Ny här med en 12 dagars tös
Re: Ny här med en 12 dagars tös
Oki tack för tipsen:)
Vad tycker ni om sovningarna?
Vad tycker ni om sovningarna?
Tös Född 17 september 2012
-
SaraMilana
Hej!
Räkna ihop antalet sömntimmar och stäm av med översikten (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416) där det står hur mycket sömn de små behöver (på ett ungefär) i olika åldrar.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv, så det är bra om lurarna är så långa.
Ett klassiskt schema för en 7- till 8-månaders kan vara 12-45-1,5-20.

Räkna ihop antalet sömntimmar och stäm av med översikten (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416) där det står hur mycket sömn de små behöver (på ett ungefär) i olika åldrar.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv, så det är bra om lurarna är så långa.
Ett klassiskt schema för en 7- till 8-månaders kan vara 12-45-1,5-20.
-
Dumlekolan
Ja småsmuttande drar ner aptiten, även för oss vuxna! Går jag o äter äpplen o kex blir jag inte sugen på mat i samma utsträckning. Så ha fasta måltider med mat, ät gärna själv i samband o gör det till en trevlig stund
Har du väckarklocka på morgonen? Superbra är klockan för då lär sig barnet att först när klockan ringer är det morgon!
När hon vaknar på morgonkvisten vad gör ni då? Får hon vara i fred? Skriker hon? Har ni börjat med ramsa än? Hjälper den?
Skrattet till go nattet - att lägga sig glad o nöjd o trygg är finemang i denna lite känsliga ålder
Och det kanske är dax att korta ner em-luren till en 20 min. Och få mkt frisk luft och få chans att krypa o röra på sig!
Kram Linda
Har du väckarklocka på morgonen? Superbra är klockan för då lär sig barnet att först när klockan ringer är det morgon!
När hon vaknar på morgonkvisten vad gör ni då? Får hon vara i fred? Skriker hon? Har ni börjat med ramsa än? Hjälper den?
Skrattet till go nattet - att lägga sig glad o nöjd o trygg är finemang i denna lite känsliga ålder
Och det kanske är dax att korta ner em-luren till en 20 min. Och få mkt frisk luft och få chans att krypa o röra på sig!
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Väckarklocka har jag provat men hon vaknar alltid innan:(( 0550)
Hur har ni gjort när er sambos väckarklocka ringer 0545( med ngr snoozningar)?? Lillan vaknar då o sen är det jobbigt att söva om tills kl 07.
När hon vaknar tidigt så har jag provat låta henne varamen hon ligger på rygg o babblar etc tills hon blir ledsen. Vill inte låta bli henne i en hel timma då syskonen vaknar av hennes bök. Så fort hon hamnar på rygg så är det omöjligt att somna om:( så då behöva buff eller amning.
Hur har ni gjort när er sambos väckarklocka ringer 0545( med ngr snoozningar)?? Lillan vaknar då o sen är det jobbigt att söva om tills kl 07.
När hon vaknar tidigt så har jag provat låta henne varamen hon ligger på rygg o babblar etc tills hon blir ledsen. Vill inte låta bli henne i en hel timma då syskonen vaknar av hennes bök. Så fort hon hamnar på rygg så är det omöjligt att somna om:( så då behöva buff eller amning.
Ramsan har jag sagt sen hon var ca3 mån men den biter inte,,,
Hej!
Vaknar hon samma tid på helgerna också? Det verkar ju som det är pappas väckarklocka som ställer till bekymmer. Snooza får han minsann ta och sluta med [-X , upp och stäng av klockan direkt så den inte stör mer än en gång.
Tar inte ramsan får du jobba in den igen. Använder du buff och amning istället är det ju klart att ramsan förlorat sin kraft. Ibland får man acceptera en arg bebis några dagar medan man etablerar en ny vana.
Kram
Vaknar hon samma tid på helgerna också? Det verkar ju som det är pappas väckarklocka som ställer till bekymmer. Snooza får han minsann ta och sluta med [-X , upp och stäng av klockan direkt så den inte stör mer än en gång.
Tar inte ramsan får du jobba in den igen. Använder du buff och amning istället är det ju klart att ramsan förlorat sin kraft. Ibland får man acceptera en arg bebis några dagar medan man etablerar en ny vana.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Dumlekolan
Jag fick tipset en gång, att om det blir tidiga morgnar o ledsen bebis, att ställa väckarklockan tidigare. Ni vill ha morgon kl 07.00, men hon har inte fattat galoppen riktigt än, att morgon är NÄR klockan ringer först, så då kan man ställa klockan på 06.30 säg, och så gör ni glad morgon, fortsätt med det några dagar, och sen kan du ställa klockan på 06.40, och allteftersom skjuta fram det en aning, så att polletten ramlar ner så att säga
till slut hamnar ni på kl 07.00. Och då kommer hon bli trygg på morgonen i o m att hon vet att du kommer! Min tös vaknar ibland för tidigt, men jag får bara acceptera att hon vaknat o pratar för sig själv en stund. Hon blir inte ledsen för hon vet att vi kommer med klockan.
Fortsätt med ramsan, vid läggning, bestämd röst, inte bara säga, utan förmedla tryggt o bestämt.
Kram
Fortsätt med ramsan, vid läggning, bestämd röst, inte bara säga, utan förmedla tryggt o bestämt.
Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Ok:)
Nu till ett annat problem:)
Hur gör ni när ni tar promenader sen em vid den sista luren?
Vi var ute o gick o lekte. Sen var det dags för luren och hon kan ej somna. Tilläggas bör att vi har sittinsatsen nu och hon kan inte somna i den( för hon är van attsova på mage??). Hur gör ni då? Jag vill ju att hon ska kunna somna i vagnen med.
Nu till ett annat problem:)
Hur gör ni när ni tar promenader sen em vid den sista luren?
Vi var ute o gick o lekte. Sen var det dags för luren och hon kan ej somna. Tilläggas bör att vi har sittinsatsen nu och hon kan inte somna i den( för hon är van attsova på mage??). Hur gör ni då? Jag vill ju att hon ska kunna somna i vagnen med.
Hej!
Vad har ni för vagn? Har den fullt liggläge bör hon kunna ligga på mage men annars kommer hon att vänja sig vid att ligga på rygg. Sätt attityden på plats
, att så här är det, du ska sova här, så kommer hon att fatta galoppen snart
.
Kram
Vad har ni för vagn? Har den fullt liggläge bör hon kunna ligga på mage men annars kommer hon att vänja sig vid att ligga på rygg. Sätt attityden på plats
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Dumlekolan
Jag drog mej länge för att låta Nomi sova ute i vagn. Jag vet inte varför. Men så en dag tänkte, att nu jäklar. Så la jag henne i vagnen med snutten, ramsan o attityden o gick. Och hon sov gott. Och gör än idag. Vad jag vill säga med det, är att det är viktigt att man verkligen vill själv, att man tror på det o förmedlar den känslan till barnet. Du kan 
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
-
Irmasmamma
:thumbsup:Dumlekolan skrev:Jag drog mej länge för att låta Nomi sova ute i vagn. Jag vet inte varför. Men så en dag tänkte, att nu jäklar. Så la jag henne i vagnen med snutten, ramsan o attityden o gick. Och hon sov gott. Och gör än idag. Vad jag vill säga med det, är att det är viktigt att man verkligen vill själv, att man tror på det o förmedlar den känslan till barnet. Du kan
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Nu är lillan ca 8,5 mån.
En fundering: när hon nu nattas så har hon så mkt myror i kroppen. När jag ger henne kvällsslurken så ligger hon o ålar sig, sparkar, pillar överallt etc. Är detta vanligt!?
Det tar lång tid att få henne att komma till ro, om man ens lyckas.
En fundering: när hon nu nattas så har hon så mkt myror i kroppen. När jag ger henne kvällsslurken så ligger hon o ålar sig, sparkar, pillar överallt etc. Är detta vanligt!?
Det tar lång tid att få henne att komma till ro, om man ens lyckas.
Hej!
Jag är inte van vid att ha ett stilla barn vid matning alls
så vad som är normalt är nog olika för alla. Det låter lite som att ni är i gränslandet till att gå över till två lurar, eller har ni redan gjort det? Om man har svårt att somna på kvällen kan det ju vara för mycket sömn på schemat. I övrigt får man ha mycket is i magen och avvakta om det strular vid läggning. Vill hon ligga och snacka och sparka får hon gärna det, kallas privatliv
. Det är inte ditt ansvar att se till att hon somnar direkt, det får hon göra när hon är redo.
Kram
Jag är inte van vid att ha ett stilla barn vid matning alls
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ja vi är mittemellan,, saken är den att på vardagar hämtar jag på dagis kl14( så hennes andra sovning slutar 1400). Sen att klara sig till 1930 blir lite långt. Eller hur gör ni?
Matningarna har varit lugna fram tills för ngn vecka sedan. Har tänkt att hon är övertrött eller inne i ngn utvecklingsfas nu när hon har så mkt myror i kroppen. Får inte alla bebisar mer myror i kroppen eller finns det sådana som är lugna hela tiden?
Matningarna har varit lugna fram tills för ngn vecka sedan. Har tänkt att hon är övertrött eller inne i ngn utvecklingsfas nu när hon har så mkt myror i kroppen. Får inte alla bebisar mer myror i kroppen eller finns det sådana som är lugna hela tiden?
Hej!
Oj, vad tiden går, attt din lilla tjej redan är 8,5 mån.
Det låter som helt normalt att hon vill utforska både omvärlden och vad hennes kropp kan. Sen kanske hon inte är så speciellt hungrig till nattslurken och då passar det finfint att hitta på annat tycker hon
.
Kan du lägga henne tidigare på kvällen, om du tycker att det känns för länge för henne att vara vaken från 14?

Oj, vad tiden går, attt din lilla tjej redan är 8,5 mån.
Det låter som helt normalt att hon vill utforska både omvärlden och vad hennes kropp kan. Sen kanske hon inte är så speciellt hungrig till nattslurken och då passar det finfint att hitta på annat tycker hon
Kan du lägga henne tidigare på kvällen, om du tycker att det känns för länge för henne att vara vaken från 14?
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start