Insomningskrångel - glad 1-åring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mollemo

Insomningskrångel - glad 1-åring

Inlägg av Mollemo »

Hej!

Första gången på forumet och vi undrar om någon har ett tips för hur man får sin ettåring att somna utan större bråk. Vår ettåring har sovit hela natten sedan han var fyra månader (vilket kom av sig själv utan några åtgärder från vår sida) och han har sedan han var ett par månader klarat att somna själv i sin egen säng. Vi har bara lagt ner honom i sängen, sett till att han har sin snuttefilt till hands och sedan gått ut ur rummet, och i 90% av fallen har han somnat, möjligtvis med någon enstaka oroshojtande, vilket har ordnat sig efter att vi gått in och gjort samma sak en gång till.

Sen han lärde sig att ställa sig upp i sängen (vid ca 10 månaders ålder) har det dock varit mer problem. Antalet vändor i sovrummet ökade kraftigt, vi upplevde honom inte som särskilt ledsen eller arg, mer kontaktsökande bara, och vi körde på som förut med att lägga ner honom och sedan gå ut. Detta har funkat ett tag, men nu har han blivit allt mer orolig och vi hinner inte ut ur rummet innan han ställer sig upp igen och ropar - oavsett att han lugnt lagt sig och tagit tummen i munnen och snuttefilten i andra handen innan vi gått ifrån honom. Detta har gjort att vi nu försökt få honom lugn genom att sitta brevid en stund med handpåläggning och sedan gå ut när han verkar lugn, men han är uppe på nolltid igen.

Det här kan hålla på i en timme, och det känns mer och mer ohållbart. Samtidigt har han börjat vakna tidigare och tidigare på morgonen (övergången till vintertid var början på det problemet, inte så konstigt kanske) och där får vi erkänna att vi faller till föga vid halv-sex tiden på morgonen och tar över honom i vår säng där han håller sig lugn men sällan somnar om. Sammantaget har detta lett till att han inte längre sover 11 timmar på natten utan kanske 9-10, vilket känns för lite.

På dagarna sover han i två omgångar, sammanlagt 2-3 timmar. Han äter bra, har aldrig krånglat med maten. Vi har fasta nattningsrutiner med välling, tandborstning, pyjamaspåsättning, sång och godnattpuss - samma rutin som vi kört sedan han var 3 månader. Vi har läst barnaboken och sova-hela-nattenkuren och tycker att det finns en hel del bra saker i den men vi känner oss osäkra på hur vi bäst skall gå tillväga med ett barn som är så pass "gammalt" och "bara" har problem med just insomningen.

Finns det någon som har något tips på hur vi kan gå tillväga för att få honom att acceptera sänggåendet lite fortare?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ni är så duktiga och är så på rätt väg i både handling och tanke :thumbsup: !

:idea: Vad ni dock missat är Ramsan! Det är den ni ska använda er av för att få rätt på det! Ni har s a s "fastnat" i det shn-kuren kallar Tillrättaläggandet . Då blir det mycket trafik i rummet = ni besvarar hans "frågor" med oro och bekräftar att det är helt galet att somna själv! Ni ska med hjälp av Ramsan ge honom bekräftelse och tryggheten att ni håller vakt. När ni övertygat tillräckligt kommer han att nöjt somna in! Dessutom ska ni med ljud och ljus i övriga huset meddela att allt är i sin ordning och att ni håller vakten.

:idea: Att han vaknar så tidigt beror på att han somnar med den oro ni bekräftat vid insomnandet. När han vaknar till i vargtimman så kan han inte längre somna om. Då ska ni också bekräfta med hjälp av Ramsan och han kommer då att lära sej somna om och således sova sina välbehövda timmar! Alltså - insomningsbekymren smittar vidare till hela nattens sömn....

:idea: Tillrättaläggande och Solfjädern är era kristilldelningar!

:!: Läs på om Ramsan och övriga nämnda "verktyg" i "Verktygslådan" på forumet och jag tror även att berättelsen om "Sagas omkurning" under "SHN - så här kan det gå till" kan vara till god hjälp. Det gäller att veta VAD man ska göra och VARFÖR man gör det!

8) Ursäkta fikonspråket - men du är snart inne i termerna :roll: :wink: :lol: !

:D Lycka till!
Mollemo

Inlägg av Mollemo »

Hej och tack för ditt snabba svar!

Vi har sett det där med "Ramsan" och funderat lite kring den men inte riktigt kommit till skott. Efter ditt svar så gjorde vi dock slag i saken direkt faktiskt nu i samband med hans förmiddagslur. Det blev en av de jobbigare nattningar vi haft faktiskt men det var väl väntat när man börjar med något nytt. Vi gjorde som följer:

1) En stund i soffan med en bok som vi alltid gjort.
2) Läggning. Han fick sin snuttefilt och jag höll handen på honom en kort stund och han var lugn.
3) Jag går och på väg ut ur rummet säger jag vår ramsa "Sov så gott nu, vi ses snart", varpå han genast reser sig upp och börjar hojta. Jag upprepar ramsan ca 6-7 gånger utanför rummet.
4) När han ju förstås inte nöjer sig med detta så blir jag ju tvungen att gå inte och lägga ner honom och upprepa läggningen.

Under ca 50 minuter upprepas punkt 2 till 4 och han blir mer och mer hysterisk. Till slut så somnar han, förmodligen av ren utmattning...

Jag antar att det bara är att vara konsekvent och ihärdig. Hör gärna av Er om ni har några tips eller synpunkter på vårt tillvägagångssätt.

Må gott!

/Mollemo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Tanken är - i alla fall inte efter första gången - att du ska in och lägga honom utan att ramsan ska göra det.

Att han hojtar är inget bekymmer. han måste få reagera och tycka att du är helknasig som säger saker när du går ut ur rummet. Du ska dock vara så säker på att du vet att du gör rätt så att han hör det i din röst. DÅ får han ett betryggande svar.

Jag såg heller inget skratt i kvällsrutinen, eller missade jag det. Det är jätteviktigt. Själv har jag upptäckt på senare tid att har jag skrattat ordentligt - tyvärr inte så vanligt för oss vuxna - så sover jag MYCKET bättre. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp; det var rätt gjort.

:idea: Tänk bara på att inte springa in och lägga ner för ofta! Visst, denna förtsta dagen är det ok - för han ska ju lära sej att "ta ramsan" och då blir det som du beskriver. Men redan imorgon så backar du allt mer på trafiken i rummet och då ser du till att Ramsan har samma dignitet som ett tillrättaläggande! Detta genom att du Ramsar övertygande, genomträngande och lite segt. Välj tonart allt efter hans egen - du har alltid ett par tonarter högre Ramsa än honom :wink: !

:idea: Glöm inte att Bekräftelseramsa när han tystnat! Viktigt så här i starten - att man bekräftar "just så ja, så ska det vara - du somnar så fint själv" är budskapet. Visserligen går de gärna igång på Bekräftelseramsan i början och man får dra scenariot en vända till (eller två :roll: ) med så funkar det. Han lär sej snart!

:idea: Så länge ni övertygar med Ramsan så har han ingen anledning att vara "hysterisk" och "somna av utmattning". Och ni ska ha sådant förtroende för det ni gör att ni inte tillskriver situationen sådana ord :shock: ! DÅ - och först då - får man rätt på det!

:!: Håll schemat på dagen nu så att ni är i fas inför nattningen ikväll! Väck alltså efter schema trots att han strulat en längre stund innan han somnat!

:D Lycka till!
Mollemo

Inlägg av Mollemo »

Hej!

:D Vill bara berätta att införandet av Ramsan har gått över förväntan ! Vi har nu ramsat i 6 dagar och redan andra dagen tog det bara 20 minuter för vår lille skrutt att somna. Därefter har han somnat efter första ramsan! Han har också sovit ca 1 timme längre på morgonen, till 06:30 då vi väckt honom, ett antal gånger! Vi håller tummarna att det håller i sig....

:( Vi hade ett bakslag den 3:e dagens förmiddagslur då han vaknade efter 45 min och vi ville att han skulle sova 45 minuter till. Vi ramsade och ramsade, var in ett par gånger och la ner honom men ha blev bara mer och mer hysterisk och ville inte somna om. Till slut var vi tvugna att ta upp honom då det var lunchdags.
I morse vaknade han också på sin gamla tid 05:30. Vi ramsade och han somnade om en stund men vaknade igen på 5 min. Detta upprepades ett par gånger men till slut ville han inte somna om utan bara skrek. Till slut var det dags att gå upp varför jag gick in och lugnade ner honom med "solfjädern" som direkt övergick i "väckning" för att denna skulle ske då han var någorlunda lugn.

:?: Vi är lite konfunderade hur vi ska göra med förmiddagsluren. Jag antar att detta forum vill att vi ska stå på oss med ramsandet om vi bestämt att han ska sova i 1,5 timmar...Vi själva lurar på en variant som går ut på att vi ramsar om han vaknar före 45-minutersgränsen annars så tar vi upp honom...

:?: Vi undrar också hur vi ska göra med ramsandet om han vaknar under natten. Ska man ramsa 4 gånger eller räcker det med en gång?

Totalt sett är vi väldigt glada att insomningen funkar så bra som den gjort hitills!

Må gott!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

=D> Härligt!

Hur ni gör med lurarna bestämmer ju ni, ingen här på forumet :wink:

Han är ju i en ålder när sömnbehovet minskar, totalt runt 13-14 timmar nu, så det kan ju vara så att han ibland helt enkelt inte behöver sova hela långa passet.

Ramsa på - det fungerar som en sova-reflex såsmåningom. :lol: Och igen - glöm inte skrattet till gonattet, varje gång han ska sova :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härlig rapport!

:idea: Bestäm själva vilken lur som ska var si eller så lång. Huvudsaken är att man får ihop antalet timmar.

:!: Faran är dock att ni fastnar i ett 45-minutersuppvaknande! Ofta behöver man gå igenom några sådana pass som du beskriver för att lära dem att somna om efter det klassiska 45-minutersuppvaknandet. Därför råder jag er till att satsa på schemat så som det är tänkt utan att tveka om saken. Vips så sitter det!

:idea: Man kör alltid ramsanx4 - i ett svep. Säger du ramsan en enda gång så kan man få en" :shock: va- vad var det som lät :?: -effekt". Då kan de bli oroliga av det. Därför kör man ramsan x4 så att barnet säkert hör och vet vad det hör för något!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"