Har precis blivit medlem här efter att ha googlat på spädbarn+sömn och då många rekommenderar just AW
Har försökt läsa och följa en del råd men har väl ej varit konsekvent nog!
Är osäker dessutom.
Har en underbar kille på 7 år (var 24 när jag fick honom) och fick för 10 v sedan en mkt efterlängtad lillebror till honom.
Med första barnet bara "gjorde jag" och han fick hänga på mig. Snäll till tusen och somnade lätt varsomhelst. Funderade aldrig över hans sömn, han bar alltid nöjd och glad. Dock sov han dåligt från 3,5 mån till 10 mån (snuttade på mig) men jag stod ut med det och tänkte att det vänder av sig själv.
Och det gjorde det ju, dock i efterhand kan jag ju se att jag borde hjälp honom till bättre nattsömn, även för egen del.
Att få nr.2 kändes naturligt på en gång och dom första veckorna bara njöt vi. Lille Anton somnade av sig själv både i säng, soffa, vagn, babysitter utan problem och sov länge.
Just nyfödda brukar ju dock sova ofta, mkt och lite varstans.
Problemet började för ett par veckor sedan då han vägrar sova själv dagtid. Vagnen funkar ok så länge det rör sig. Dock orkar/vill man ej promenera timmar varje dag.
Kvällen är dock hyfsad. Vi lägger runt 8-tiden och oftast har han då ammat och slocknar av sig själv, ibland av hjälpmedel lite buffning på rumpan.
Inga rutiner alltså. Vaknat allt mellan 6.30-8.00. Brukar somna vid brösten en kortis runt 9.00-9.30, sen rejält trött runt 11.00. Det är här jag brukar ut och gå. Problemet är att han oftast vaknar när vi kommer hem och vagnen står still.
Sen kan han somna till vid bröstet på ef.m och så försöker jag ut och gå vid 16.00 för sömn lite längre.
Ett tag (ett par dagar) så hade vi jobbiga kvällar då det mest gnälldes och skreks, förstår ju att stackarn var övertrött och det var väl här jag började amma så fort han blev rejält ledsen vilket resulterade i han nu oftast slocknar vid bröstet alt i min famn.
Vill ha rutiner och struktur. Både för storebror och för mig själv. Särskilt vill man ju veta när det ska sovas och hur länge så man får lite egentid.
Detta är extra viktigt då jag även jobbar lite hemifrån med bokföring (har eget och kan ej släppa allt).
Just nu jag mig bara stressad, trött (sov ok i början, 2-3 ggr amning, nu vaknar han varannan tim från midnatt) och behöver hjälp
Hur lång ska ramsan vara?
Tänkte mig ngt i stil med "sov så gott mitt hjärta" men är det för kort??
Ska jag upprepa 4 ggr vid vagning/buffning?
När jag försökt ramsa vid insomnande så har han bara vaknat till och inte alls somnat in.
Hur mkt skall jag buffa vid läggdags, som det är nu med trappor där vi bor finns möjlighet till vagning på dagen men ej på kvällen.
Manläge går verkligen inte, har testat utan resultat. Dock blir Anton alltid lugn av sidoläge.
Om jag sätter schema med start 7.00 (skulle passa mig/oss) och han då sover längre som idag ska jag då väcka honom??
Är det dags att sova igen vid 8.30? Läste ett sådant schema här.
Sen sova vid 12 igen, samt vid 16??
Sen det här med maten, har på rekommendation av BVC kört med fri amning.
Alltså i tid och otid. Även nattetid. Känns dock som om han inte alltid äter sig riktigt mätt utan mest snuttar. Försöker därför glesa ut målen, speciellt nattetid då jag är riktigt trött och måste ha ändring på rutiner både dag samt natt.
Sen har han väl gått upp i ngn raketfart, ca 80-100 g veckan, ibland mindre. Med första sonen var brösten konstant välfyllda och han ökade ca 300-400 g veckan. Nu känns dom urammade och blir aldrig "stora". Pga detta så kompletterar vi med ca 100 g ersättning kvällstid för att få några sammanhängande tim. Har jag tur så sover han 4,5-5 efter ersättning.
Funderar på att köra ersättning även dag? Dock sa BVC att han ligger ok på viktkurvan så dom tyckte ej det.
Har väl ändå funderat på om maten ej riktigt räcker/mättar och därför sover han dåligt.
Tvåbarnsmamma som helt plötsligt blivit väldigt osäker och överanalyserar allt för tillfället.
Masa frågor, har säkert glömt hälften. Behöver iaf rådig tips innan jag börjar kura på riktigt.
Linda