Vettigt inlägg ang dagis

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Clara Cecilia

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Clara Cecilia »

Tack Sarisparis för dina fina svar - jag håller med helt :lol: :shock: :lol: !

Kort fundering om vad som skrivs på forumet om förskola, om timmar, syskon etc.
Jag upplevde ofta som Hjärtebarnskontrollant att föräldrar liksom tog spjärn och spände sig när dom skulle ställa en fråga relaterad till förskolan - oroliga att bli kritiserade, oroliga för att ses som "sämre" föräldrar för att deras barn inte var hemma till 4 års ålder. Det har jag försökt möta med värme i svaren. För mig är det viktigt att alla vågar fråga, skriva och tycka - så länge det är med respekt för forumets ton och med Barnaboken i handen.

Vad gäller förskolan så som jag mött den i mitt hörn av världen är det en bra plats, med stor social delaktighet, mycket värme och massor av lärande och kreativitet. En perfekt plats att utvidga världen från hemmet. Vi har haft korta dagar, korta veckor och hysteriskt långa lov :D Att sysselsätta ett litet barn är en baggis (tycker jag då :oops: ) med hjälp av den sociala delaktigheten och massor av utevistelse. Men jag vidhåller att min 5 åring (som helst skulle börja skolan redan nu och dessutom vill spela minst 2 instrument, dansa, gå på gymnastik, karate och nån slags utbildning i hur man bygger båtar på riktigt etc) skulle kräva en hel lantgård med mängder av kor + maskinpark att sköta om för att vara lycklig helt hemma. Men barn är olika!

Min invändning mot förskolan är den slentrianmässiga starten för barn mellan 1-2 år med ofta långa dagar. Då är man, i mitt tycke och erfarenhet, alldeles för liten för att befinna sig borta från sina kära - en föga revolutionerande åsikt på forumet :lol: ! Och där fyller ju forumet en viktig roll att ifrågasätta och diskutera det valet och visa på andra möjligheter.

Jag tycker (som Saris också skriver) att kombinera synen på den sociala delaktigheten, syskonskapet och sömnen med förskolans aktiviteter fungerar väldigt bra i vår familj. Och Barnaboken fortsätter att vara oerhört viktig - på ett annat sätt än under småbarnsperioden men dock.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"