändes inte helt bra, men som sagt jag reagerade på ngn slags instinkt.

Schemat är nu spikat:

19-07 Sova (12 h)
7,30 Gröt
9-9,20 Sova (20 min)
11,00 Lunch
11,30-13 Sova (1,5)
14:15 Mellanmål (Gröt igen kanske, hon måste ju bli riktigt mätt, långt till middag?!??
15:45-16,30 Sova (45 min)
17,30 Middag
18:45 Nattslurk
19 God Natt

Nu är jag inne på Dag 1 och Lillasysters andra sovstund. Återkommer om det sen.
Reflektioner kring Natt 1 mottages gärna!!! Trots att det känns bra på det stora hela är det en krävande process och tankarna åker berg- och dalbana i huvudet.

Hälsn Hanna80
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ser bra ut, natt 1 ska det buffas och LUGNET etableras.

Möjligen lite väl mycket trafik runt 23.00. Låt det alltid gå minst lika lång tid av ICKE-verktygande efter en period av vektygande, för att undvika att hamna i något träsk, låt henne reagera på vad du gjorde, utifrån reaktionen bestämmer du hur nästa verktyg ser ut. Ex, buffar du i två minuter måste du vänta minst 2 minuter innan du gör någon ny åtgärd. Ha alltid lathunden till hands!! :D

Å helst ingen trafik alls så nära inpå morgonen, men låt gå för det, eftersom det var första natten. Kommande natt ska ramsan ta över mer! :D Ta upp henne i en andningspaus, kommer ingen sådan så får du vara desto gladare och shocka henne :shock: tyst med ett hejdundrade GOD MORGON! ÅÅÅ VAD SKÖÖNT DU HAR SOVIT I NATT! :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hanna80

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Tack för ditt svar Jenny!!

Nu är jag inne på dag 2.

Dag 1

Morgonen började som sagt 6,55, då jag lyfte upp henne.
Kl 7,30 åt hon gröt på ca ½ dl pulver samt ca ½ burk katrinplommonpuré. Det märks att hon är rätt så trött.

Sovpass 9-9,20

9:00 Lägga tillrätta med buff x 4, ramsar ut
9:03 påminnelse x 4
9:06 Påminnelse x 4
9:09 Besked, samma som 9:00
9:12 Beskedet igen
9:13 Bekräftelse x 4
9:20 Jag väcker en rätt så mosig Lillasyster kl 9:20

Sovpass 2 11:30-13

11:28 Lägga tillrätta med buffning, ramsar ut
Visst knorrande och ålande och protesterande trots buffning, så det blir lite längre än ”Vanligt”, ca 20 buffomgångar.
11:31 Bekräftelse x 4. Kanske för sent, attans igen. Jag var så upptagen med att anteckna.
13:00 Dags att vakna!

Under em är hon trött. Vid em-måltiden gråter hon och svårt att få i henne gröt. Får ta fram ersättning vilket hon fricker på av. Sen lite gröt och fruktpuré efter ersättningen i stället. Promenad i ösregnet. Då blir hon tillfreds. Får hastigt gå hem då hon håller på att somna.

Sovpass 3 15:45-16:30

15:45 Tillrättaläggande med buff x4, ramsar mig ut
15:49 Påminnelse x 4
15:50 Bekräftelse x 4
16:30 Dags att vakna!

Natt 2

19:00 Tillrättaläggande, buff x 4, ramsar mig ut
19:02 Bekräftelse Följs av visst snackande. Jag tolkar det inte som om hon frågar, men för säkerhets skull, för att få sista ordet in i sömnen…
19:07 …Bekräftelse x 4

00:55 Börjar grymta
00:57 Frågar. Ramsa x 4
00:58 Bekräftelse x 4
01:01Frågar. Påminnelse x 4
03:03 Bekräftelse x 4
01:04 Frågar igen
01:07 Bekräftelse x 4
01:09 Grymtar/snackar/deppar
01:11 Tyyyst bekräftelse x 4
01:14 Nähä, grymtar och snackar igen
01:18 Förbannad/frustrerad
01:24 Bekräftelse x 4
01:27 Grymtar/snackar/deppar
01:30 Bekräftelse x 4
01:32 Grymtar/snackar/deppar
01:40 Bekräftelse x4

6:20 Vaknar, grejar och låter lite. Somnar om utan att ngt sker.

7:00 Jag går in och gör God Morgon!

SÅ; några funderingar. Jag tycker andra natten gick bra. Hon var ju bara vaken en längre period mitt i natten och på morgonkvisten kunde hon somna om helt själv. Dock blev ju vakenpasset långt. Jag höll mig utanför hela tiden vilket känns bra. Hon var aldrig jätteledsen och jag trodde flera ggr att hon skulle somna, MEN bekräftelsen startade igång henne igen. Gärna kommentarer på detta! Jag vågar inte avhålla mig från att bekräfta, för det står ju i boken att det är jätteviktigt att den följer med henne in i sömnen. Vad tycker ni? Överkoncentration? Läste i SHN-boken om när AW kurar en 6-månadersflickan Emma och då avstår hon från att bekräfta i vargtimman natt 2. Varför tror ni??

Sen funderar jag lite på vargtimmen. Natt 1 var jag ju inne och gav besked och fick svar av dig Jenny: ”Å helst ingen trafik alls så nära inpå morgonen, men låt gå för det, eftersom det var första natten.” Här blir jag också lite osäker. Jag har återigen läst om när Anna kurar Emma och då var det en väldig trafik natt 2 i vargtimman. Men jag ska alltså tänka så lite trafik som möjligt, helst ingen trafik i vargtimman. Möjligtvis en upplysande pangramsa om hon vaknar, eller? Fast det kanske jag ska vänta med för att se om hon verkar kunna somna om själv den första tiden, eller vad tycks?

Så kan jag tillägga att jag vet att jag skriver väldigt detaljerat om även dagen här. Det kanske blir lite uttröttande att läsa allt, men jag skriver för att själv kunna kolla tillbaka och påminna mig själv, jämföra etc, även vad gäller dagarna. Man glömmer ju så himla fort hur det var bara igår!

Hälsn Hanna
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Fint jobbat av er båda två!! Det kommer att bli så bra så ;)

Angående frågor kring trafik i vargtimmen så skulle jag säga att ingen kur är den andra lik och det är omöjligt att hitta alla svaren hur man skall göra genom att läsa boken eller här på forumet. (Även om boken och forumet är en guldgruva för inspiration och vägledning, förstå mig inte fel ;))
De rätta besluten befattas i kurande stund och vad än du bestämmer dig för att göra - gå in eller ramsa eller inte ingripa alls - gör du med fullsätndig övertygelse om att det är precis så som det skall gå till.
Annas kurning av 6 månaders babyn var en kur, och hon tyckte att det var nödvändigt att ingripa som hon gjorde med det barnet. Någon annan med ett annat barn gör på ett annat sätt. Huvudsaken att barnet får sina frågor besvarade och lär sig somna och somna om själv tryggt och nöjt!

Trafik i vargtimmen är att undvika eftersom barnet då redan sovit ett längre pass och är ganska utvilat. För mycket ingripande är mer stimulerande än lugnande.

Så gäller det att lyssna på hur barnet låter - är man ledsen så skall man ramsas och lugnas men är man arg får man nöja sig med en ramsa och eventuellt husljud eller inget alls.

Och kom ihåg att ni endast är inne på natt 2 och att det tar sin tid förrän allt lugnar sig! Så stirra dig inte blind på SHN bokens "tidtabell" eller antalet sovda timmar under dygnet. Jobba lugnt och konsekvent vidare och du kommer att märka resultaten! ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"