Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tutan

Re: Träning 2013

Inlägg av Tutan »

Hej!

Härligt Tilda att du känner att träningen och maten ger resultat =D> !

Denna vecka har vi köpt nytt hus :D . Det mesta av ledig tid stavas packning och vi har även börjat köra lite grejer. Så det har inte blivit så mycket planerad träning men inte har jag suttit stilla så mycket för det - packa, bära och gå runt i nya huset och trädgården och upptäcka allt med barnen. Ett pass med lite kondition och styrka blev det i onsdags iaf.

På "köpedagen" kom min pappa och överraskade med oss med tårta och bubbel och jag valde att bryta min lågkolhydratkost. Jag åt även sötsaker dagen efter eftersom det söta väckte ett väldigt sötsug... Oj, o, oj vad magen reagerade på det! Den var som värsta degklumpen på jäsning, så som man känner sig när man är gravid i typ andra, tredje månaden! Jag längtade tillbaka till grädde, majonnäs, avokado och oliver :shock: :wink: . Nu har jag återgått till min LCHF-kost och magen är normal och inte svullen :D .

Nästa helg flyttar vi och om ni inte "hör" nåt ifrån mig så A: har vi inte fått ingång internet B: är jag är ute och rensar i rabatten C: målar jag dörrfoder :lol:

Heja, heja på er! =D>
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll,

hoppas att alla har haft en bra träningsvecka!

Min rapport för vecka 17:

Mån: Löpning 1 mil
Ons: Body pump, här ökade jag på rejält, bl a vid knäböj, från 17 - 20 kg, tungt men skönt!
Torsdag: Powerwalk 60 min samt introduktionspass på Cross-Fit, här kommer jag börja träna 1 juni. Toppenträning, rekommenderas varmt! :D :D
Fredag: Powerwalk 60 min
Söndag: Spinning 50 min

Äter mindre portioner o nästan inget socker. Mer bär o nötter. Nöjd!

Allt gott från kobben 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Ingen vidare träningsvecka här :(

Mån: 12 timmars shopping i Ullared, borde ha haft stegräknare med. Det blev nog en hyfsad promenad sammanlagt.
Tis: Lite shopping och låååång bilresa hem, så vila med andra ord.
Ons: Nytt trevande pass i spåret. Tyvärr har jag nog gått utför hårt, har så himla ont i en höft. Inte under tiden jag joggar, utan det kommer efteråt mer. Trodde jag tog det lugnt, men tydligen inte. Så nu blir det PW tills det onda är över, sen börjar jag om från noll, enligt boken Träning för nyblivna mammor, som jag köpt. Trots att jag inte är så himla nybliven :oops: Detta innebär att jag inte kommer orka hela vårruset runt, men så får det bli. Jag får ta del av picknicken i alla fall. :D
Det blev planka också. 3ggr60 sek, på knä.... Fått börja om där också. :evil:
Tors: Styrketräning överkropp, cirkelträningspass på 20 min.
Fre: Vila
Lör: Vila (Lite dans på 30-årsfest)
Sön: Ingen barndans då vi var borta över natten. PW 45 min nu på kvällen.

Och kosten, hm... Två dagars shoppingresa, vårfest med jobbet, 50-årskalas och 30-årsfest, you do the math.

Vad är det man säger - nya tag?

Men ni andra tränar på fint! Och nytt hus, vad spännade! Blir det ett maffigt träningsrum någonstans?

Och det är vår \:D/
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Så jättespännande med huset Tutan, så mycket roligt ni har framför er nu! :D
Dumlekolan, härlig träningsvecka för dig! =D>
GulligaA: I Ullared kan man gå många steg :wink: Låter jobbigt med höften :cry: Stretchar du ordentligt efter löpningen?

Min vecka blev 6 pass, igår hoppade jag över för då fyllde jag 45. Hur gamla är ni andra?

Mån: YAYOG överkropp 30 min + core 10 min
Tis: Lastade pellets, 2 pallar på skottkärra med 7 säckar á 16 kg åt gången 1 tim.
Ons: YAYOG överkropp 30 min
Tors: YAYOG underkropp 30 min
Fre: Zwow 1, 12 min
Sön: YAYOG core 30 min + lång promenad i skogen och lite badminton med dottern, men vi var så slöa och dåliga på det att just det kan jag inte räkna med :wink:

Egentligen skulle jag byta schema nu, för jag har kört detta upplägg i 6 veckor, men jag har ju gett mig in på en 10-veckors utmaning med YAYOG så jag kör vidare med det ett tag till.
Faktum är att det börjar ge resultat i måtten!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, först vill jag bara säga vad duktiga ni är här inne!!! Pepping pepping!!! =D> =D> =D>

Tutan, vad duktig du är med LCHF, ibland krävs lite dikeskörning för att man skall verkligen känna av fördelarna man har. Kul att du gillar kosten! :)

Kram på er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Grattis till huset Tutan!

GulligaA, var försiktig med höften...Jag hade problem förra hösten och fick det i skick då jag gått hos en sjukgymnast.

anna, roligt att träningen ger resultat. Visste att YAYOG skulle göra det :wink: Grattis på födelsedagen i efterskott :D Jag är 38 (fyller 39 på sommaren)

Jag hade en lite "lugnare" vecka. För att vara mig just nu. Man ska ju inte jämföra sig med andra.

må: vila
ti: styrka ben/rumpa
ons: vila
to: styrka armar/axlar
fre: zwow65 (rumpövningar) och mage
lö: styrka rygg/bröst
sö: cykling 1 timme

Mindre cardio var det. Ingen jogging...Ska försöka få till mera cardio denna vecka. Älskar ju att springa, promenera och cykla ute.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda, härlig vecka som vanligt från dig! :thumbsup: Inte ser den så lugn ut :wink:

Ja, det syns skillnad på kroppen med YAYOG faktiskt, och jag tackar dig för att du presenterade det för mig! Har "vant mig" vid de monotona rörelserna styrketräning innebär. Tyckte det var lite trist i början, men nu går det bra.
Har fortfarande problem att hålla ut vid arm-programmen, men kämpar på så gott jag kan. Får fort mjölksyra.
kram anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Gläntar försiktigt på dörren till träningstråden. :oops:

Har inte rapporterat på länge. Och träningen är fortfarande inte på topp, men jag har tränat ca en gång i veckan, zumba, powerwalks...

Nåja, nu måste jag verkligen ta tag i detta! Hur gör ni för att hålla motivationen uppe? När jag tränade ca 4 gånger i veckan så prioterade jag träning framför annat eftersom jag verkligen ville. Jag vill tillbaka dit! :evil: Gör ni ett schema och håller er till varje vecka? Om ni har träning på tex tisdag och samtidigt en bombtvätt som lurar runt hörnet, tar ni träningen istället? Jobbar ni heltid? För mig känns det helt omöjligt att orka med träning efter allt hemarbete efter en heldag på jobbet, och så vill man ju umgås med barnen också. Jag är lite gnällig nu, håller på att sluta med min anti-deppmedicin och det kan ju tydligen ha effekter det med. :roll:

Snart går jag ner i tid, först till 90% och sen till 75%, känns så skönt! Jag älskar jobbet och trivs med att jobba med barn men när man umgås mer med andras barn än sina egna då är det inte kul... :(
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Läste ikapp och såg SusanD:s svar, tack snälla! :heart: Vad enkelt egentligen. Jag fick det tipset tidigare en gång (dock inte så utförligt förklarat) men viftade bort det. "Att träna en gång i veckan är ingen träning, minst fyra gånger!" Sen sitter jag och drömmer om muskler och platt mage och förstår inte hur jag kan vara så lat. Och när jag ändå är så lat så kan jag väl lika gärna ta en glass till också... Nej, offerkoftan av! :twisted: Här ska byggas hus! :wink: :D

Det låter ju mer vettigt, jag börjar förstå min mans kommentarer "Om du använde tiden att göra alla listor du gör till att verkligen göra sakerna istället"... :roll:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bluna: Tror du kommer få bättre ordning när du går ner i tid.
Själv jobbar jag långt mer än heltid, men jag jobbar hemma och kan styra mina dagar lite som jag vill. Jag får det att flyta bra med träningen. Medan maten kokar på kvällen tränar jag oftast. Har man mängder av tvätt är det ju bara att slänga in en maskin och träna medan den går. :wink:
Jag (och fler med mig i tråden) kör 6 veckor i taget med en slags träning, sedan byter man.
Har du ont om tid -prova ZWOW! Passen är stentuffa, men är bara från 12-20 minuter och den tiden har man ju lättare att ta sig.

Veckans träning - 6 pass:
Mån: You are your own gym överkropp 44 min
Tis: You are your own gym underkropp 30 min
Ons: You are your own gym överkropp 26 min
Tors: You are your own gym 16 min + 100 situps + 3 plankor
Lör: You are your own gym 60 min.
Sön: Zwow 6, 12 min

Ang. You are your own gym och lördagspasset vet jag inte vad som hände. Det stod att passet skulle vara 20 min. Först visades "back-lounges" och det räknades ner från 20 min. Sedan stod det att man var klar?! Men 2 övningar skymtade i menyn som inte var gjorda, men bockade som om de var det?! Körde de 2 övningarna också - Let me ins 20 min och push ups mot bord 20 min.

kram anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

God kväll

Bra träningsvecka här

Mån: planka 60*3( på knä)
Tis: styrketräning underkropp på F&S
Ons: PW 45 min, styrka överkropp m planka
Tors: Styrka underkropp F&S
Fre-lör: konferens med jobbet, så mycket sittandes och mycket fika :(
Sön: Barndans ( sista för säsongen) PW 60 min, styrka överkropp m planka

Maten sisådär :? Jeansutmaningen inget vidare. Jag verkar tappa i vikt uppifrån och nedåt. Det syns mycket väl på ansikte, axlar och en bit ner mot magen att jag tränar och tightar till mig, men nedanför det...nada.

Bluna: Jag säger som Anna, jag slänger i en maskin och tränar medan den går. Jobbar heltid nu, men mannen är föräldraledig och sköter det mesta av markservicen, så det underlättar ju. Jag tränar på friskis& Svettis två dagar i veckan på lunchen som det är nu, men i höst när vi båda jobbar och jag ska gå ned till 50% så kommer jag inte göra det. Då blir det till att lära sig träna underkropp hemma. Sen tränar jag korta pass. Mina överkroppspass hemma består av 8 olika övningar som jag kör i cirkelträning, och det tar 20 min. Lunchpassen går på 30 min. Det räcker för mig, jag ser resultat.

Ja, höften ja. Anna: jag har börjat stretcha mer nu, fick tips om bra övningar. Men det gör fortfarande ont :cry: Ska jag sluta med PW också, och vila höften helt, eller ge det några veckor? Vill ju komma igång med lite joggning någon gång, men törs inte börja förrän det har känts helt bra ett tag.
Ålder: 34 år.
Övrigt: 162 cm, 59 kilo (målvikt 55)

Ha det fint tjejer!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej Bluna, roligt att du är här! Jag tränar ju tidigt på morgonen några dagar i veckan. Är på gymmet från 5.15 till 6.30 ungefär. Sen hem för dusch och frukost. Jobbar heltid men hemma. Och ser mina barn en stor del av dagen. Funkar för mig med morgonträning. Andra dagar kan jag sticka iväg på en löprunda direkt då mannen kommer hem. Då hinner jag ändå vara med familjen på kvällen. Längre pass sparar jag till helgerna.

Anna, låter som att nånting gick fel med ditt YAGOG pass... Det längsta passet borde vara 36 minuter. Om du säger i vilken vecka du är i programmet och på vilken nivå så kan jag kolla upp just det passet. Om det är "stappers" så gör du det antal reps som programmet säger, typ 6. Trycker sedan på completed reps och gör direkt nästa övning med så många reps det står att man ska göra och sedan den tredje övningen. Man håller på i 20 min. Men inte med en övning utan alla tre efter varandra som en cirkel.

Förra veckan:

Må: aktiv vila, powerwalk 45 minuter
Ti: styrka ben/rumpa/mage
Ons: vila
To: styrka armar/axlar på morgonen, jogging 5,5 km på kvällen
Fre: styrka bröst/rygg
Lö: jogging 5,5 km
Sö: vila
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för alla fina svar! O:)

Å vad lyx att jobba hemifrån! Jag jobbar ibland också mer än heltid. :roll: Jag börjar oftast runt 8.00 och jobbar oftast till 16.30. Tiden med mina barn blir alltså när det är dags att göra mat, busa och sova. :( Denna veckan ska jag på kvällsmöte på min tidiga dag och på fredag ska jag stänga så jag är hemma ca 18.00. Blä blä blä! Tror jag kommer må så mycket bättre när jag får mer tid för min familj igen. :heart:

Ja, jag håller helt med, klart man kan sätta på en maskin och träna medan den går. :wink: Bara det att det oftast redan hänger tvätt som är torr som måste vikas och ge plats åt den nya, idag hade jag även en stor hög handdukar och annat som varit i torktumlaren. Och då har jag svårt att tänka "jag gör det sen", för sen orkar jag inte. :roll: Ja ja, nu ska jag som sagt se möjligheterna. Zwow har jag testat och älskar det! Ska nog komma på rätt spår igen...mål denna vecka är att träna zumba på onsdag. Och att sluta äta så mycket glass. =;
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

=D> Bra Bluna, det hela handlar om att hitta en balans så att förändringen blir varaktig. Det handlar också om att man vill något mer och inte behöver ta bort eller offra något tycker jag. Och för att det ska fungera får man ju ibland lura sig själv lite.

Skriv EN lista, där antecknar du veckornumren och sen prickar du för en dag i veckan de närmsta sex veckorna som du ska träna på. Det räcker faktiskt. När det gått sex veckor tittar du på dina kryss och utvärderar. Ska du lägga till ett kryss varannan vecka? Låter det bra så gör så. Men inte lägga till tre kryss i veckan, ånej bygg grunden långsamt så den blir stabil i ett långsiktigt perspektiv.

Själv har jag så otroligt mkt att göra just nu så jag inte ens hinner rapportera min träning. Men jag återkommer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Gulliga A: Bra jobbat! Ang. höften har jag ingen aning, kan inte sån´t. Men det kan väl inte vara bra att träna om det gör ont i alla fall. Cykling, simning kanske är mjukare för dig ett tag?

Tilda: Det pass jag undrade över var vecka 7, dag 5 och mycket riktigt "Stappers". Jag kör på "beginners" eftersom jag inte är en van styrketränare. Tittade igen nu och såg att jag gjort fel där. Jag var väl ivrig på att komma igång, hade tid och lust för 1 tim styrka och körde väl bara på. Men det blev ju ett rejält och bra pass! :wink:
Jag tycker ofta att jag inte riktigt begriper det där med completed reps, vår Ipad stannar om jag trycker där och allt börjar om. Likaså om man någon gång trycker på paus, då börjar det om från början. Har inte fokuserat på det utan kör på bara.
Du levererar en fantastisk vecka som vanligt!

Bluna: lyssna på SusanD och bygg upp det sakta med säkert. Det får inte bli belastning och tvång. Gillade du zwow och har tidsbrist i allmänhet är det väl utmärkt att köra ett sådant pass i veckan till att börja med!
Ang. glass fick jag ett tips från en kompis. En glass man kan äta med gott samvete! Alvestaglass har en sort som heter Cocobello som innehåller 9g kolhydrat/100 g. Inte så farligt och den är jättegod! Finns i små askar på t.ex ICA.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"