Sluta amma på natten?
-
Gäst
Sluta amma på natten?
Kan jag använda kuren för att sluta amma på natten? Min dotter (9 mån) har regelbundna sovtider på dagen och somnar själv i sin säng på kvällen, men vaknar oftast flera gånger på natten och vill amma. Jag har inte fått någon ramsa att funka, däremot funkar solfjädern att lugna henne på kvällen. Hur ska jag göra för att få henne att sova hela natten i sin egen säng?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så Sova hela natten-kuren är en utmärkt inrättning för att ge henne nya lärdomar och vanor
Du kan läsa väldigt mycket om den i introduktionerna till sidan.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Ja, jag har läst boken... Men... buffa funkar inte (längre), ramsan behövs ju inte på kvällen, så jag vet inte hur jag ska få den att "ta" på natten heller? På dagen söver jag henne i vagnen, antingen på promenad ute eller på låtsaspromenad i vår kallfarstu, hon somnar oftast snabbt och jag slutar dra henne strax innan hon somnar. Kan man börja kuren mitt i natten?
-
annawahlgren
-
Gäst
Ja jag är kanske trögfattad... och formulerar mig kanske illa...
Får väl i så fall skylla på amningsgröt i huvet och sömnbrist.
Om jag ställer frågan så här då: Kan vi låta henne somna som hon gör nu på kvällen och ändå genomföra en lyckad kur, eller måste vi göra om kvällsproceduren och buffa och hela paketet? Kan vi låta henne somna och sova som hon gör nu på dagarna, eller måste vi göra om dagsömnpaketet också? Hon är ju vad jag förstår för stor för att vagnas på AnnaWahlgren-sätt, hon kan inte ligga på mage i sin vagn, men sover gott gör hon i vagnen på dagarna. Ursäkta min trögtänkthet, men jag känner mig lite förvirrad och jag vill ha ordning på detta och göra det rätt.
Om jag ställer frågan så här då: Kan vi låta henne somna som hon gör nu på kvällen och ändå genomföra en lyckad kur, eller måste vi göra om kvällsproceduren och buffa och hela paketet? Kan vi låta henne somna och sova som hon gör nu på dagarna, eller måste vi göra om dagsömnpaketet också? Hon är ju vad jag förstår för stor för att vagnas på AnnaWahlgren-sätt, hon kan inte ligga på mage i sin vagn, men sover gott gör hon i vagnen på dagarna. Ursäkta min trögtänkthet, men jag känner mig lite förvirrad och jag vill ha ordning på detta och göra det rätt.
-
annawahlgren
Du vill alltså sluta amma på natten? Då är det bara att göra det. Hon gör det ju inte åt dig.
För att då lugna henne så att hon somnar om (varefter hon de första nätterna kommer att "tro" att hon har ätit som vanligt) finns vissa verktyg att använda. Om solfjädern funkar, ge henne den, fast kortare och kortare, och avsluta varje gång med ramsan.
Gör inte ramsan till en så stor sak - se det som att du helt enkelt säger godnatt, när du går. Klart ett godnatt "funkar", det känns ju naturligt att säga godnatt, eller hur
Vi måste inte var duktiga här, bara betryggande lugna
-
annawahlgren
Det gäller att veta vad man vill (sluta amma på nätterna) och snyggt och prydligt genomföra det, utan att riva upp himmel och jord (eller SHN-kurar
-
Gäst
Vill bara tala om att vi hade det som ni innan vi kurade sonen vid 9 månader. Han somnade alltid nöjd ensam på kvällen men ville äta på nätterna. Jag var jätterädd att förstöra det som funkade (så vi behöll nappen). Vi hade lite ramstänkande innan när vi la honom så vi bara fortsatte med det. Det blev ingen stor grej. Istället för att buffa gungade vi sängen (på några gympadojor- man tager vad man haver) men det behövdes bara vid ett par tillfällen (har läst nånstans att vyssanlulltassar är bra).
Det hela gick så mycket bättre än jag vågat hoppas, tror lilla prinsen ville sova...
Det hela gick så mycket bättre än jag vågat hoppas, tror lilla prinsen ville sova...
-
annawahlgren