Öka på sovtider vid sjukdom?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
H?nsmamma

Öka på sovtider vid sjukdom?!

Inlägg av H?nsmamma »

Hej

Sonen har blivit förkyld, ögonen och näsan rinner. Jag misstänker också att det är fler tänder på gång...Nu till frågan; Såvitt jag har förstått ska man ju sova så mycket som möjligt när man är sjuk, så nu funderar jag på om jag ska öka hans dagslurar?! :?

Hans schema idag:
07.00 Morgon
9-9.45 Vila
11.45-13.45 Vila
16-16.45 vila
19.30 Sova natt

Som det är nu så sover han oroligt både daglurarna och på natten, vilket gör att han inte får ihop sina sömntimmar. :(

Hur ska vi göra?!

Hälsningar från Hönsgården
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Hönsmamma :D

Genom lyhördhet och intuition tar ni er igenom detta sonen och du.

Lägg att sova lite tidigare om det behövs och/eller låt honom sova lite längre. Marginalkvartarna är utmärkta redskap vid sjukdom.

Tidigarelägg gärna natten något om det behövs (du kan lägga redan kl 19.00 om du vill), påverkar inte sömnen negativt utan kan snarare bli tvärtom.

Lycka till och hoppas sonen blir frisk snart :!: :D
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hej

Följer dina råd och jobbar med marginalkvartar. Jag antar att det även är användbart vid daglurarna?! Även om det då inte blir 5, 20, 45, 90 eller 120 minuters? :-s Eller ska jag klämma in några 5-minuters lurar vid behov istället?

Misstänker att det blir en jobbig natt med många uppvak och en hel del (sjukdoms-)gråt. Har ni därute några råd hur jag ska hantera detta (om det nu blir så, om inte så kan det vara bra till den dagen något sådant skulle inträffa :wink: )? Jag misstänker att det kan bli tungt för lilla modershjärtat när sonen är sjuk och gråter "otröstligt"... :shock:

Hälsningar från en Hönsmamma vars guldklimp just nu försöker somna (fast det låter mest som ett aerobicspass, så han kanske inte är så himla sjuk ändå..? :roll: )
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Nu tycker jag minsann att mamman letar vargar :evil: där inga finns :wink: :lol:

(säger en utpräglad vargletare :oops: :wink: 8) )

:idea: Jag har också en liten sjukling här hemma, näsan rinner och det snörvlas dagen lång. Men, finns ju ingen anledning att ligga sömnlös natten lång när man inte gör det annars :?:

Det jag främst märkt av har varit lite svårt med insomningen men annars ingen skillnad nattetid.

:arrow: ang daglurar så har jag varit extra generös med kvartar då det behövs och försökt se till sömnbehovet i sin helhet. Det är så lätt att hitta "fel" men jag vill upprepa det jag skrev innan att med lyhördhet och intuition fixar ni detta :!:

Om du vet vad du gör och varför så sker det med en attityd som sonen din inte kommer att ifrågasätta :wink: :D
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P
Tråkigt med sjuka barn. :cry:
Du kan använda search funktionen, jättebra. :thumbsup:
Men ett husmorstips som har fastnat hos mej är en skål med lök bredvid sängen. Lättar upp i luftrören.
Annars det vanliga, nässpray (förebyggande mot öronvärk), varmt bad, högt huvudläge. :D Men det här vet du säkert redan. :D
Inte mycket man kan göra när de små liven är förkylda. :?

Använd kvartarna både vid läggning och vid uppvak. Totalt en halvtimme.
Och då släpper du de vanliga intervallerna, 5, 20, 45 mm.
Är sonen kurad så tror jag inte han kommer att gråta otröstligt hela natten, det kommer han vara för trött för. :wink: Det är som för oss, på natten sover man. :sleep: Men däremot sover han säkert sämre och mer oroligt. Så DU kommer att vakna. 8-[

Hoppas det går bra [-o< och krya på sonen
Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Som den höna jag är, så har jag blivit rätt så duktig på att leta vargar :lol: ! Men jag ska försöka låta bli den här gången :wink: .

Carina-71, tack för tipset om searchfunktionen :) ! Jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i alla funktioner på detta diskussionsforum, och jag har faktiskt funderat över om det fanns något enkelt sätt att hitta "gamla" frågor. Nu vet jag!

Husmorstipset med lök bredvid sängen har jag inte hört talas om så det ska jag testa! Antar att det handlar om skivad lök? Enda gången jag har använt lök är vid öronvärk/inflammation (linda in skivad lök i gasbinda och lägg mot örat).

Insomningen gick segare än vanligt och ja, jag räknar med att jag kommer att vakna fler gånger än vanligt i natt. Men det är okej, jag vet ju anledningen :wink: .

NancyDrew, hoppas din sjukling kryar på sig!

Hälsningar från Hönsmamma med attityd.
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Hönsmamma :D

Sitter här och håller tummarna för att natten gått bra. Hoppas din lille sjukling sovit sig frisk :!: :D

Ville bara berätta hur jag själv tänkt ang schema de senaste dagarna; har INTE räknat kvartar hit eller dit utan sett schemat som riktlinje för antal sovpass. Räknar iskallt med att Leia och jag tar oss förbi förkylningen utan negativ inverkan 8) :D
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Natten gick bättre än väntat. Visst har sonen sovit oroligt och vaknat till ungefär varje timme, men oftast somnat om utan åtgärd från min sida. De gånger det har varit segare för honom har jag ramsat vilket har hjälpt. I morse vaknade jag förskräckt av väckarklockan 06.59 och sonen var tyst :shock: . Äntligen en morgon då vi fick rusa in och väcka med tjo och tjim :) , även om det kändes lite taskigt nu när han är förkyld...

Lite grinigare än vanligt har han varit under förmiddagen och lite segare blev det med fm-luren, men nu låter jag honom sova inkl marginalkvartar om han behöver det. Hoppas min guldklimp och din också, NancyDrew, tillfrisknar snart, det tar ju så hårt på moders-:heart: , eller hur?!.

Hälsningar från Hönsgården!
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fint att natten gick så bra :D Oh vilken morgon sen :lol:

Instämmer precis ang mamma- :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"