Bo i tält med en treåring?
Bo i tält med en treåring?
Min man föreslår att vi ska bo i tält under några dagar på semestern. Jag är lite tveksam; är rädd att lillasystern inte får tillräckligt med sömn. Pojken är snart fem (honom är jag inte rädd för) och tjejen är drygt tre. Hon kan trotsa mycket på kvällarna och sitter på tråkiga stolen nästan varje kväll. Och det går ju inte att mörklägga i tältet, därför är jag oroligt för att hon vaknar för tidigt. Har läst i en annan tråd att hela familjen brukar somna samtidigt på tältsemestern, men det känner jag ingen lust för. Vill ju njuta av lugna kvällar och kan inte ligga på madrassen i 12 timmar. Vad tror ni? Finns det fler som har erfarenhet med att tälta med småbarn?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: Bo i tält med en treåring?
Hej på dig
jag har sovit både i tält, vindskydd och husvagn med små barn och min erfarenhet är att det funkar
Första natten kan ( ev och inte så konstigt kanske) det komma en del frågor och det kan vara lite pirrigt med nytt men min erfarenhet säger att efter det så fattar de galoppen. Men är man osäker så varför inte träna en natt i trädgården? Vindskydd blir ju verkligen inte mörkt men det hänger på attityden. och är de vana att sova så är de ju trötta då tänker jag. speciellt om de varit i friska luften! så kör säger jag. :thumbsup:
Lycka till!
jag har sovit både i tält, vindskydd och husvagn med små barn och min erfarenhet är att det funkar
Lycka till!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Re: Bo i tält med en treåring?
Tack för ditt svar och peppningen. Vi har nu bestämt oss att bo i tält och hoppas på bra väder.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: Bo i tält med en treåring?
Vi har tältat i alla år med barn. Det är mysigt att sova tätt och sova med bara tunt skal mot omvärlden, tycks det hos oss.
I tält sover sonen djupt och länge utan uppvak och maken snarkar mindre. Jag somnar också snabbare och går upp piggare än vanligt.
Viktigt är att ställa tältet i rejäl skugga, både för att hålla svalt på morgonkulan och soliga kvällar också på natten. Kolla att det också kommer vara skuggigt på platsen på morgonen.
Förut hade jag med en tunn men tät filt som jag lade över vid sonens insomning. Den kunde vi dock inte ha på under natten, det blev för kvavt. Därför kunde morgnarna bli för tidiga.
Nu hänger jag upp filten i träd eller dylikt så den skuggar kvällssolen vid nattning, och hänger sedan om den så att den kommer skugga morgonsolsidan.
Ju äldre sonen blivit, desto duktigare har han också blivit på att skapa sig sitt eget mörker med täcke som dras över ögonen.
I tält sover sonen djupt och länge utan uppvak och maken snarkar mindre. Jag somnar också snabbare och går upp piggare än vanligt.
Viktigt är att ställa tältet i rejäl skugga, både för att hålla svalt på morgonkulan och soliga kvällar också på natten. Kolla att det också kommer vara skuggigt på platsen på morgonen.
Förut hade jag med en tunn men tät filt som jag lade över vid sonens insomning. Den kunde vi dock inte ha på under natten, det blev för kvavt. Därför kunde morgnarna bli för tidiga.
Nu hänger jag upp filten i träd eller dylikt så den skuggar kvällssolen vid nattning, och hänger sedan om den så att den kommer skugga morgonsolsidan.
Ju äldre sonen blivit, desto duktigare har han också blivit på att skapa sig sitt eget mörker med täcke som dras över ögonen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Re: Bo i tält med en treåring?
Tack för tippset, Alma. -- Nu var vi och tältade i tre dagar (egentligen var en längre tid planerad, men vi hade fått förhinder). Barnen somnade bra och sov tills klockan sju. Jag fick dock ligga i tältet med dem tills åtminstone en hade somnat. Annars skulle lillasystern ha hoppat omkring och underhållit storebror i timmar. Men med mig i tältet, ryggen mot dem kröp hon bara in och ur sovsäcken några gånger tills det blev för tråkigt. Även lunchvilan funkade på detta sätt. Barnen fick ändå för lite sömn, helt enkelt för att vi inte hade några bra rutiner och var för sent med allt hela tiden och då blev det förstås sena kvällar. Det är något som vi behöver lära oss, att hålla tiderna även på tältsemestern. En annan grej är att låta barnen delta i allt som måste göras. Jag vet inte om det var framför allt tröttheten eller om de hade för lite ”arbete” att göra, eller om de upplevde för många nya saker på en gång, men de var ganska obalanserade. Framför allt storebror. Han saknade nog även sin ensamtid och pratade ganska ofta om att han ville rita. Sista timmen på campingplatsen lånade jag äntligen papper och penna från receptionen och han lugnade sig på en gång. Så, nästa gång, om en eller två veckor faktiskt, ska vi försöka att strukturera dagarna bättre. – Men denna obalans kan även ha göra med att vi åkte tillsammans med min mans systersson (en nittonåring kille) som var på besök. Det som jag har upplevt flera gånger denna sommar är att våra barn beter sig på ett ganska förändrat sätt om vi har besök över en längre tid. Men detta är ett annat kapitel … I alla fall planerar vi en längre tältsemester ganska snart.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: Bo i tält med en treåring?
Låter ändå som ett lyckat första försök! Och goda erfarenheter inför nästa omgång...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder