Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

:D
Gulliga A: ja, glöm och gå vidare, sådär blir det ibland. :wink:

Manfred 10: Det låter ju toppen alltihop! :D

SusanD: OJ vilken massiv rapport! =D>

Tilda - toppen som vanligt =D> Jag kan verkligen tänka mig att det är svårt att få till 60 min plankor på 1 vecka! Jag jobbar ju på 20 min denna vecka, och det är nog på ett sätt lättare att tänka 3 om dagen. Det kan man ju ta rakt efter varandra med paus, men inte så många som krävs för att få ihop 60 min!! :shock: Inte jag i alla fall.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej vänner!

Är ni redan på semester? Min börjar imorgon :D Maken jobbar ännu nästa vecka. Så då tränar jag på som vanligt. Sen är vi borta i tre veckor på olika stugor. Första veckan tänkte jag ta helt paus från träningen. Men sen kommer jag att träna zwow och YAGOG och liknande pass, springa, promenera. Tre veckors paus från gymmet blir det..

Veckans träning:

må: styrka ben
ti: pw 45 minuter
ons: styrka rygg/bröst
to: jogging 7 km
fre: styrka armar
lö: vila
sö: styrka axlar/mage
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Nu har jag styrt upp min vardag igen gällande träning och kost :D . Självklart känns det mycket bättre i kropp och knopp. LCHF-mat på tallriken, tre plankor varje dag, har kört två styrkepass hemma på ca 30 min och idag blev det en pw på 45 min med barnvagnen. Jag är tillbaks på banan. Bara så ni vet. :mrgreen:

Ida :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej

Jag har haft semester en vecka, och har sju veckor kvar :) Men träningen fortsätter jag med, dock blir det bara hemmaträning. Gymmet får nog vänta tills i höst.

Här kommer veckans träning från hon som byter träningsupplägg som andra byter karlar (eller hur det nu är man säger)

Mån: Cirkelträning för hela kroppen enligt "Träning för nyblivna mammor" av Olga Rönnberg. HJÄLP vilken skillnad det är att träna ben i maskiner på F&S mot för hemma i källaren med fria vikter (eller utan vikter). Myyyyycket jobbigare hemma, och kändes hundra gånger mer effektivt :shock: . Inte bara styrka, utan balans och koordination också.
Det var som att börja om från början med benträningen, och vilken grym träningsverk jag fick. Hej då tröga maskiner och hej benböj och utfall!
Tis: Planka 3*1 min
Ons: I spåret: (3 min jogg + 3 min gå)*5
Tors: Vila
Fre: Cirkelpass, samma som måndag
Lör: Vila
Sön: I spåret, samma som onsdag

Rätt så bra träningsvecka. Vill också få in planka varje dag dock. Hur svårt ska det va :evil:

Kosten: Ok. Finns en del att jobba på där.

Hoppas ni har en bra sommar!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

här sitter jag och funderar varför ni är så aktiva idag och rapporterar er träning men så inser jag ju plötsligt att det är söndag! Igen! Hur fort går tiden liksom? Finns det ingen broms att dra i när det rullar på i för hög fart?

Nåja jag har ju sommarlov med barnen och jobbar bara två gånger i veckan då jag har mina Mamma Boot Camp-pass. Och det är ju inte som ett jobb för det är ju så grymt roligt.
Mannen jobbar en vecka till och sen är det semester på riktigt och då far vi ut ett par veckor med husvagnen. Att släpa med sig några vikter är det inte tal om utan det blir löpning och styrketräning i skogen med kroppen som vikt. Sen ska jag vila lite också, njuta ordentligt och leka med barnen. Ha det bra helt enkelt och glömma alla "måsten".

Så här har min vecka sett ut:

Mån: Styrkepass med fokus på armar, axlar, bröst

Tis: Cardio - 20 min PW på löpbandet i 5 km/tim och en lutning på max som var 15.

Ons: Styrkepass med fokus på rygg, bål, armar

Tors: Styrkepass med fokus på ben och rumpa

Fre: Styrkepass med fokus på överkropp

Lör: Vila

Sön: Styrkepass - cirkel med burpees och 4 olika plankor

Den här veckan har det inte blivit någon löpning alls men så kan det bli ibland. Just nu är det styrketräningen som är viktigast och så kommer löpningen i andra hand.

Hälsn Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej på er flitiga träningskompisar!
Ingen semester i sikte ännu...

6 pass denna vecka:
Mån: YAYOG överkropp 36 min. + 3 plankor á 1 min
Tis: YAYOG underkropp 36 min. + 3 plankor á 1 min
Ons: Motionscykel 45 min + 3 plankor á 1 min
Tors YAYOG överkropp 36 min + 3 plankor á 1 min
Fre 3 plankor á 1 min
Lör: Motionscykel 1 tim + 3 plankor á 1 min
Sön: YAYOG Core 36 min + 3 plankor á 1 min

Har alltså klarat 1:a veckan med 21 min plankor. Utmanar mig själv (eller någon mera :?: ) på nästa vecka med 30 min plankor...

Vad tror ni förresten om den nya metoden 5 2 det står så mycket om? Har gjort en sådan vecka nämligen och tänkte köra nästa vecka också, bara för att se om något händer med de envisa 3 kilona jag vill ha bort... Är jag HELT ute och cyklar nu tro... :?

kram anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

Periodisk Fasta (PF) finns ju i lite olika "tappning" där Michael Moorse körde just med 5:2 fastan. Men vissa kör med 16:8 det beror lite på vad man är ute efter.

16:8 fastan skall vara kanon för de som tränar och vill "deffa" sig vad jag förstår. (jag tränar inte men kör ganska naturligt med just 16:8 i alla fall) Medans 5:2 fastan var för att få ett bra EGF-1 värde och även gå ner i vikt. Men då är det ju liksom något som de flesta får syssla med största delen av sitt liv får jag en känsla av. Inget man liksom gör någon vecka eller två bara för ett par kilo. Chansen är stor att du då går upp dem igen.
När man kör sen 5:2 fastan gör ju vissa så att de äter (kvinnor) 400-500 kalorier på en måltid på detta fastedygn man har. Medans andra inte äter något.

Sen finns massa teorier om detta vad som är vad.

Kolla gärna vetenskapensvärld för just 5:2 fastan.

Här kan du läsa om just 16:8 fastan.
http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/

Säg till om ni har fler frågor ang. detta. Vissa äter sina 4-500 kalorier utspritt över dagen ( men det förstår jag inte alls) medans andra äter det på en enda måltid.

Prova om du vill, tror inte du kan paja något i alla fall. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tors mamma, du verkar veta en hel del!

16/8 testade jag för någon månad sedan, men jag tyckte inte det kändes bra. Jag var störthungrig och yr i huvudet av att skippa frukost. Förmiddagen var stentuff. Kändes inte som att det passade mig.
Därför hade jag alltså 2 dagar förra veckan då jag gjorde 5:2. Det funkade bra! Varför förstår du inte kalorier utspridda över dagen? Så gjorde jag nämligen.

Ja, men det är ju DET jag funderar på! Vad händer sedan? När man nått den vikt man vill ha? Om detta är något man får hålla på med för alltid för att behålla... :?: För det vill jag inte...

kram anna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag är som vanligt emot allting som man bara göra en period och som inte är något som går att implementera i det dagliga livet. Jag tror att det är så att vill man uppnå resultat så måste man förändra sitt tänkande, sin livsföring för att det ska vara hållbart.

Så därför tror jag (men inte alla andra) på att äta kolhydrater (rätt sorts), proteiner och fett (rätt sorts) och träna första hand styrketräning och sen löpning och liknande.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag är helt av samma åsikt som SusanD. Så gör jag och funkar perfekt för mig. Med strålade resultat. Keep it simple :wink:
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi borde nog träffas någon gång Tilda, tror vi tänker väldigt lika i mångt och mycket. :D

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag håller med Susan, om att man måste ändra sitt tänk och sin livsstil. Kan man inte hålla det uppe så finns liksom ingen "quick fix".

Dock har jag fått bevisat för mig om och om igen att det är inte kalorier in och kalorier ut som gäller. Då jag vet folk som ätit långt över 3000 kalorier och gått ner i vikt. Detta genom att man befinner sig i det som kallas för "optimal ketos". Om man inte gör detta så kommer kalorierna aboslut att spela roll. Jag har valt att leva livslångt på ketos (eller fettdrift) då jag tror på detta och att man genom detta får ett bra EGF-1 värde. Samma som Michael Mosley ville uppnå genom att få äta vad han vill hela veckan utom 2 dagar i veckan.

Jag uppfattade just Michaels 5:2 fasta som att han faktiskt åt EN måltid på just 500 kalorier. Om jag sprider ut dessa kalorier så hamnar jag ju liksom inte i fettförbränning och får den där EGF-1 faktorn.

Tanken är ju att man vill efterlikna stenåldern då det var svårt att hitta mat kanske 2 dagar i veckan och att man då kanske bara fick en måltid i sig.

MEN, handlar det om REN viktminskning man vill åt och inte bryr sig om EGF-1 faktorn och liknande kan jag tänka mig att 400-500 kalorier 2 dagar/v kan funka för att just gå ner lite i vikt. Och jo, då kan jag tänka mig att man faktiskt måste fortsätta med detta typ resten av livet. För i detta fallet handlar det ju om att man då vill förbruka flera kalorier än man tar in.

Men ingen vet om du inte provar ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej alla träningsmänniskor! Jag tittar in för att visa att jag fortfarande är med. Bara urusel på att rapportera. :oops: Jag började ju om och är just nu uppe i två pass i veckan som jag SKA göra. Jag planerar att lägga in ett pass mer var sjätte vecka. Vill jag träna mer än jag ska då gör jag ju det. Mitt mål är att komma upp i fem pass per vecka.

Passen har varit zumba, promenader, löpning, cirkelträning. Ska försöka få in lite mer styrka också. Trevlig semester alla! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Intressant kostdiskussion! :D
Här kommer en sen rapport från förra veckan.

Mån: cirkelträning, olga + Cykel 13 km
Tis: löpning, 1 mil
Ons: cirkelträning, fokus armar och axlar
Tor: vila
Fre: löpning, 8 km
Lör: cirkelträning, olga och cykel 15 km (utan cykelvagn och barn) :mrgreen:
Sön: cykel 14 km, solo

Denna vecka....
Mån: cirkelträning, olga. Fokus armar och axlar
Tis: cykel 15 km, solo
Ons: cirkelträning, enl olgaprogrammet...., ben, rumpa, bål + löpning 1 mil
Tor: vila
Fre: cirkelträning, olga, armar och axlar+ löpning intervallpass 30 min på gården.
Lör och sön: planerar cykelpass båda dagarna

Lägger till plankor x 3minuter vid alla cirkelpassen

Angående kosten så har jag de senaste dagarna roat mig medatt föra kostdagbok via en app. Enligt dessa mått äter jag oftast för mycket fett och för lite kolhydrater. Hur ser er fördelning ut? Tilda hur äter du? :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

EGF-1 värde - vad är det? Förlåt, nu är jag väl oerhört obildad här :oops:

Lägesrapport: Jag har efter 14 veckors styrketräning efter "You are your own gym" märkt STORA förändringar :!: Jag har "tightat till mig" över lag. Främst magen har förändrats och jag ser vertikala linjer som jag är mycket stolt över! :wink: Armarna är inte så sladdriga längre. Rumpan är fastare. Någon centimeter bort är det också på mage/rumpa. Minst skillnad ser jag på låren.
Jag är jätteglad att jag började med styrketräning som jag ju aldrig direkt pysslat med eftersom det har tråkat ut mig. Det gör det inte längre, (förutom armpassen... :? )

Jag vill få bort något kilo på vikten. Det sitter nog mycket i huvudet att det ska ner under 60, börja på 5 istället för 6...

I vilket fall - jag utnämner mig själv som testperson till detta. :wink:
Jag har nu kört 2 veckor med 5:2.
Jättesvårt att säga vad det gett eftersom jag normalt sett har onsdagar som väg-dag, och onsdag är dagen efter den ena 5:2-dagen och det är inte rättvist eftersom man på en sådan dag går ner 1-1,2 kg.
Om jag når det mål jag har (58 kg) kan jag tänka mig att ha 1 dag/vecka för att se om man på det viset behåller den nya vikten.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"