SM på tvillingkillar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
wiksson

SM på tvillingkillar

Inlägg av wiksson »

Hej,

Jag har tänkt försöka mig på SM på mina 9 veckors tvillingkillar.

Började med tredagarskuren igår morse, dagen gick bra för en av killarna men den andra var HELT omöjlig att hålla vaken.
Det innebar att han kom helt i ofas direkt.
Jag körde på enligt schemat som vi satt ändå.

Natten gick inget bra alls, vagnade båda killarna i 2 timmar och 20minuter tills de somnade...och vaknade 05:30 så det får ju vara OK. men det var inget kul o vagna två skrikglada killar :twisted: :shock: så länge. Jag tycker vi har koll på tekniken.....
Idag har det hittills gått bra, sovit som de skall o varit vakna som de skall (även om vi fick kämpa som djur att hålla dem vakna!)

Jag körde SHN-kuren med mitt första barn när han var 8 månader och då skrek han max i 40 minuter som värst....blev lite chockad att vi fick hålla på så länge.

Jag har några frågor som jag hoppas kan få svar på:

:arrow: Kan det vara så att jag inte kan ge dem all mjölk de behöver för att bli mätta för att jag ammar två (brukar oftast dubbelamma) inom ett vanligt schema?Skall jag tänka på något annat sätt?

:arrow: Anna skriver att de skall ut och vara vakna o se sig omkring, innebär det då att de ligger på rygg i vagnen för att man sedan skall vända dem på mage när det är sovdags?

:arrow: Efter de här tre dagarna för minikuren, skall de sova i sina spjälsängar då? Eller skall de ligga i vagnarna för att man skall kunna vagna dem om de vaknar? Buffar man i sängen då istället?

:arrow: Hur får man till ramsa sen när de blir 4 mån?Kör man SHN även om jag förhoppningsvis får till SM?

:arrow: Jag har tänkt att de skall dela rum sedan när de flyttar ut ur vårat sovrum, hur funkar SM/SHN då?

Många frågor......och kommer bli väldigt tacksam för alla svar/råd/tips jag kan få!

Hälsningar en ganska sliten trebarnsmor :heart:

P.s Hade inte mitt första barn haft så himla bra sovrutiner så hade mitt liv varit helt tokigt just nu, men det funkar faktiskt riktigt bra med en 2,5 åring och två 9 veckors änglar. D.s
S 101004 - Kurad juli 2011
F & S 130220
Tutan

Re: SM på tvillingkillar

Inlägg av Tutan »

Hej wiksson och välkommen till forumet! :D
Grattis till TVÅ underbara pojkar! :heart: :heart: Vilken fin start ni verkar fått och så skönt för dem att du vill styra upp deras liv med fina rutiner och god sömn. =D>

Jag ska svara så gott jag kan på dina frågor även om SM för tvillingar är nytt även för mig, men vilken härlig utmaning. Det kommer att gå fint för er. Kom ihåg att vissa dagar är bra och andra sämre och vägen mot målet kan vara slingrig.
wiksson skrev:
:arrow: Kan det vara så att jag inte kan ge dem all mjölk de behöver för att bli mätta för att jag ammar två (brukar oftast dubbelamma) inom ett vanligt schema?Skall jag tänka på något annat sätt?
Svårt att säga men känner du osäker på tillgången på mat så är det ju helt okej att toppa med ersättning så att de blir proppmätta.
wiksson skrev:
:arrow: Anna skriver att de skall ut och vara vakna o se sig omkring, innebär det då att de ligger på rygg i vagnen för att man sedan skall vända dem på mage när det är sovdags?
Precis så!
wiksson skrev:
:arrow: Efter de här tre dagarna för minikuren, skall de sova i sina spjälsängar då? Eller skall de ligga i vagnarna för att man skall kunna vagna dem om de vaknar? Buffar man i sängen då istället?
Vad är de vana vid? Om de sovit i vagnarna hittills så låt dem sova kvar där. Mina har sovit i innevagn ända tills det blivit för trångt och de sovit hela nätterna utan uppvak vid 4-6 månader. Väljer du sängen så buffar du istället när de vaknar och det inte är matdags på natten.
wiksson skrev:
:arrow: Hur får man till ramsa sen när de blir 4 mån?Kör man SHN även om jag förhoppningsvis får till SM?
Med SM så börjar man smyga in ramsan vid tre månaders ålder ungefär. Vi har sagt den lite fint när vi lagt tillrätta i vagnen och sen vagnat, så att det blir en koppling mellan att ramsan och att sova. I takt med att barnet har växt har vi successivt backat med vagnandet och enbart sagt ramsan och sen bekräftelseramsat när barnet tystnat eller ibland redan somnat in :wink: . På så sätt arbetas ramsan in över lång tid.
wiksson skrev: :arrow: Jag har tänkt att de skall dela rum sedan när de flyttar ut ur vårat sovrum, hur funkar SM/SHN då?
Det funkar hur bra som helst om du har attityden till att det går bra. Alltid attityden vet du! :D Är det nån som vaknar så väcker de oftast inte varandra och behöver det ramsas så får ju båda ramsan. Mina två äldsta kan gå upp ibland på natten för mardrömmar eller toabesök men de andra sover gott vidare. Lillasyster gnäller ibland vid läggdags men där har de två äldsta vant sig lite och sköter sitt insomnande ändå.

Det ska bli kul att följa er SM-resa med tvillingpojkarna. Fortsätt rapportera för även vi (eller jag iaf) har lite att lära här!

Kram :heart:

P.S. Du har väl andningslarm och Barnaboken :D ? D.S.
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Välkommen och grattis säger jag också! :heart:

Vill bara smyga in en länk till en tipstråd om tvillingar!
wiksson

Inlägg av wiksson »

Tack Tutan och SaraMilana för grattis och för goda tips och råd!
Har läst länken som du gav mig, den gav mycket nyttigt också. =D>
Självklart har jag Barnaboken och andningslarm!
Föresten, jag har ju innevagnar (en till dem var) nu när vi kör tredagarskuren, men sen när vi skall ut o gå har jag en stor liggdel som båda ligger i.
Hur gör ni med andningslarm om man skall ut på promenad?Tar man med det i vagnen då?

Nu har en natt till gått och den var riktigt kass.
Eller en av killarna sov 4 timmar i streck (tre har varit rekord innan) så det var ju bra! :o
Men det som känns jobbigt är att de tar så lång tid innan de reagerar på vagnandet.
På dagen tar det 10 minuter för dem att lugna sig o sedan somna om men på nätterna har det tagit minst 30 min...men oftast 1 tim eller mer. Tips? :roll:

Jag känner mig uppgiven när det inte funkar hur bra som helst, för det gjorde nämligen SHN på mitt första barn. Klockrent.
Tur att min man är grymt laddad och vill att detta skall funka.

Men visst är det lite svårare med två barn, att hålla två vakna samtidigt är inte superlätt när de är näst intill medvetslösa.
Inte heller att vagna två vagnar samtidigt.... :D

En grej till jag undrar, idag så klarade vi verkligen inte av att hålla dem vakna till 11:30, så vi la dem i vagnen på mage 30 min tidigare och då sov de redan...
Hur kompenserar jag 30 minuter fel? Och är det katastrof att lägga dem när de redan sover?(en somnade när han ammade och en somnade när pappan hängde tvätt sen var det ingen återvändo)

Tack återigen! Känns skönt att få lite stöd! Förstår om ni inte hinner svara på allt....men jag chansar! :wink:

/Wiksson :roll:
F & S 130220
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är lättare att ha den rätta attityden om man är 100% säker på att barnen är mätta. Det är ju lite knepigare att toppa amningen med ersättning vid varje mål med tvillingar men du kanske kan prova att ge en av dem vid varannan måltid så att de får lite extra två gånger om dagen? Det är ju matintaget under hela dagen som räknas.

Har du provat att buffa istället för vagna på natten, funkar både i säng och vagn. Jag tänker att det rytmiska buffandet kanske lugnar dem fortare :-k ? Mer mat + buffning är alltså mitt tips. Tänk att du förmeldlar lugn och självsäkerhet till barnen -så här är det, allt är lugnt :D ! Är man själv uppstressad blir resultatet därefter..har man inte attityden får man fejka den :lol: . Räkna framstegen och ha tillförsikt om att allt löser sig så brukar det också göra det :wink: .

I vanliga fall lägger man en platta av andningslarmet i sängen och en i vagnen och flyttar kontrolldosan mellan dem. Beroende på hur många plattor du har får du antingen flytta dem efter behov eller om du har fyra så lägg två i vagn och två i säng.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
wiksson

Inlägg av wiksson »

Hej igen!

Nu har några veckor gått o mina killar är nu 3 månader. Min attityd har varit ofelbar :lol: :evil:

Efter en vecka satt schemat hyffsat!
Verklig förbättring! Vi kunde bara lägga dem på mage i vagnen så somnade de av sig själva efter några minuter...
Lite kvällstrassel men behövde inte vagna mer än 15 min lite då o då.
Skönt!!

I torsdags gjorde vi dock lite förändringar i schemat och nu har de strulat som 17!
Sover inte på nätterna utan vaknar 2-3 ggr och sover max 20min i streck....
Va fasen...Vill inte somna o sover de så är det väldigt ytligt...
Tankar?tips?

Även om de strular så är allt bättre än va de va innan vi började med kuren.........men fyyyy va trist det är.

Vill tacka er alla för tips o stöd.

Wiksson :)
F & S 130220
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad gjorde ni för schemaändringar? Om de blir övertrötta och inte orkar vara vakna så länge som de ska enligt schemat så blir sömnen därefter...

Vid tre månader brukar aptiten öka rejält också. Ös på med ersättning efter amningen så att de blir proppmätta. Det kan vara läge att börja lite försiktigt med smakisar också, brukar göra underverk för sömnen med lite stabilare mat i magen.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
wiksson

Inlägg av wiksson »

Hej igen,

Schemat innan såg ut här så :

06:00 Amma byte
07:00 Ensamlek
08:00-09:30 Sova
09:30 Amma, leka ut i vagn
11:30-14:00 Sova
14:00 Amma, leka med storebror
16:00-17:00 Sova
17:00 Amma, socialdelaktighet
18:30-19:15 Sova
19:15 Amma, leka
20:00 Mat bad mat
21:00 Sova

03:30 Amma en snabbis

Schemat nu ser ut så här:

07:00 Ensamlek
08:00-09:30 Sova
09:30 Amma, leka ut i vagn
11:30-14:00 Sova
14:00 Amma, leka med storebror
16:00-17:30 Sova
17:30 Amma, socialdelaktighet
18:30-19:15 Sova
19:00 Mat Bad Mat
20:00 Sova
03:30 Amma en snabbis

Anledningen till att vi tog bort luren mellan 18:30-19:15 var att de aldrig somnade då utan bara skrek o vi stod o vagnade i 45 minuter.
Är det OK att börja med smakisar innan de är 4 månader? Har hört ngt om att deras magar ej är tillräckligt utvecklade?
Jag har inte kört med någon ersättning alls hittills men kanske skall börja göra de o se om det blir bättre. Tycker dock de verkar väldigt mätta o belåtna men man kan ju alltid prova.

Hur och när går man över till att de skall sova i spjälsäng?
Funkar buffandet lika bra som vagning?Svårt o buffa två samtidigt... :shock: :lol:

Tack mamaA för bra tips! :)
F & S 130220
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej wiksson och välkommen hit säger jag med :D

Vad häftigt med tvillingar, vilket gäng det blir med storebror i täten! :heart:
wiksson skrev:Anledningen till att vi tog bort luren mellan 18:30-19:15 var att de aldrig somnade då utan bara skrek o vi stod o vagnade i 45 minuter.
Jag begriper mig inte riktigt pâ hur nya schemat ser ut :oops: , sover de 16-17:30 och sen klockan 20? En tanke som slog mig är att det kanske blir lite för mycket sömn sâ sent pâ dagen, hos oss har den sista luren varit 45 minuter (och ganska snart 20), bara en liten sömnslurk sâ att man klarar sig fram till det riktiga sovet, natten. (Jag hade samma princip för fm-luren, den skulle bara vara tillräckligt lâng sâ att man klarar sig fram till det riktiga sovet: lângluren. Men fm-luren kan ju vara lâng ganska länge, längre än sista em-luren.)
wiksson skrev:Är det OK att börja med smakisar innan de är 4 månader? Har hört ngt om att deras magar ej är tillräckligt utvecklade?
Jag har inte kört med någon ersättning alls hittills men kanske skall börja göra de o se om det blir bättre. Tycker dock de verkar väldigt mätta o belåtna men man kan ju alltid prova.
Som du beskriver sömnproblem (mânga och täta uppvak efter att ha sovit lânga pass tidigare) sâ instämmer jag med övriga att det antagligen är mat som fattas. Flera här pâ forumet har startat med skedmat innan fyra mânader, men man fâr ju förstâs vara uppmärksam pâ hur magen hanterar det. Har du läst den här: Mer mat ât smâfolket?
wiksson skrev:Hur och när går man över till att de skall sova i spjälsäng?
Funkar buffandet lika bra som vagning?Svårt o buffa två samtidigt... :shock: :lol:
Jag har aldrig vagnat (har bara haft franska trânga vagnar :? :wink: ), utan har använt mig av buff och framför allt solfjäder. Mânga tycker att vagning är bättre för smâ bebisar, men jag kan inte säga själv. Jag tror att den främsta ingrediensen oavsett verktyg är ens eget lugn, som man ska förmedla pâ ena eller andra sättet. Jag gillar solfjädern eftersom den är sâ statisk och mjuk men ändâ stadig. Den har funkat bäst hos oss.
Ja, att buffa tvâ samtidigt innebär ju en del spring om man är själv. Kanske inte helt optimalt. Jag hade nog inte övergett vagningen om du är bekväm med den (har du kollat in filmklippet där Anna visar hur man vagnar?).
Kolla gärna in den här trâden och särskilt sidan 5 där eminenta SusanD ger vagningstips: Asos peppande trâd

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"