Fråga om tremånaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaraF

Fråga om tremånaders flicka

Inlägg av SaraF »

Hej!

Jag fick råd här när min flicka var drygt en månad och vaknade hur många gånger som helst på nätterna. Det gick jättebra efter ett tag. Nu är hon tre månader och sover nio timmar i sträck på natten. Däremot har jag inte haft fasta tider utan låtit allt flyta ganska så mycket och det vill jag ändra nu. Dagssömnen har nämligen blivit allt svårare att få till. Jag har funderat ut ett schema men skulle bli jättetacksam om någon hade synpunkter på om det är lämpligt för en tremånaders.

6-8 äta osv
sova 1,5 timme
9.30-11.30 äta osv
sova 2 timmar
13.30-15.30
sova 20 minuter
16-18 äta osv. Sova för natten 18.
22.30 nattmål

Är det t ex för tidigt att lägga henne för natten klockan sex?

Sara
liten Ester, 051117
SaraF

Inlägg av SaraF »

I och för sig så har jag dåliga erfarenheter av att ge henne matpåfyllning sent på kvällen. Det är som att det stör hennes rytm och så vaknar hon tidigare på natten än hon skulle ha gjort annars.

Jag kan ju ha en fast mattid vid tre. Eller låta henne förlänga natten själv om hon vill och så får hon mat när hon vaknar? Fast då kan det ju lätt påverka morgonaptiten om hon skulle vakna t ex klockan fem...
liten Ester, 051117
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är bra att du vill ta tag i saker och ting och styrsla upp lilla älsklingens dagar. Hela paketet hänger ju ihop, om man säger - dagar och nätter. Både barn och man själv får en välgörande förutsägbarhet över det hela och livet blir så oändligt mycket enklare. Och trevligare :lol:

Men en vecka bör du räkna med för rutinerna att "spikas" och sedan ytterligare en vecka för själva etablerandet, "sättandet". Efter det skulle jag tro att din lilla älskling blir som sin egen lilla klocka :wink: :lol: Förutsatt att du:

:arrow: tänker igenom schemat mycket, mycket noga, så att du inte får för dig att utvärdera typ första dagen, eller ändra, eller vackla och vingla;

:arrow: håller dig benhårt till det du verkligen bestämt och inte ger större marginal hit eller dit än högst en kvart.

Ditt schema är inte helt genomtänkt ännu, så det får du se som en utmaning. Ingen annan kan göra det åt dig :!: Det är barnet, familjens övriga tider samt sunda förnuftet som bestämmer.

Generellt kan jag dock säga att en 20-minuters för en tremånaders verkar lite överkurs, eller ska vi säga underkurs :shock: :lol: Lägg in en 1,5 timmes på e m också så får du senare kväll och kan lägga barnet för natten t ex kl 20. Med tio timmars sömn hamnar du då rätt på morgonkulan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SaraF

Inlägg av SaraF »

Tack!

Jag tänkte mig schemat sådär för att jag har så väldigt svårt att få henne att komma i ro på eftermiddagen. Och när hon väl somnat så blir det just i tjugo minuter. Det var väl ett sätt att göra det lätt för mig :wink: . Men du har ju rätt. 6-20 med längre tredjelur ser mycket mer logisk ut för en så liten. Jag får helt enkelt bli bättre på att hantera kvällsluren.
liten Ester, 051117
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D

Tjugo minuter är ju ett klassiskt sömnrytmspass och man kan behöva ta till det under kvällstrasslet, om och när det förekommer (se Barnaboken). Men då ska det vara under ett i så fall förlängt kvällsmål och du ska kunna hamna på kl 20 i alla fall.

Rapport emotses så småningom :wink: :D
SaraF

Inlägg av SaraF »

Nu har jag fått ihop ett schema som verkligen känns som att det passar oss alla och som får Lillans dag att vara mellan 6-20. Två tvåtimmarslurar och två 45minutrar. Vi kör igång imorgon men jag skulle bara vilja försäkra mig från er mer schemaerfarna om det kan vara vettigt med två korta lurar mot slutet av dagen. Hon kommer att sova sista gången 17.45- 18.30. Jag är lite orolig för att det möjligen är för tätt inpå natten...
liten Ester, 051117
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, där har du rätt, skulle jag tro.

:D Eftersom det nu är nyheter och du ska strukturera dagen, skulle du kunna behålla niotimmarssömnen (eller nio och en halv) två veckor till och alltså lägga henne lite senare, tills det blivit ordning på dagtorpet. Det är ju stora nyheter att hon INTE ska äta sent-sent på kvällen längre eller (ännu värre) missinassen. Jag tror det skulle kunna bli bra som övergång, men då under två veckor som sagt, inte mindre :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"