råd på vägen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frida79

råd på vägen...

Inlägg av frida79 »

Hej!

Vi har en underbar dotter som blev ett år igår. Från att hon var elva månader har vi använt oss av verktygen för att lära henne somna själv. Det har faktiskt gått över förväntan med tanke på att hon sovit i princip vid mitt bröst mellan oss tills dess :!: Men vi behöver bara lite klargöranden i vissa saker...kanske någon har lust att tipsa?

Vi följer ganska precis schemat A.W har lagt ut som ex. för Gustav( tror jag han hette :) ) här på hemsidan. Så på fm och em sover hon en kortare stund plus en längre på dagen. Jag tycker det verkar som hon behöver det fort-farande, för hon är VÄÄLDIGT trött vid 19-19.30...Hur mycket behöver en ett åring sova el är det individuellt?

Men som vid fm och ibland em-lurarna lägger vi henne i sängen och ramsar...Sedan börjar lilla gumman sin repetoar som innebär kasta kudden på golvet, nappen :oops: , sitta och hojta glatt eller ställa sig direkt vi gått ut och stå och skrika.
Ska vi bara låta henne hållas tills....tills vad? Tills hon börjar skrika av trötthet och då RAMSA eller GÅ IN? Vilket av dem? Just nu känns det som att vi går in för mycket och för snabbt och lägger ner henne :cry:

På kvällen går det superbra,ofta behöver vi bara ramsa en gång för hon somnar fort. Men min andra fråga gäller när hon vaknar på natten, vilket hon gör mellan 2-4 ggr. Inatt höll jag på i 1,5 timme ca för hon somnar(eller bara tystnar) i ca fem minuter för att sen börja igen med "dödskriket" som min man kallar det så fint :wink: (fastän hon inte skriker sig till sömns) Men jag brukar gå in, lägga tillrätta och ramsa blandat med att bara ramsa men kl 3 på natten vill man bara soova....Gör jag fel eller eftersom hon vaknar igen direkt? Hur har ni andra haft det/gjort? SNälla svara om ni har nåt råd åt en lekman :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på dig.
Vi är lekmän allihop, utom en :lol:

Din ettåring behöver ca 13,5 (läs 13-14) timmars total sömn. 11-12 timmar sammanhängande på natten. Har hon tre sovpass på en dag så kanske det är lite för mycket.

...Till vad? skiver du. Tills hon är ledsen och verkligen ställer frågor. Då svarar ramsan. Om hon är glad eller kastar kuddar, står upp och är arg gör inget. Reagera får man göra. Ingen ramsa tar i sådant läge. Du ska gå in så LITE du bara klarar av. Och går du in så är det för att DU bestämmer att NU får det vara nog.

Jag tycker att du ska ta fighten några nätter. Ramsa med magstöd, tydligt och bestämt att här finns inget att vara rädd för, vargen är inte här. Gå gärna upp och gör ljud i huset, spola vatten, sätt på TV eller radio, så att hon hör att du inte riktigt har tid att överkoncentrera dig på henne, men att ni finns där och att allt är lugnt.

Ge bekräftelseramsa när hon tystnat och håller på att somna (tyst och försiktigt). Det ska vara det sista som följer henne i sömnen. Första gångerna kanske hon vaknar till igen, men sedan vet hon vad det betyder när du ramsar.

Ni är klart på rätt väg och ge ettåringen en puss på näsan (min lilla fyller ett om några veckor)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
frida79

Inlägg av frida79 »

tack,tack nu klarnade det lite.. :) jag ska verkligen ta tag i nätterna nu, både för hennes och vår skull.
Men hur tror du man skulle kunna lägga upp sovtiderna på dagen bättre?
Typ ta en stor lur mitt på dagen efter lunch och ingen mer eller två små, en på fm och en på em :?: Hur sover din lilla :?:

Ha det bra/ F
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag tror nog att det räcker med en längre lur på dagen efter lunch.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.

Vera sover 19.15 - 7.15
Sedan sover hon långsov mellan 10-11.30
Eftermiddgssömn 14.30 - 15.15

Det är 14 timmar och 15 minuter, men vi kommer troligen att ändra någon gång nästa vecka, men vi har inte bestämt hur. Det troliga är att det blir ett pass mitt på dagen 1,5 timmar och en 20-minutare på eftermiddagen om det behövs.

Nu är det middag!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"