Startar en tråd här om min lilla 4:a! Han är fantastisk! Och så olik de andra. Han är blond med knappt något hår. Blå ögon (än så länge). Mammas pojke. De andra tre har haft svart hår när de kommit. En stor kalufs och de har mörkbruna ögon (pappas färger). Dessutom är Viktor ett nöjt barn. Tillfreds. Dem andra tre har haft kolik och icke tillfredsställda under de tre första månaderna. Alltså det är en sån enorm skillnad!!:-). Jag har njutit och pussat och myst i två månader. Tagit dagen som den kommer, så gott det går med 3 barn till
Nu är han drygt 2 månader och jag börjar fundera på att försöka hålla ett schema. Kanske främst för att få till lite bättre nätter. Jan sover 2 st 3 timmars pass på kvällen/förnatten men sen är det uppvak och tuttning varannan till varje timme från kl 03. Och så vill jag få ordning på ammandet. Tycker det blir amning varannan timme dagtid. När han vaknar får han ju bröstet och sen trugar jag en stund. Tar paus och ger nästa bröst. Sen blir det att jag testar en sista gång igen innan han ska sova. Ofta tar han bara nån skvätt då. Men tänker att han ska vara ordentligt mätt innan han somnar...
Jag helamnar. Fyllde på med tillägg under nån månad (v 2-7) då jag upplevde att han inte blev mätt. Han tog oftast emot det. 60-100 ml NAN 1. Funkade toppen!! Sen inbillade jag mig att han fick ont i magen och blev gasig och pruttig av ersättningen så har övergått till i princip helamning. Men inser nu att han nog inte blir ordentligt mätt eftersom jag i princip ammar hela vakenpasset 1,5-2 timmar. Och sen blir det 1-2 timmars sömn och sen amning till och från igen. Känns som jag ammar en gång i timmen dagtid. Och han verkar ändå inte nöjd. Är det värt att prova en annan sorts ersättning?? Han är en stor kille på 7 kg! (3700g när han föddes).
Ska skriva upp ett schema nu. Så himla svårt att få ihop allt med fyra barn bara. Dagarna ser ju så olika ut. Ibland måste han sova i bilbarnstolen för vi har dagis hämtning. Medan nästa dag är barnen hemma så då går det bra att sova i vagnen. Fast då ska Linnea hämtas från skolan en annan tid som kanske infaller mitt i bebis sovpass. Och jag kan ju inte lämna bebis hemma trots att hämtningen bara tar 10 min med bil. Och tar jag upp från sängen och flyttar över till bilstol så vaknar han utan att somna om. Jag måste hela tiden tänka två steg fram och ändå kör det ju ihop sig ibland.
Har tyckt det varit så skönt att inte ha några tider nu i början för det finns heller inte utrymme att stå och vagna i 45 min för att bebis ska sova si och så. Dem andra kräver också tid och uppmärksamhet av mamma. Och dessutom vet jag med mig att jag blir grymt irriterad när schemat inte funkar. Och det kommer ju gå ut över syskonen tyvärr. Men jag tänker att det nog är värt att testa nu iaf. Sömnbristen börjar komma ifatt mig. Och när det fungerar med schemat är det ju toppen att kunna planera dagen. Nån annan med många barn som har/har haft liknande tankar?
Kram från lilla Mia