Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

:D
Härligt att du är över tröskeln Tutan - visst känns det bra! :D

Susan D och Tilda, pålitliga som vanligt! :D

Manfred10, bra jobbat!

Ja, då blir det 2 veckors rapport i rad.

Förr-förra veckan var ju jag utställare på Formex. Träningskläder var med, men nej... HELT slut efter långa dagar på betonggolv.
Men innan jag åkte blev det YAYOG supersets 24 min på måndagen och YAYOG ladders 36 min på tisdagen.
Uppackningen på onsdagen var så slitsam med 10 tim klättrande på stege och bärande att jag kanske nästan får räkna det som ett pass?
I så fall 3 pass den veckan.
Förra veckan - 6 pass:
Mån: Supersets 24 min
Tis: överkropp 24 min
Ons: ben 36 min
Fre: Tabatas 16 min
Lör: överkropp 36 min
Sön: Stappers 20 min.
Att det handlar om "You are your own gym" fattar ni väl vid det här laget :wink:

Nu är det så att jag genomfört 2 x 10 veckor med denna fantastiska app!
Eftersom jag trivs så (och ser så fina resultat!!) med det, går jag nu över till nästa nivå med ytterligare 10 veckor.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Är det en köpeapp anna?

Vilken "gymutrustning" behöver man?

Är programmet upplagt på ett visst sätt, eller väljer man som man vill vilka övningar som helst?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag tror jag betalade c:a 25:- och DET är det verkligen värt!!!

Ingen gymutrustning alls! Man använder hela tiden sig själv som motvikt. En Yogamatta är allt jag har, för jag tycket jag får bättre grepp då.

Programmet är upplagt i 10-veckorsscheman. 4 nivåer från "Beginners" och uppåt. Jag är nu alltså på 3:e nivån. Vartannat pass brukar vara överkropp och vartannat underkropp, plus lite core - rygg/mage.
I början av programmen brukar det vara 4 pass/vecka, sedan ökar det till 5 pass. De varierar från 16/20/24/36 minuter, de korta brukar mer vara högintensiva intervallpass.

Det är Tilda här i tråden som tipsade mig! :D

kram anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ok, tack! :D
Då finns det ju nån tanke bakom, inte bara sporadiska övningar på måfå.

Börjar man alltså på nivå 1, beginners, oavsett tidigare träning?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag började på beginners eftersom jag aldrig tidigare pysslat med styrketräning.
kram anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Denna veckans rapport blev 4 pass, något färre än vanligt alltså:
Mån: YAYOG 36 min överkropp
Tis: YAYOG 36 min ben
Tors: Bar tunga lådor med varor upp på vinden. Först till 2:a vån på huset, sedan 1 trappa till upp till vinden. Detta gjorde jag i en dryg timme och det var så tungt, svettigt och tufft att jag faktiskt räknar det som ett pass .
Lör: YAYOG överkropp
På lördagskvällen bröt världens förkylning ut :cry: Så av dagens tänkta pass blev det intet.

kram anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hejsan

Kanske lite tillbaka på banan nu.

Mån: PW 45 min
Ons: PW med jogginslag, typ fartlek 55 min
Sön: Joggingtur 3,8 km, 25 min. Inte så tokigt! (PW 7+7 min dit och hem som uppvärmning)

Sköter kosten jättebra faktiskt!

Tidigare i somras upptäckte jag att mina magmuskler fortfarande är delade sen graviditeten, och att jag är jättesvag i magtrakten och förmodligen tränat helt fel när det gäller styrka. Så jag har liksom tappat sugen där :(

Kan man göra plankan med delad mage? Ca 2 cm rör det sig om, drygt. Hur snabbt kom ni tillbaka? Det känns som om jag vill börja om med styrketräningen, måste hitta magmusklerna riktigt igen. Hur gjorde ni, eller löste det sig själv?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt så ni tränar på =D>

Förra veckan:

Må: styrka rygg/biceps
Ti: jogging 8 km
Ons: styrka ben
To: vila
Fre: styrka bröst/triceps/axlar
Lö: Helsinki Workout
Sö: vila

Var på lördagen i Helsingfors på ett träningsevent som heter Helsinki Workout. Bodypump, bodycombat, bodybalance.... Jag gick på sex olika pass ( med pauser emellan). Det var riktigt roligt och omväxling för en gymråtta som mest tränar ensam. Var rätt mör hela gårdagen :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Vad imponerad jag blir av oss! Alla kämpar ju på jättebra, efter sina förutsättningar, mål och tycke =D> =D> =D> .

Så här såg min förra vecka ut:
Ti: löpning. Nytt rekord igen! Kraften fanns där så jag utmanade mig själv och sprang längre än vad jag brukar. 3,7 km!
Ons: mage 35 min. Jillian Michaels träningsprogram på Youtube
Fre: Samma som magträning som onsdagen.
Lör: Simträning 60 min
Sön: Simträning 60 min.

Simning? :shock: Ja, jag har väl berättat om mitt livs största utmaning fysiskt? Att jag ska lära mig crawla... :lol: Snacka om utmaning! Men jag LÄR mig! :D Det är jättemycket att tänka på. Vattenläge, andning, armar och ben... Puh! :lol:

Nu sitter jag med filt och te i soffan och hoppas att förkylningen ger vika. Jag inser att jag får bjuda kroppen på några vilodagar :wink: .

GulligaA: Jag var tvungen att själv testa mina magmuskler när du skrev så om dina (googlade på delade magmuskler och hittade en mamma som visar). Mina magmuskler har gått ihop väldigt bra men då har jag tränat magen mycket också. Jag tycker absolut att du kan köra plankan till att börja med, sit-ups ska du däremot undvika har jag hört.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej alla!

Dåliga rapporter från mig igen, jag glömmer bort att skriva här när jag skrivit i min träningsdagbok. :roll: :wink: Förra veckan tränade jag bara en gång. Men tittar jag på veckorna innan så har jag hållit 3-5 gånger i veckan! Det är riktigt bra för mig som annars håller på i en månad och sen lägger av. =D>

Jag laddade ner YAYOG men har inte hunnit med den än. Låter som något för mig. Jag laddade ner en som heter Gorilla workout :shock: (mest för att det såg kul ut och var söta gorillor). Det har gett bra resultat! Lite samma typ av träning. Man tränar med sin egen kroppsvikt och gör olika set, svårare och hårdare för varje gång. Just nu är jag bebisgorillan men jobbar mig uppåt. Sist gjorde jag 100 sty knäböj och 100 sty armhävningar (på knä, men ändå). Man gör det som cirkelträning och om man vill kan man ta det på tid också. :D

Min mage har jag tjatat om tidigare. Har försökt gjort magövningar ofta men försöker att få in det ännu mer de pass jag tränar annat. Jag får in två fingrar precis vid naveln, vet ej om de är delade då eller inte. Hur som helst så ska den in, förr eller senare borde det ge resultat.

Kör hårt! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej....
Rapport kommer sen. Vill bara tipsa gulligaA om magövningar. Olga Rönnbergs bok, träning för nyblivna mammor är fantastisk. Jättebra upplägg utifrån hur kroppen ska återgå till det normala igen. Jag är mycket starkare i rygg och mageku efter 3 graviditeter än jag någonsin var innan barnen kom.

Plankan är en jättebra övning. Börja på knä om det känns tungt. Inga situps som sagt. Du ska stärka muskelkorsetten inifrån och ut. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Jaha, då var det rapport för förra veckan igen! :D

Då blev det 5 pass:
Tis. YAYOG BEN 36 MIN
ONS. YAYOG ÖVERKROPP 36 MIN
FRE. POWERWALK 1,5 TIM
LÖR. YAYOG BEN 36 MIN
SÖN. YAYOG ÖVERKROPP 36 MIN.
Ojdå, jag hade visst Caps lock, så det blev stora bokstäver överallt :D

kram anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hejsan

Mån: PW 45 min
Tis: Styrka enligt steg 1 från Olgas bok
Ons: Förkyld
Tors: Förkyld
Fre: Kände mig bättre, så jag tog en 5km PW med kidsen i syskonvagnen. Dumt ](*,)
Lör: jätteförkyld
Sön: tokförkyld

Tack Manfred10 för påminnelsen, jag HAR ju Olgas bok. Men jag började ju vid steg 2 när jag fick den i våras, eftersom jag tyckte att det var så länge sedan senaste graviditeten. Sen hoppade jag snabbt upp till steg 3. Men nu börjar jag om, från början!

Sen så ska vi göra hälsoprofiler genom jobbet i oktober, så jag har börjat köra 5:2 för att få bättre värden, hade jag tänkt :oops:
Anna: äter du fortfarande enligt 5:2? Jag tycker det går bra faktiskt. Men vi får se om det ger något.

Nu ska jag kurera mig lite!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Bluna: Jag har för mig att jag läst någonstans att två fingrar är gränsen för om de är delade eller inte. Det ska ju gå att träna ihop dem. Googla på Tupler, jag kör lite sådana övningar ibland (börjat nyss). Typ på jobbet eller i soffan.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"