Ledsen på dagarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma malin

Ledsen på dagarna

Inlägg av mamma malin »

Jag och min Vanja är på fjärde natten av kuren nu :!: och det känns underbart att få sova så mycket på nätterna. Iofs har jag sovit förut också men med två barn i sängen liger man inte så bekvämt :? . Första kvällen tog det 15 minuter att få henne att sova, andra kvällen 3 minuter, igår 2 min och ikväll somnade Vanja på en minut :!: :D :!: . Så långt känns allt kanonbra!

Men nu till mina funderingar...
:?: :?: :?:
Vanja har varit gnällig en rätt lång period (innan shn-kuren) på dagarna den senare tiden, bara sovit i famnen och varit otroligt mammig. Det mönstret har vi ju brutit :) men hon har nu blivit ännu mammigare på dagarna. :( :( Så fort hon inte ser mig blir hon förtvivlad. Känns som om hon tror att jag ska lämna henne, alltså gå ifrån henne, hela tiden. :cry: :cry: Är det en vanlig reaktion på shn-kuren? Kan det vara åttamånadersångesten/ krisen som sätter in? Hon är ju 7½ månad.
Mamma till
Theodor 020420
Vanja 050706
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En kombination av båda, skulle jag tro. Ingen fara - men lite tålamod behövs allt :lol: En våldsam trötthet brukar vara det första som kommer i dagen när små barn äntligen får sova riktigt gott.

Har just besvarat en mammighetsfråga som du kanske skulle kunna ha nytta av.

Det är inte meningen att hon ska sova i din famn. Hon behöver få sova trygg i sig själv, utan ditt fysiska beskydd som snart annars får henne att frukta omvärlden.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma malin

Inlägg av mamma malin »

Tack för svar, kanonbra tips att ta till mig och tänka på :!:
Jag har också haft mina känningar om att det kan bero på båda delarna :?
Allt känns bra ioch med att Vanja sover 11-12 timmar/natt. Hon sover lugnt och vaknar oftast inte nån gång (vad jag märker i alla fall :) :) ) Daglurar och mammighet får vi jobba på! :wink:
Mamma till
Theodor 020420
Vanja 050706
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Och så lilla tålamodet också :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma malin

Inlägg av mamma malin »

Har nu kommit till slutet av uppföljningsveckan. :) Kvällar och nätter fungerar jättebra. Vanja använder inte napp längre. :thumbsup: Hon är mindre "mammig" än sist jag skrev :!:

Men... så dessa dagslurar....
Hon är så trött , så trött och skulle vekligen behöva sova. Men inte... :cry:

Som det är nu lägger jag henne i sängen, ramsar ut och hon skriker. Hon är ledsen, arg, ledsen, ligger och pratar, ledsen, mer ledsen, tyst, pratar, ledsen, arg, mer ledsen osv.... Sedan går jag iväg, pysslar med en massa andra saker. Jag går inte in till henne, ramsar utanför dörren när hon är bara ledsen. Då tystnar hon, men sen så börjar hon så snart jag slutat... :?

Hon har två dagslurar i schemat. 45 minuter på fm och 1,5 timme på em. På förmiddagen tar det ofta ca 20 min innan hon somnar och sedan vaknar hon efter 20. På em sover hon olika länge beroende på om vi är ute med vagnen eller inne. Hon sover alltid i vagnen, men vaknar ibland efter 30 min, ibland 45 eller ibland 1,5 timme...

Jag behöver bli peppad och få råd. Känns inte så roligt just nu... men nätterna är jag såååå glad för! Vill att hon ska kunna komma till ro på dagarna med... [-o<
Mamma till
Theodor 020420
Vanja 050706
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"