Har nu börjat pröva ut ett schem till lille killen som är 10 veckor.....
kan någon ge sina åsikter
7-830mat och vaken
830-1030 sova i vagn
1030-1200mat och vaken
12-13 sova (promenad)
13-1430mat och vaken
1430-1630 sova i vagn
1630-1800mat och vaken
18-19 sova i säng
19-20 vaken och mat innan läggning
2000-läggning
20-07 natt(med amning)
har ej tagit itu med natten än ....han vaknar ca 00-01 första gången och då ammar jag....sen vaknar han ca 03-04 och får mat...vaknar han fler ggr efter det så söver jag honom bara(ingen mat)....
Hej
Ett hett tips är att låta lilla killen få sova i sk sömnrytmpass. Sådana är 20 min, 45 min, 1,5 timmar och 2 timmar. Då har barnet lättare att vakna till och vara piggt och glatt. Jag ser att du har två sömnpass som är en timme långa. Beroende på hur just ditt barn vill sova om dagarna (och vad som passar familjen) kan du ändra dessa entimmes-sovpass till 45 minuter eller 1,5 timmar istället.
Ta tag i nätterna när du tycker att det är dags, skynda inte i onödan, det gjorde jag och det blev bara stressigt
ja du har rätt de där en timmas passen är inte riktigt bra...oftast vaknar han själv efter ca 45 min....så de ändras nu till 2 45 min istället....men annars såg det bra ut eller
Få se... en tioveckors plutt borde behöva ca 16 timmar sömn per dygn (2 månader ca 16 timmar, 3-4 månader ca 15,5 timmar). Räknar jag rätt är din lille uppe i 16,5 timmar om du drar ner entimmespassen till 45 minuter. Om lille sonen vill och behöver sova mycket finns ingen anledning att ändra, men om sömnen krånglar dag och eller natt kan du nog dra ner lite på sömntiderna en smula Numera kanske den lille orkar vara vaken närmare två timmar Alltså blir vakenpassen längre och sömnen minskar något.
är ejriktigt säker på om han orkar vara uppe 2 tim...kanske vissa tider på dygnet...blir lätt grinig och trött har jag märkt....men om jag nu ska ändra så han är vaken lite längre innan läggning så blir det kanske så här...
7-830mat vaken
830-1030 sova i vagn
1030-1200mat vaken
12-1245 sova vagn promenad
1245-1415mat vaken
1415-1615 sova vagn
1615-1730 mat vaken
1730-1815sova säng
1815-2015vaken mat
2015läggning
2015-700natt(med amning)
eller så kanske han blev förvirrad för att han fick sova i sängen?? ska kanske låta han sova i vagnen som de andra passen med mig i vardagsrummet så han ej har helt tyst och mörkt runtom?...men är det bra att särskilja mellan vagn och säng så att sängen blir en symbol för nattsömn och vagn för dagsömn?
Det är inte så lätt att råda andra om schema, har jag upptäckt, eftersom man inte "känner" barnen och deras vanor. Själv började jag sträva efter två timmars vakenpass redan vid tre veckors ålder, men det var inte lätt alla gånger. Ibland blev det bara 1,5 timmar, andra gånger fick man hitta på allt möjligt för att hålla lillen vaken.
Jag skulle inte senarelägga natten.
För att underlätta för dig själv främst, skulle jag bestämma vilka sovpass som sker i vagn och vilka som sker i sängen, då blir det alltid likadant och barnet accepterar din "ledning". Det är bra om barnet lär sig sova både då det är andra ljud i huset och då det är tyst. Vagnen kan du låta honom sova i ett bra tag till, gärna utomhus, det brukar vara lättare att söva om i vagn ifall barnet vaknar tidigt under ett sovpass.