leka med kompisar?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
videunge

leka med kompisar?

Inlägg av videunge »

Hej alla kloka! :D

jag har en fudering som jag tänkt på ett tag. Har ju en drygt 5årig liten tjej. Från vänner hör jag titt som tätt att deras barn JÄMT MÅSTE ha kompisar. Min lilla L kan ha en kompis någon gång men då mest för att jag vill umgås med föräldern. Det fungerar dock kanon. Däremot är det sällan hon själv tar upp det att hon vill att vi skall ringa ngn. Hon verkar inte ha så stort behov av det som "alla andra". Hon går på förskola 5h 3 dagar i veckorna och då leker de som tokar. :wink: Det jag funderar på är alltså om det är som folk säger till oss att " det är synd om femåringen som får vara hemma och bara leka med småbrorsorna ( 2,5 och 1 år). Bör man uppmuntra till mer lekar? Spontant känns det som om fialotta mår rätt så bra hemma med oss och tycker att det är skönt att vila och vara behövd men det är väldigt tydligt att vi sticker ut.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
EmmaS

Re: leka med kompisar?

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Vår stora är strax 8 år, och hon frågar fortfarande sällan efter kompis! Det händer självklart oftare nu än när hon var 5 år, men jag upplever att hon tycker det är ganska skönt att pyssla för sig själv när hon kommer hem från skolan! Och så har hon målarkurs en dag och sångkör en dag i veckan, så hon träffar ju vänner ändå!

När hon var i 5 årsåldern så var det ungefär som du beskriver, att hon lekte med mina vänners barn, när mammorna tyckte det var fika och avhandlingsdags :wink:

Vi bor mitt ute på landet, så kanske det har med saken att göra också, man kan ju inte direkt springa över till grannen och leka då... Men det är ganska skönt tycker jag, då kan man ju faktiskt lättare välja om man vill ha kompis 8)

Kram Emma
mari

Re: leka med kompisar?

Inlägg av mari »

videunge skrev:Hej alla kloka! :D

Bör man uppmuntra till mer lekar? Spontant känns det som om fialotta mår rätt så bra hemma med oss och tycker att det är skönt att vila och vara behövd men det är väldigt tydligt att vi sticker ut.

Kram på er :heart:
Se på barnet. Det gör du ju och du ser att hon mår bra.

Fråga då dig själv:
Varför stör det dig att ni sticker ut?

Som det står i Barnaboken råg i ryggen åt alla föräldrar.

Och personligen. Jag har väldigt svårt för människor som umgås med andra bara för att det är trist att vara ensam.
Hur kul är det att höra, jag kommer hem till dig för att slå ihjäl tiden en stund.
Nej, skapa inga sådana personligheter.

Förmågan att vara ensam och nöjd med sig själv är underskattad.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"