Hej alla snälla mammor och kurare!
Jag behöver hjälp!
Min lillgubbe är nu drygt 3 år och har varit en säker sovare ( med korta undantag) sen han var 6 mån. För knappt ett år sen fick han en ny växa-säng. Det tog sin lilla tid innan han lärde sig att ligga kvar och somna trots att han KUNDE springa upp när han ville. Vi kämpade några veckor-sen har han somnat så bra och sovit som en stock.
Nu har vi flyttat till ny lägenhet och han har fått nytt rum och så är det samma visa igen. Upp och ner- vill kissa-dricka vatten- visa tåget- tagit av sig tröjan- bara ha en kram osv osv. Han somnar inte förrän runt 21.30 ( slutat sova middag) och vaknar mellan 7.30 och 8.
Det värsta är att jag blir så oändligt less och arg på honom till slut! Jag försöker prata med honom och förklara att stora barn själva kan välja att lägga sig, har även hotat med att han inte får lördagsgodis osv. Inget funkar. I kväll satt jag på en stol utanför rummet tills han somnade.
Vad ska jag göra?
Tack på förhand och kram
Nattningarna tar knäcken på oss
-
Frejsmamma
Nattningarna tar knäcken på oss
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Re: Nattningarna tar knäcken på oss
Hej!
Jag ser två alternativ : byt tillbaka till spjälsängen eller kör en konsekvent kur för nya sängen.
Själsäng är rekommenderat här till 4 års ålder för man är sällan redo tidigare då det händer så mycket annat i livet för de små med trotsen o.s.v.
Om du beslutar dig för att ha kvar växa-sängen så kör konsevent varje gång han kommer upp att du leder tillbaka honom utan att prata, lägger honom stänger dörren och ramsar - och ja, sitt kvar utanför tills han somnat. Det är konsekventhet som gäller tills han har fattat poletten. Ignorera alla visa, kramas,dricka o.s.v. Kissa får du bestämma dig för hur du ska göra med, t.ex tillåta en gång eller inte alls och sen hålla dig till det. Tar han av sig tröjan, ja då får han antingen sova utan den eller så tar du bara på den utan någon kommentar. På natten sover man är budskapet - då pratar man inte [-X .
Kram
Jag ser två alternativ : byt tillbaka till spjälsängen eller kör en konsekvent kur för nya sängen.
Själsäng är rekommenderat här till 4 års ålder för man är sällan redo tidigare då det händer så mycket annat i livet för de små med trotsen o.s.v.
Om du beslutar dig för att ha kvar växa-sängen så kör konsevent varje gång han kommer upp att du leder tillbaka honom utan att prata, lägger honom stänger dörren och ramsar - och ja, sitt kvar utanför tills han somnat. Det är konsekventhet som gäller tills han har fattat poletten. Ignorera alla visa, kramas,dricka o.s.v. Kissa får du bestämma dig för hur du ska göra med, t.ex tillåta en gång eller inte alls och sen hålla dig till det. Tar han av sig tröjan, ja då får han antingen sova utan den eller så tar du bara på den utan någon kommentar. På natten sover man är budskapet - då pratar man inte [-X .
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Frejsmamma
Re: Nattningarna tar knäcken på oss
Tack!!!
Bra svar! Vi kör det senare alternativet, och GUD! jag vet att konsekvens är A och O, men ibland är det svårt att tänka klart... Det är därför detta forum behövs
Jag har en känsla av att det kommer funka nu!
Kram
Bra svar! Vi kör det senare alternativet, och GUD! jag vet att konsekvens är A och O, men ibland är det svårt att tänka klart... Det är därför detta forum behövs
Jag har en känsla av att det kommer funka nu!
Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.