Ebba är rött strulig med matandes, hon fattar typ inte grejen med att skeden kommer med mat och sen ska man svälja. Inte mycket mer går mer i alla fall och jag fokuserar mest på flaskan, eftersom hon börjat ta den väldigt bra nu. Jag funderar även på om jag ska köra BLW, ni vet, låta barnet äta själv från början. Tror det skulle funka bra på henne. Jag har dock inte börjat än, eftersom hon ännu inte riktigt kan sitta bra i en barnstol, så jag tänkte vänta tills hon kan det.
Men så tänker jag lite på Annas "regler" kring mat, alltså mat på tider och under Max si och så lång tid. En bebis kan säkert sitta i tre timmar med en banan och då inte ens fått i sig hälften, så då tappar man ju själva grejen att det ska vara så mycket mat som möjligt och proppmätt unge (vilket jag iofs inte känner att jag lyckas med nu heller).
Har ni några idéer på hur man ska börja med detta? Typ, det kanske är bättre att ge flaskan först och mat sen i början eftersom då kommer ju det mesta på rätt tid ändå. Annars om det är lunch halv elva, så sitter man med en potatis i en timme och sen får en flaska ersättning, då känns det ju som att målet blev snarare halv tolv. Och hinner man blir hungrig till mellis då?
Såhär ser våra dagar ut nu:
07 Ebba får ca 250 ml ersättning med en äggula i, storebror får smoothie i soffan
1030-1115 Ebba får pure plus flaska
1115 jag och storebror äter lunch
14 Ebba får ersättning med äggula i, storebror äter mellis
17 Ebba får ersättning
1730 resten av familjen äter middag
1830 nattslurk för båda barnen.
Så jag tänker mig då att lunchen och middag kunde fp börja se ut såhär istället:
1030 Ebba får flaska
1100 jag och storebror äter lunch och Ebba sitter med och äter oxå lunch
17 Ebba får flaska
1730 Ebba sitter med oss och äter middag
Vad tror ni? Sen ju mer hon lyckas äta så kan man ju börja vända på steken, alternativt att middagen blir kl 17 för alla och då får hon äta själv, blir hon inte helt mätt så kommer ju ändå slurken snart...
Just nu äter hon ju kanske 0,5-1 dl pure om dagen och resten är ersättning. Har då i en äggula i flaskan varje gång så hon ska blir mättare och för att det är nyttigt (jag har tagit reda på att det här i Sverige inte alls är någe farligt att ge rå äggula till små barn).
Hon äter alltså ca 800 ml ersättning plus 4 äggulor, ca 1 dl kanske, plus lite pure. Känns det som att detta är tillräckligt för att sova 12 timmars natt? Hon vaknar typ alltid för tidigt. Samtidigt trugar jag ju i henne som en idiot hela dagarna... Vad tror ni?
Kram