Tösen på 5 år springer upp på kvällen, efter ca 10-20 minuter och när uppspringet väl har börjat så kan vi hålla på i timmar. Hade en liknande fnurra för 1½ år sedan och det löste sig efter ett tag men nu fungerar det inte alls samt att jag har fått rådet att ta bort det belöningssystem vi hade upprättat för tösen.
Kort info: Vi föräldrar är separerade men har mycket god kontakt och vill köra så likt som möjligt för barnen. Hennes snart 3 årige lillebror är mitt uppe i trotsen men hans nattningar är en fis i rymden jämnfört med hennes

Jag är dock, tyvärr, inte den som kan hålla mitt humör i schack utan exploderar ganska så ofta när mitt tålamod brister [-X . Tro mig, jag jobbar stenhårt för att förändra det.
Nu till problemet:
Tösen springer upp, jag morrar till och leder tillbaka med orden; "gå och lägg dig" eller "du ligger ner".

1. Ikväll dök jag in så fort jag hörde att hon hoppade ner på golvet. Det resulterade i att hon vände om och klättrade upp halvvägs innan jag är framme. Sen tittar hon på mig och skrattar och flinar medan hon klättrar halvvägs uppför den lilla stegen och jag får sen "knuffa" henne till kudden och liggposition. När jag vänder och går ut är hon redan på väg ur sängen innan jag är ur rummet. Hörde jag inte, där jag satt bänkad utanför dörren, att hon hoppat ner ifrån sängen stod hon kvar där och ropade, "haha, jag är nere på golvet nu", precis som att det är dags att komma in nu!! #-o .
2. Väntar jag tills hon öppnar dörren, går hon tillbaka självmant lika snabbt och kommer halvvägs uppför den lilla stegen där hon stannar och jag får "knuffa" henne till kudden och liggposition. När jag vänder och går ut är hon redan på väg ur sängen innan jag är ur rummet.
Det är som att välja mellan pest eller kolera! Dock tycker jag att alternativ nummer 2 är mest uttröttande för henne (för mig är dom lika tröttsamma båda två

Nu till kvällens värsta senario:
Efter att ha morrat, lett tillbaka och ramsat i 1 ½ timme ikväll brast det totalt för mig och jag fullkomligt släpade ut tösen ifrån sitt rum och ner till undervåningen, placerade henne på en stol och informerade om att ska hon inte sova, så får hon inte sova. Själv gick jag nästan bärsärkargång i lägenheten medan hon såg på. Jag var såååå ARG!!! (har aldrig visat detta förr eller varit så arg). Ja, jag vet och jag skäms

Måste erkänna att jag är slutkörd och desperat och vet inte hur jag ska nå fram till henne.
Nu är det gjort och jag kan inte få det ogjort och hon ska absolut inte få uppleva detta ifrån sin mamma igen - någonsin!! Jag är normalt en ganska så "stark" kvinna och väldigt envis men de 2 sista veckornas trasslande har definitivt tagit knäcken på mig.

Efter att jag hade lugnat ner mig, gick vi upp igen och började om på ny kula. Min idioti fortsatte och jag passade på att ta hennes sängkläder och gosedjur med mig ut vid en vända till sängen och även där informerade jag henne om att skulle hon ändå springa upp och inte sova behövde hon heller inte ha sina sängkläder och gosedjur. Ja, ni kan skjuta mig nu....

Men då först "reagerar" hon och blir riktigt ledsen och uttryckligen säger - Ja, men jag vill ju sova!!!
Då är det ju helt plötsligt skitenkelt att följa upp med att; vill du sova så hämtar du dina grejor....
Det ska ju inte behöva gå till så här, gå så här långt, det fattar man ju!!
Det enda positiva var att jag nådde fram. Om hon kände lättnad kan jag inte svara på (känner mig alltför förvirrad för att förstå något just nu) men hon fixade sina sängkläder/gosedjur i ett nafs, klättrade upp, kramade om mig länge och väl där vi pratade en liten stund om allt som hänt.
Igår kväll/natt satt jag uppe i flera timmar och läste här på forumet som verkligen är en guldgruva

Kom ju givetvis på mig själv att jag missar en hel del vad som gäller att förhålla sig till under dagtid. Vi har problem med hennes beteende under dagarna (typ en trotsig tonårig som himlar med ögonen, inte tänker lyssna, går iväg, och i värsta fall spottas eller stångas) och även fått indikationer ifrån dagiset att allt inte står rätt till (hon ger sig på sina kompisar och är svår att "bryta" när det ska göras andra saker).
Jag tror eller rättare sagt vet att hennes sömnbrist är en stor bov i det hela men har nu läst på lite extra mycket och insett att jag har ju förträngt delar av skrattet till godnattet, paktandet, att vara snabbare med förvisning, teater, skratt och kittel-paus och på att visa vägen ur! Måste genast bli bättre på detta och redan idag praktiserade jag i princip allt med mycket gott resultat, om man bortser ifrån nattningen

Social delaktighet samt beröm är däremot mina stora stöttepelare och sker så ofta tillfälle ges - varje dag.
Vi ligger sååå efter med sömnen nu så den är verkligen ett måste att komma i kapp med.

Känner mig enormt vilsen och önskar ibland att hon var ett litet SHN-spädbarn eller en trotsig 3 åring igen. Då var det så lätt att läsa/tyda deras frågor men nu står jag totalt handfallen, även om reglerna är densamma.
Finns det någon som vill låna mig sin hand och vägleda mig?
Tack för att ni finns