Kura 7,5-månaders. Behöver svar på några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Petra82

Kura 7,5-månaders. Behöver svar på några frågor.

Inlägg av Petra82 »

Hej.
Har en liten tjej som nu är 7,5 månader. Hitintills har hon sovit i vår säng och har ammats till sömns. Börjar nu kännas ohållbart. Dessutom har hon de senaste dagarna vägrat låta mig gå när hon somnat utan då vaknat direkt.
I vilket fall, i kväll börjar vi kura henne. Har köpt mörkläggningsgardin och fixat mysig spjälsäng. Schemat är klart och jag har läst på massor.

Är laddad till tänderna med Attityd. :)

Insåg just att jag inte hade några frågor ännu, ledsen för missvisande rubrik, dock kommer de nog infinna sig ikväll/natt... :)

Tack för ett bra forum där jag hittat en massa svar och inspiration redan!
Dotter född november 2012
Petra82

Re: Kura 7,5-månaders. Behöver svar på några frågor.

Inlägg av Petra82 »

Jo ett par frågor har jag.

1. Ser läggningarna på dagtid likadana ut som inför natten? Skrattet osv?

2. Kan man dela på en natt, min man och jag tex dela på första nätterna så att vi får lite sömn?
Petra82

Inlägg av Petra82 »

Hej igen,

när jag lägger min dotter och börjar buffa så händer två saker jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig an.

1. hon reser sig på raka armar. Är det meningen att jag ska "trycka" ner henne?

2. Hon skriker helt hysteriskt. hon kommer verkligen i "panik-mode". Gör så ont i mitt hjärta. Kan inte lugna henne. Vad gör jag? Hur länge "får" hon skrika?

Tack
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D
1. Ser läggningarna på dagtid likadana ut som inför natten? Skrattet osv?
Ja :D
2. Kan man dela på en natt, min man och jag tex dela på första nätterna så att vi får lite sömn?
För att undvika förvirring är det nog bättre att samma person tar hela natten, men ni kan ju byta efter två nätter eller så.
1. hon reser sig på raka armar. Är det meningen att jag ska "trycka" ner henne?
Inte trycka, utan mer stadigt visa att hon ska ligga ner. Trycker hon sig upp kan du lägga henne tillrätta igen.
2. Hon skriker helt hysteriskt. hon kommer verkligen i "panik-mode". Gör så ont i mitt hjärta. Kan inte lugna henne. Vad gör jag? Hur länge "får" hon skrika?
Skriker hon "hysteriskt" under själva buffningen? Har du övat tekniken noga innan du startade kuren? Det finns ett filmklipp HÄR där du kan se tekniken. Sedan är det viktigt att du själv är avslappnad och lugn och tänker att du förmedlar det till henne.

Hur har det gått idag?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Petra82

Inlägg av Petra82 »

Hej!
Tack för svar!

Jo, hon blir verkligen helt hysterisk och skriker så där som hon bara gör typ när hon är övertrött och råkar skalla mig. ;) Jag har inte kunnat lugna henne mha buffning. Hon blir riktigt riktigt förtvivlad. (Och jag också...)

Har läst på, övat och kollat klipp.

Vet inte riktigt hur jag går vidare.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Petra82 skrev:Hon blir riktigt riktigt förtvivlad. (Och jag också...)
Så ska det inte behöva vara. Att du också blir förtvivlad hjälper henne inte heller att lugna sig tyvärr :? . För att barnet ska bli lugnt krävs en stencool mamma/pappa. Se hennes protester som just protester och frågor. Dessa behöver ett lugnt och tryggt svar av en lugn och trygg förälder.
Tänk dig att buffningen är ungefär detsamma som att du har henne i din famn och gungar henne för att hon ska lugna sig, men nu kan vi säga att du har hemskt ont i ryggen och inte kan gunga henne. Istället måste du lugna henne i sängen, med samma trygga attityd som om du höll henne i famnen. Du kan tekniken, du vet hur du ska göra, nu är det bara att förmedla lugnet och tryggheten som är kvar. Det fixar du :D

Hur svarar hon på solfjädern? Den kan ju annars vara ett alternativ när hon protesterar som mest.
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Petra82

Inlägg av Petra82 »

Har inte riktigt testat den ännu. Bara när jag försökt lämna rummet. Hur länge ska jag solfjädra? Tills hon är helt avslappnad? Hur hårt håller jag? Ska det finnas något utrymme för rörelser?

Igen, tack för hjälpen!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur länge ska jag solfjädra? Tills hon är helt avslappnad?

Ja! :D gör du solfjädern som kris-verktyg ska du hålla tills hon är helt avslappnad eller till och med sovandes. Gör du solfjädern som markering att det är dags att sova, håller du bara några sekunder.

Hur hårt håller jag? Ska det finnas något utrymme för rörelser?

Du håller som om du skulle ge en motsträvig liten en kram. Tänk dig att dina händer motsvarar skölden på en sköldpadda, den ska täcka och skydda barnet. Det ska inte vara något hårt eller våldsamt över det hela. Tänk stadigt och tryggt, "inte hålla fast". Armar och ben kan ju röra sig. Det handlar om att hjärnan och kroppen ska inse att, aha! Omjag slappnar av känns det bättre och jag kan sova. SKÖNT! Du kan läsa mer om verktygen och titta på filmklipp om du klickar på fliken sovahela natten på AWs startsida.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Petra82

Inlägg av Petra82 »

Ok. Ska testa. Var tvungen att bryta första försöket i lördags kväll då min tjej var så förtvivlad. Kan väl ändå inte vara meningen? Hon har ett läkarbesök i morgon fm sen kör vi igen till läggdags.

Bara en fundering jag har. Vissa saker, som att buffa ledset barn, hålla fast med hjälp av solfjädern och liknande, det kan väl inte skada henne. Emotionellt, menar jag. Jag tänker att skillnaden ( en av många) mellan shn och 5mm är att här är hon inte övergiven vilket ju såklart känns bra. Är bara lite rädd att hon 'ger upp' och somnar av ren ångest och utmattning.
Äh jag vet inte. Bara svamlar lite. Min dotter kan fn inte somna utan att bli ammad och snuttar sig genom nätterna vilket börjar bli väldigt jobbigt. Känner inte att jag har så mycket val. Och jag gillar grundprinciperna i shn. Är nog bara lite utmattad själv vilket gör att jag inte känner mig helt trygg i mina beslut.

Ledsen för svamligt inlägg. Jag är vettig egentligen:)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag rekommenderar att du läser boken ännu några varv och framförallt peppar dig själv så du känner dig 100% säker på vad du håller på med ;)

Nej - hon tar inte skada av buff och solfjäder, men hon kommer att reagera på eventuell osäkerhet från din sida och då kommer det att ta längre tid :)
Försök utrusta dig med ett tålamod som en klippa och inställningen att inte ha bråttom nånstans - du finns där för henne och står och håller solfjädern/buffar och lugnar henne tills hon är lugn. så småningom tar ramsan över den funktionen. Samma konsekventa svar varje gång kommer att få henne att förstå att de nya vanorna är sköna och trygga och hon kan sova gott i egen säng. Hon behöver bara lite hjälp på vägen!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"