Hur lägga barnet borta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnSofi

Hur lägga barnet borta?

Inlägg av AnnSofi »

Hej alla,

Jag skulle gärna vilja höra hur ni gör när ni går bort på middag/fest med era små älsklingar :?:

Vi har prövat att bädda på golvet hos farmor och natta där som vanligt men det gick inte alls bra för han kröp fram till dörren hela tiden (så klart :wink: ). Vi har också hållit lillkillen vaken vilket slutade med att han tillslut somnade av utmattning i min famn :( Det var inte heller någon bra lösning för det var jättejobbigt för honom och jag kunde ändå inte umgås särskillt mycket med dom andra vuxna eftersom han blev allt mammigare ju tröttare han blev (fullt förståeligt).

Vi har nu köpt en resesäng och tänkte pröva att lägga honom i den nästa gång för det verkar ju bättre om han får sova när han ska och att vi sen lyfter över honom i vagnen alt bilbarnstolen när vi ska hem.

Hur gör ni :?: Har ni några tips :?:

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Kiralves

Undrar samma sak

Inlägg av Kiralves »

Nu när de kan krypa är det svårt att lägga dem borta...föreställer jag mig, vill åka till familjens sommarstuga nu i vinter, men vi har inga resesängar utan bäddar på golvet, funkae bra när de var några månader men nu är de 10 månader snart och kryper, tar också gärna råd från andra angående detta...tvillingar har ju en tendens att krypa till varandra också:)
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Från och med att små barn inte ligger kvar där man lägger dem - vilket de knappast gör ens som nyfödda :!: :!: Ett nyfött barn på mage är fullt i stånd att kravla sig framåt tills det tar stopp :!: - är en resesäng en utmärkt investering, om man inte till en början förstås kan hålla sig till vagnen (vid ca fem månader kompletterad med lagom löst sittande sele) :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej
vi har lagt Elias i vagnen och sen bara lagt på ett varmt täcke och gått hem. Annars har vi satt över honom i bilstolen, han har varit vaken i bilen hem men sommnat direkt hemma i sängen med en ramsa.
När vi har barnvakt lägger vi alltid elias i vagnen eftersom det är lättare för dom att vagna honom om det skulle knipa riktigt. många av våra släktingar klarar inte höra honom "skrika" och eftersom dom inte får ta upp honom så kan dom få dispans till at vagna då.
maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har i stort sett bara bra erfarenheter av att sova borta.

Vi brukar ta med vagnen och lägga henne där, sedan lyfter vi snabbt upp henne och ut i bilen. Vi tar bara filten om henne, inga ytterkläder. Hon vaknar inte alla gånger ens. Om hon gör det är det i regel bara att lägga över henne i sängen hemma och ramsa.

Vi är oftast hos farmor och farfar när det är dags att sova borta och det är mkt kort bilväg, så det underlättar ju så klart. Nu har vi köpt resesäng, som vi ska inviga i helgen :D

Måste bara berätta om när vi flög till mina föräldrar i Skåne i julas. På Arlanda var det dags för Vegas långa sovpass. Vi hade funderat mycket kring det där och hur vi skulle göra. Vi gick till SkyCity,, på övre plan står det stora fåtöljer. Vi lade henne på mage i en av dem. Lade över filten och buffade lite. Hon somnade och sov i TVÅ timmar. Trots detta var det liv och rörelse runt omkring henne i stort sett hela tiden. Jag var så imponerad och stolt. Ok liten utsvävning, men som vanligt är det attityden som gäller när man lägger sina skruttar borta.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, LindaVega :D :lol:

Vad gjorde NI under de där två timmarna :?: :lol: Åt sushi :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Linda Vega!
GUD vad imponerad jag blev! :D Vilken grej! :D

Insämmer i övrigt ovan.
Resesäng, lägga i vanlig tid, väcka, lägga om när man kommer hem, inga problem :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Tack alla för era svar, tips och glada tillrop!

Måste bara rapportera hur det gått. I lördags var vi på middag hos några vänner. Vi hade införskaffat en resesäng som vi monterade ihop direkt när vi kom dit så att lillkillen fick bekanta sig lite med den (han tyckte att den var jätterolig!). När det var läggdags 19.30 gjorde vi samma nattningsprocedur som hemma, dvs "skrattet till gonattet" med mamma och pappa och sen snabbt ner i resesängen och ut med ramsan. Han blev ganska ledsen och undrade naturligtvis vart han hamnat. När han skrek upp sig ordentligt, efter ca 15 min, gick Patrik (pappa) in och lade till rätta och buffade. Det räckte för sen somnade han snabbt och sov tills vi skulle gå hem. :D Då lyfte jag över honom i vagnen och packade in honom och så promenerade vi hem. Väl hemma lyfte vi över honom i spjälsängen. Han skrek till lite irriterat :wink: men somnade sen snabbt om igen och vaknade i vanlig tid på morgonen. :D

Jätte smidigt!! Det känns jättebra att även detta funkar!!

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Perfekt! :D
Och visst är det SKÖNT att kunna sitta och prata i lugn och ro när man nattat. Hade han fått vara vaken hade han blivit övertrött och det är ju inte kul för vare sig er eller honom :cry:

BRA JOBBAT! :D

I lördags var även vi bortbjudna. Flickorna är ju snart 3, och snart 5. Dom fick vara uppe lite längre än vanligt, och lades sedan i värdparets dubbelsäng tillsammans. Lite bus, och fniss, men somnade gott.
Packades in i bilen i filtar, lades om när vi kom hem, TOPPEN! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Ja det var riktigt skönt att få sitta och prata i lugn och ro och samtidigt känna att han får sova gott vilket han ju mår bäst av :D

Känns skönt att höra att det kommer att fortsätta lika bra...för det är väl så man ska säga, ATTITYDEN, dvs att det [u]kommer[/u] att fungera :wink:

Lycka till med dina gullungar och kram tillbaka!
/AnnSofi
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ja, en resesäng är en riktig bra investering tycker jag 8) :thumbsup:

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Vill bara rapportera till er som har samma funderingar som jag hade innan vi prövade att natta borta.

Ännu en gång har vi nattat borta i resesäng. Denna gång gick det över förväntan. Inga sorger alls denna gång utan lillkillen låg och jollrade i 10 min (men trygg och glad) och somnade sen precis som det brukar fungera hemma :D

/AnnSofi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"