Kura Linus

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jonatans_mamma

Kura Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Såja, då var det snart dax att kura son nr 3, lille Linus :P

Vi har SM:at från början men inte gjort något åt det sista nattmålet som inträffat mellan 4-5 nu den senaste månaden. Eftersom Linus slutat vilja amma dagtid har mjölken gått tillbaka snabbt och måltiden nattetid hjälper inte längre honom att somna om. Vissa nätter har han vaknat fler ggr än till nattmålet men buffats till sömns igen om han behövt hjälp. Har alltså fastnat lite i buffträsket :oops:
MEN, det ska bli ändring på det nu. Rättare sagt från och med tisdag kväll!
Nu har jag några frågor innan vi kör igång:

:?: När Linus vaknat på natten är han nästan aldrig ledsen direkt utan kan ligga och "krypa" runt både länge och väl innan han ledsnar. Hur gör jag här? Ska jag storma in och lägga tillrätta och ramsa ut så fort jag hör att han är vaken?

:?: Om första natten blir lugn med få uppvak, ska jag då köra natt 2 som om det fortfarande var natt 1? Jag menar för att han inte fått ramsan serverad tillräkligt många ggr för att fatta galoppen?

Kommer säkert fler frågor under resans gång :D

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Manfred10

Re: Kura Linus

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen hit! :D :D

Jag skulle nog ge besked direkt han vaknar, eftersom du ändå ska kura. Men med sm i bakgrunden brukar man nog börja kuren från natt 2 direkt. Ska kolla det. Själv har jag vagnat bort nattmålet om det har behövts, men Linus kanske är för stor för vagnen?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Tack för svar Jenny :D

Ok, jag ger besked direkt när Linus vaknar!

Ja, han är en stor kille så vagnen känns lite för smal för att sova gott i en hel natt.

Han kommer säkert att bli superförvånad :shock: och fråga ihärdigt varför mamma inte buffar till sömns :oops: som vanligt... Känner att jag nog får vara VÄLDIGT snål med buffningen och odla ramsan istället så jag inte fastnar inne hos honom.

Egentligen är ju vårt problem vargtimmen där han varit vaken läääänge och busat runt i sängen och till slut behövt hjälp att somna om. Något speciellt att tänka på här? Förutom så lite trafik och ingripande som möjligt? Hur får jag honom att somna om snabbast möjligt? Solfjädra har jag aldrig riktigt fått kläm på :roll:

Undra om jag själv kommer kunna hålla mig vaken, med tanke på att han oftast sover bra tills dess 8)

Jag har tänkt lägga honom i mellanbrors rum inför kuren för de ska sen dela rum. Jag och Linus har man- och storebror-fritt de första 6 nätterna så vi kan härja fritt vi två :lol:

Här ska sovas :D

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :mrgreen:

Vargtimmen har vi oxå lite problem med.... ibland. Här vaknas det oxå och babblas och babblas. I natt kommer jag inte ihåg hur jag gjorde om jag gav en upplysningsramsa eller inte... :wink: tror det. Men sen tänkte jag vad skulle min man ha gjort? Han skulle ha SOVIT så då gjorde jag det oxå och lillebror somnade visst oxå. :wink: ibland kör jag en ramsa och sen musik. Passar mig för att gå in för då blir det lätt kris :shock: :shock: :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Hej igen!

Rapport natt 1:Somnade på 15 minuter. Han var TRÖTT, höll på att somna under vällingdrickandet men busades igång igen med skrattet! Hade önskat att lillebrorsorna hade varit här och hjälpt till, då gär det liksom av sig själv utan skådespeleri :D
Vaknade kort 19:15, 20:47 och 21:37. Känns som om jag störde här mest :(
Sen var det tyst till 5. Då var han klarvaken men nöjd. Fick beskedet och ramsan. Svarar med ett skratt :wink: Sen är han nöjd fram till 5:40 då cirkusen drar igång. Får in och vända till mage några ggr och han är rejält arg/ledsen/ frågande i omgångar till 6:25. Blir många ramsor under tiden till slut är han nog så trött igen att han inte orkar protestera och somnar om. Hoppas han fick med sig sista bekräftelsen. Lite snyftningar sen i sömnen. Känns inte så bra... :cry: Positivt dock: han tystnade direkt han fick beskedet och behövde ytterst lite buff :P
Väckte 7:10 och då var han kanonglad :D

En fråga :?: Linus dricker inget vatten till måltiderna. Intresserar honom inte. För att inte han ska bli så hård i magen av vätskebrist hade jag tänkt servera följande matschema:
Välling, Mat och frukt, välling till mellis, riktig gröt, välling nattslurk.
Blir det för lite riktig mat?

Reflektioner över natt 1 och tips för natt 2 är välkomna!

Malin
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag serverade ersättning som måltidsdryck till maten, mättar lite men inte lika mycket som välling så man kan få i mera mat. Han behöver lite kraftigare mellis typ gröt + fruntpure och sen mat till middagen. Ger du ersättningen i pipmugg till varje måltid så får han ju i sig vätska vid varje mål. Välling till frukost och nattslurk funkar dock utmärkt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jonatans_mamma

Behöver verkligen hjälp nu... :(

Linus tystnar aldrig under ramsan alltså kan jag inte dra ihop den med bekräftelsen ännu och bekräftelsen kickar bara igång honom igen när han lugnat sig... Ska jag fortsätta tjata på med separat bekräftning tills poletten trillar ner?
Även om det innebär att han inte hinner somna om tex som på långluren nu idag?

Kan det vara att jag varit för snål med beskedet, alltså gått in för lite de första 2 nätterna, så han inte förknippar ligga lugnt med ramsan utan skrika?
Känner mig lite modlös nu. Och Trött...

Vargtimmen: Om jag sätter på musik i vargtimmen, ska jag då ändå bekräfta vidare varje gång när han tystnar?

Känner att vi inte kommit så långt som man enligt shn-boken ska ha kommit andra natten. Hur jobbar jag vidare?

Pepp efterlyses!!!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Han behöver inte tystna helt. Men visst kan du sticka in med en separat bekräftelse om det passar, men bara en gång, han vet vad som gäller tror jag. Arga människor kan man inte verktyga, då är det husljud som gäller.

Jag skulle passa mig för att gå in och vända på honom (i alla fall i vargtimmen). Om du inte ifrågasätter hur han sover gör han det inte heller. 8) Han blir bara frustrerad när du går ut igen, han tycker ju att han har sovit färdigt. OM du går in, stå med solfjädern tills han är helt sömntung.

Sovläget kan du kolla när du lägger dig och vända på honom snabbt som blixten i sömnen.

Vid upplysningsramsa följt av mozart, brukar jag tona ner musiken lite och ge En bekräftelse, en gång, inte varje gång hans tystnar.

Kuren är en process, det tar olika lång tid. Det viktiga är att du fortsätter att ge beskedet PÅ NATTEN SOVER MAN, i ord och handling med attityden av självklarhet. Men tjata inte ihjäl honom, lita på att han kan och backa.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068 läs
:-)
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Tack Jenny!

Får nog ta och coola ner mig lite...

Vill ju bara att det ska funka direkt och långluren idag var katastrofal så jag tappade helt geisten :-(

Nu ska jag gå och lägga mig och hoppas få lite sömn :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Btw så ger jjag alltid vatten i nappflaska till maten.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Inte kul nu :cry:

Idag på långluren vaknade Linus 45 min för tidigt och var jätteLEDSEN :( Jag fick gå in och buffa 2 ggr men det hjälpte bara just under behandlingen. Ramsan tar inte alls...Det känns som om jag gör fel när jag måste buffa. Läser ju överallt om att backa men jag måste väl få hjälpa honom när han är ledsen? Solfjäder blir han bara tokigare av så den har jag strukigt från verktygslistan.

Men det värsta känner jag är att han har blivit något sjukt ängslig. Han vill bara vara i famnen hela tiden annars är det ledsamt. Lämnar jag rummet blir han också ledsen :oops: Är det vanligt att barn reagerar såhär under kuren? Minns inte att de andra två var så... Dessutom sover han mycket mindre nu än innan kuren (då han ju fick handfast hjälp)så vi har en lite omvänd metamorfos...

Jag som var så taggad...

Positivt mitt i eländet :roll: :
Nattandet gick rätt bra (han hade velat sova redan kl 17 istället för 19 om han hade fått bestämma :shock: ) för han var toktrött.
3:40 går andningslarmet och jag rusar in. Han ligger helt upptryckt i fotändan och vaknar naturligtvis av larm och mitt instormande... #-o Sen är han vaken men inte ledsen en timme och lyckas somna om själv!
Måste nog börja skriva en lista med framsteg så jag inte glömmer dem :oops:

Så, känns bättre nu när jag fått gnälla lite :wink:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tror att ni har hamnat lite i att ni ständigt signalerar fara, därav hans ängslan....

Lästips http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Hur ser schemat ut?
Detaljerad info över aktiviteter och matintag önskas oxå! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Hej!
Schema:
Natt 19-7
7:00, välling (sexmånadersersättning i Österrike) 160-230ml
8:45-9:30 Promenadlur
10:30 ca 2 dl grönsakspure och ca 1 dl frukt
11:45-13:45 sova i spjälis
14:00 gröt ca 2dl riktig el pulvergröt
16-16:20 promenadlur
17:30 samma som 10:30
18:45 välling ca 180ml

Aktiviteter... Hänger normalt med på storebrorsornas saker. Hämta på dagis, ut och gå i babybjörnen/sittdelen i vagnen. Följa med på fotbollsträning, sitta med vi våra måltider, gå och handla. Inomhus tillbringar han nästan all vaken tid på mage. Då och då i babysittern som omväxling. Nu under kuren är dock resten av familjen inte här, de kommer på måndag, så det är definitivt lugnare nu för honom.

Känns inte som att matintaget är problemet. Det trugas tills det inte tas emot mer!

Signalerar fara... ja det kan nog vara så att han känner att jag vacklar :oops: Men nu på läggningen i kväll sa han inte ett pip så det talar ju lite emot det, eller. Jag la till rätta och gick ut med glad ramsa. Satte direkt på musik och var FÖRVÅNAD att det inte protesterades :shock: Med tanke på middagsluren... :heart: Duktiga Linus!!!

Vet att man inte ska ändra på något under kuren men jag tänker lägga honom i vagnen inne på långluren. även om det kanske blir liiite trångt. Vill inte riskera dålig relation till sängen och min attityd är nog bättre så...

Tack för att du orkar hjälpa oss :heart: :heart: :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Klart han somnade efter den självklara läggningen! ;-)

Du verkar ha koll på läget! :-) det enda spontana jag ser är att du skulle skjuta på lunchen till klockan 11, alternativt ge honom en slurk välling så han är proppmätt inför sovningen. Alltså fylla på med välling strax innan han ska sova, kanske bara 100-130 ml eller så.

Jag tror ändå på säng utifrån det du beskriver. Han somnade ju gott titt kvällen nu. Glaaad läggning. Åååå vad härligt det är att få sova Åååå vad skönt det ska bli. Tillrättaläggande och ut med ramsan. Uppvak får en upplysningsramsa och sen dammsuget du eller nåt ... :-) mörkt i rummet.

Jenny

Men bestämmer du dig för vagnen så håll dig till den.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jonatans_mamma

Tänkte att det ju är lite snabbt att utvärdera redan efter 3 dagar i sängen så jag bestämde mig för att fortsätta ha luren i sängen (kan ju alltid ändra sen efter uppföljningsveckan om det inte skulle bättra sig).

Min taktik blir: Inte låta honom vara ledsen, buffa snabbt om det behövs. Han måste ju lugnas för att kunna sova, men i första hand pangramsa vid uppvak (som är det största problemet) och med den säga: Jag är HÄR och vaktar, du är INTE ensam och du behöver din sömn :!:

Hoppa så övertyga honom att han kan somna om själv utan att bli ledsen.

Förresten, sitter du mitt i natten och svarar på inlägg :shock: ? RESPEKT =D> :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"