Två utesovare med andningslarm

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Petra
Kontakt:

Två utesovare med andningslarm

Inlägg av Petra »

Hej!

Våra tvillingar är snart här :D
Andningslarmen vi beställt från Babysense.se får inte användas i barnvagn? Är det kanske när vagnen är i rörelse. Hur gör man när man vagnar? Har inte pratat med tillverkaren än, tänkte höra med er först.
Hur gör ni med tvillingar och ute-sovandet med andningslarm?
Har också tittat på vagnar som behövs för ändamålet. Har funderat på två äldre rymliga vagnar alt en tvillingvagn med mjuklift. Någon som provat? Kanske är mjukliftarna för trånga för magsovare ute?

God Jul allihop!
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Oj vad spännande.
Eftersom larmet reagerar på rörelse så hjälper det ju inte när man är ute och går med vagnen, men jag vet flera som har lagt larm i botten på vagnen och den andra plattan i sängen, så att man bara flyttar dosan emellan.

Om du har tvillingvagn, så kanske det är lite osäkert om larmet fungerar om den ena skulle sluta andas och den andre fortfarande göra det. Om nummer två ligger helt stilla funkar det säkert men om h*n rör sig det minsta så indikeras ju rörelse och då talar ju troligen det första larmet om att allt är ok.

Vill inte skrämma upp dig, men det var bara en tanke.

Jag hade mjuklift från Emmaljunga till Vera, men den kunda vi ha i fyra månader, sedan var den för trång och då hade vi inte funnit Anna och alltså låg hon på rygg. Så just för att SOVA ute skulle jag nog satsa på två gamla hederliga liggvagnar. Nya riktiga liggvagnar är också ganska stora, men betydligt dyrare.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi tänkte köra två liggvagnar. Vi kommer inte att vara ute och promenera när de sover så då blir det enklare med två vagnar, så de får rum. Två larm får det också bli.

Hållre med LO, bättre med två rymliga så de kan goa på magen.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Vi har samma larm som du nu köpt. Om jag har förstått det hela rätt så ska man inte använda larmet i vagn (utomhus) för att det är känsligt. I instuktionen står det att t ex vind kan påverka larmet. Om du ställer vagnen ute (eller såklart om du promenerar med vagnen) så rörs ju plattorna vilket innebär att larmet "tror" att barnet rör sig. Sedan kan jag tänka mig att larmet påverkas av fukt om det regnar, eller av kyla om det är kallt ute.

Att ha larmet i vagn inomhus bör inte vara något problem. Vi köpte en begagnad, gammal, stor liggvagn för 100 kr som jag sydde nytt innertyg till. Rymlig och skön. Den fick lilltjejen sova till dess att spjälsängen och eget rum introducerades vid 5 mån.

Du måste absolut ha två larm om du har tvillingar.

Vi har haft larmet i när vi vagnat, men det var under en begränsad tid. Men jag är ganska övertygad om att leverantören inte rekommenderar det och inte kan ta ansvar för fel på larmet om det används så. Frågan är bara vad som är praktiskt.

Första två nätterna på kuren så vakade vi. Då hade vi inget larm. Vi körde halva natten var. Tänk att där satt jag och kollade andning tills Lilltjejen vaknade och vagnats. Sedan fick mannen ta över. Vi ville helt enkelt inte vänta med kurandet. Å det gick bra! Tack vara Anna W, Mammut Maria och alla andra på detta forum (och det gamla). Det var 1½ år sen! Förlåt, var bara tvungen att skriva :lol:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Renee

Inlägg av Renee »

Vi har haft larmet i när vi vagnat, men det var under en begränsad tid. Men jag är ganska övertygad om att leverantören inte rekommenderar det och inte kan ta ansvar för fel på larmet om det används så.
Tar larmet skada om man vagnar?!?! :shock: Här vagnas det friskt i liggvagnen där dagslurarna sker (i den mån de sker :roll: Jovisst sovs det om dagen, men inte så långa pass som jag skulle önska. En del vagnande blir det...) och såklart har jag larm i vagnen. Spelar det någon roll om det är på eller av tro?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Renee!

Nej, larmet går nog inte sönder eller tar skada när man vagnar. Det är bara som så att larmens fuktion är ju att känna av om barnet andas eller inte. Andas barnet känner larmet den lilla rörelsen som uppstår när babyns bröstkorg vidgas ut och in...

Och om man vagnar blir det ju lite mer än bara andningsrörelser som larmet inte kan skiljas åt. Dvs OM !!! barnet skulle sluta andas medans Du vagnar reagerar inte larmet för den känner ju fortfarande av något rörelse. Samma kan hända om Du inte vagnar utan promenerar samt t.o.m. om vagnen står stilla men det blåser mycket ute.

Det är DET man ska vara medveten om när man har larm i vagnen. Jag hade inget larm i vagnen :oops:

Och i början när man skulle vänja sig vid larmet hann man ju inte bara EN gång utan MÅNGA att lägga barnet vid bröstet för att amma (tar ju bara 5 sekunder när det är bråttom!) medans man glömde stänga av larmet. Så jag lärde mig att amma samtidig som jag sparkade spjälsängen så att larmet tystnade :lol:

/nickan
Gäst

Inlägg av Gäst »

nickan skrev:Så jag lärde mig att amma samtidig som jag sparkade spjälsängen så att larmet tystnade :lol: /nickan
:lol: :lol: :lol:
Renee

Inlägg av Renee »

:lol: :lol: Skrattar också - tänk om jag också vore så smart! Hade ju varit betydligt lugnare att gunga spjälisen med foten samtidigt som man ammar istället för att som jag FLYGA upp och KASTA mig på larmknappen :oops: . Inte mkt till Attityd i det beteende direkt...

Tack för förtydligandet - jo, de är ju verkligen känsliga, larmen. Hmm... om de känner av kraftig vind vid utesovning vet jag inte hur jag ska göra framöver med magsovande ute :? Dessutom skulle vi behöva ytterligare en larmplatta för utesovning (en platta är i spjälisen på ovanvåningen, den andra i dagsovarvagnen på bottenvåningen) så jag är rädd att vi får köra ryggläge på utesovandet tills jag kommit på nåt smartare.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"