Schema för trött 13 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamsen

Schema för trött 13 månaders!

Inlägg av Mamsen »

Hej!

Jag skulle behöva tips om schema för ett 13-månaders barn!
Vårt har hittills sett ut som följer:

8-8.30 Sonen vaknar (Jag tar upp honom när jag hör honom prata) :oops:
Frukost
10-12 Sova
lunch
15-16 Sova
Litet mellanmål
Middag
18-30 Sova

Som sagt han är en riktig liten trötter. Nu har förmiddagssömnen börjat strula så jag tror det börjar bli dags att ändra om lite.

Han är fortfarande jättetrött vid 10 men vaknar efter 30-45 min och ligger och gafflaroch slumrar om vartannat. Efter det är det fullständigt ohållbart att hålla honom vaken till 15 :!: :twisted: Det verkar som om han skulle vilja sova ett längre pass på eftermiddagen istället :roll: Det är aldrig ngra problem med att gå och lägga sig på kvällen. Han har tom. själv krypit in till spjälsängen och sträckt in armarna ngra gånger när vi blivit lite sena med läggningen :oops:

Hur ser era scheman ut?
Kramar /Mamsen
Mamma till lilla prinsen f?dd 5 v tidigt november -03
Genomf?rde shn-kuren i juli -04 med str?lande resultlat!!
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Jäklar i backen! Sover han 13-13,5 timme per natt? Och sedan 2 timmar på dagen? Snacka om trötter.

Vår dotter är 16 månader. Så här ser hennes dagar ut.
8 morgon med välling
ensamlek
11 gröt
13 sova i 1,5 timme
14.30 mat
16.30 frukt
18.30 mat
19.30 bad och välling
20 natt
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Vår dotter är 14 månader och vårt schema ser ut så här.
8.00 vakna, välling, ensamlek
11.15 lunch
12.30-14.30 Sova
14.30 Mellis
18.00 Middag
19.30 Välling
20.00 Sova

Vi har haft det så här i 2 månader :D

Hälsar Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade haft schema :

:arrow: 08: God morgon
:arrow: 11-13: Middagsvila
:arrow: 16-16,20: Sovstund
:arrow: 20: God natt

8) Jag har och har haft 3 tröttrar :roll: så jag vet hur du har det :wink: ! Men försök att strukturera upp det hela lite, för ganska snart så tror jag att det blir en kovändning och han sover mindre. Du kan f ö alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen - det spelar ingen roll!

:idea: En tanke bara! Somnar han direkt när du lägger honom? För de mina kan vara jättetrötta och vill sova men väl i sängen så vill de bara ta det lugnt en 45 minuter eller så innan de somnar. Alltså blir det en timme mindre "effektiv" sovtid i sängen och allt de behövde var att "komma ifrån" lite. Då kan det vara idé att ta en liten paus på dagen eller kvällen - t ex lite tittande på barnprogram i knät eller att läsa en bok. Därefter kan de vara pigga en stund till. Tanken då är att de lär sej att varva ner utan att det behöver innebära sängen! TV kanske inte är ett lysande exempel :oops: :wink: men en stunds bokläsning ett par gånger om dagen kan göra susen! Även att bara få sitta i stolen och pilla med något intressant. Grejen är att inte springa omkring utan var mer stilla.

:idea: Runt 15 månader brukar det fungera med en sovstund på dagen. Då lägger du den förslagsvis 13-15.

:D Tips från mej!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Mammut, Du är så bra! Tydligt, konkret och med en ATTITYD AV SJÄLVKLARHET!

:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: Tack för fina ord - det värmer! :heart:
Mamsen

Inlägg av Mamsen »

Tack så jättemycket för ditt svar Mammut Maria!

Tack för förslaget med lässtund det ska jag verkligen prova! Sonen är nog inte still en sekund under sin vakentid... Schemat verkar också passa honom bra, han skulle aldrig klara bara ett sovpass :!:

Jag funderar på att börja väcka honom efter 12 tim natt och se vad som händer :twisted: Han kanske blir piggare av att sova lite mindre precis som en själv :?: Eller inte, vi får väl se.. ](*,)

Det vore skönt om han började sova lite mindre på dagarna det är jobbigt att släpa med resesängen överallt dit man ska.. :sleep:

Konstigt när man tänker tillbaka på hur det var före shn-kuren när han vaknade x-antal ggr varje natt och skulle äta och sen hur man fick kämpa med vargtimmen och nu har man en unge som älskar att sova.. :-#

Det har varit kanonbra med en unge som sover mycket och tack vare Shn-kuren har jag kunnat gå halvtid i skolan och ha med mig prinsen som har legat i sin resesäng med babyvakt i en loge medan jag har haft lektioner :thumbsup: Det har funkat hela höstterminen men nu är det dags för pappa att vara hemma :!:
(Jag går på en väldigt liten högskola med individuellt schema)
Kramar / Mamsen :heart:
Mamma till lilla prinsen f?dd 5 v tidigt november -03
Genomf?rde shn-kuren i juli -04 med str?lande resultlat!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"