Hur/när införa ramsa då sömn funkar hyfsat ändå 3,5mån!?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lovismamsen

Re: Hur/när införa ramsa då sömn funkar hyfsat ändå 3,5mån!?

Inlägg av Lovismamsen »

Hejsanhoppsan igen!
Tack för era svar. Det känns bra att få saker o ting bekräftat.
Angående tumsugning/handsugning så har jag fixat ngt som kan kallas vantar o gjort som ett hål där jag sticker ut tummen o det verkar gjort viss skillnad för tösen! –Tack där Videunge för idén! (:
Sen har nätter, mornarna o lurarna börjar ordna upp sig allteftersom! Jag är numera oftast den som väcker! Ibland kan det vara lite otålighet innan 7 men hon styr upp det själv när hon inte hör ngn aktivitet o det fortsätter att vara mörkt. Sååå tacksam. Jag tror jag ligger på mina ”nålar” där i min säng för jag tror att inte riktigt vet hur jag ska kunna lugna henne. Buff funkar oftast dock då hon är ledsen, även om det känns som att det tar längre tid än önskat.. Men sådär på morgonen så blir det lätt att hon blir förbannad ist då hon inte får gå upp liksom så då har jag inte vetat vad göra… O göra husljud skulle få sambon att protestera… (ja, han har jag inte fått att läsa ngt ännu fr varken forumet el SHN-boken… men hans jobb är som det är o han säger att han inte har energin o det kan jag förstå när har jobbar >12 timmar/dag… Men det är en annan historia.) Och för att göra husljud måste jag ju gå upp o ut ur rummet o det hör hon förstås o förväntar sig kanske morgon…? Så när hon grymtar nu på morgonen är det dödstyst som gäller (solfjädrar typ sambon m en hand för att han ska ligga stilla o inte prassla m täcket… ;) ), men numera handlar det om fr 06.30(!), idag 06.38 närmare bestämt o det kan jag ju leva med att ”nålarna” finns ngr min. O de har förresten så att säga blivit trubbigare(!) ;)
Nu är det maten jag funderar över… Hon har jättesvårt att koncentrera sig på att ta bröstet… Allt är såå mkt roligare. Det är som att hon tar ”panikslurken” för att inte vara direkt hungrig, men sen är det jättesvårt att få henne att äta mer… Jag krumbuktar o prova alla möjliga o snudd på omöjliga ställningar. Går runt m henne, har mörkt i rummet, täcke/filt över oss. Men det sista främst gör henne arg… Hon verkar vilja ta bröstet men så släpper hon snabbt för att spana in ngt intressantare… Jag trugar på under timmen o brukar väl få i henne ngr droppar till sista 10 min ev om vi gjort ngt annat emellan. Har iofs börjar köra blöjbyte direkt ef lurarna så den pausen har vi inte mellan brösten… Men då gör vi annat ist som busar el social delaktighet aktiv som passiv, så det kanske ”funkar” lika bra eller så är det det inte gör… Kör nu smaksisar vid alla mål utom första o sista (nattslurken). Ligger dock fortfarande för lågt i mängd för att vara ”säker” på nätterna. Ska försöka få tag på ngn våg o se hur mkt hon får i sig. (Flaska tar hon inte så det tjänar inget till att pumpa ut o kolla.) Skedmaten är poppis dock. Kanske för poppis jfm BM/bröstet…
På bvc varnade sköterskan för att amningen nu när jag började m smakisar så tidigt.
Sen har jag vaccinångest… Sambon o jag är oense. Jag vill INTE ha ngn men det vill han utan att ens blinka tänker jag sig den kocktailen insprutad i tösen… Men det hör kanske inte riktigt hit på denna tråd…
Må så gott alla kloka!
Lova född 26 sept 2012, SM så gott som fr början!
Nattmålen bort fr 15 april (minikur).
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Skönt att ni fått ordning på morgnarna! Vi har gjort precis likadant, på natten händer ingenting. Kanske är det dags att flytta ut tösen ur sovrummet så att hon slipper höra att ni är vakna och vice versa så får alla sova ifred?

Ja, BVC har ju sina åsikter om mat och amning. Här handlar det om vad som är rätt för er! Jag vet att många behåller amning direkt på morgonen och som nattslurk, kanske även nån slurk mitt på dagen. Men om amningen utöver det är så mycket att värna om vet jag inte, tjejen gillar ju uppenbarligen riktig mat! :D

Jag matade på så mycket liten ville ha och ökade på portionerna efter efterfrågan. Vi började med smakisar vid drygt 3 månader och vid 4 månader ratades flaskan helt, så då fick jag helt enkelt acceptera att det var tillräckligt (och det var det ju, liten sov som en liten gris nätterna igenom).

:heart:
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Jo, eget rum e på väg. Ska bara ha lite färg o tapeter på väggarna först! Om jag e otålig...

Jag har börjat så smått införa ramsan gm att lämna rummet m en glad men bestämd en. Ibland protesteras det en del o jag lyssnar av o ofta lugnat hon sig själv. När hon då tystnar ska jag bekräfta henne vad jag förstår. Hur många verser ska den innehålla? När hon inte protesterar redan när jag är på väg ut drar jag ihop den glada ramsan m en bekräftelse på sista 4e versen. För när jag ger henne en bekräftelseramsa på 4 verser protesterar hon på oftast den 4e... Som om hon säger: ja, morsan jag har hört dig, håll tyst, jag följer sova här...! Känns också rätt tjatigt m 4 verser där. Så då drar hon igång igen o tystnar oftast själv igen o ska jag då bekräfta igen då m en el flera bekräftelseramsor?
Kramar
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Tack o bock SHN-boken! Svaren hittade! (:
Återkommer troligen m mer framöver!

:heart: :heart:
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

Hej igen!
Nu var det ett tag sen men tiden går ju så fort. Nu är äntligen barnrummet klart! Ja, en snigel rörde sig snabbare än vad det arbetet gjorde...

I natt fick L (snart 7 månader) eget rum o samtidigt är det slutätet om nätterna! Ja, o det tog sin lilla tös o mor sina in alles aktiv kommunikation ca 2,5 timmar m en liten lur/timeout på ca 30 min mellan omgångarna... Från 02.56, då hon tar emot sista bekräftelsen m tystnad, sover hon o väcks kl 07.00 då vi har morgon!! ((:
Ja, hon är ju bekant m ffa buffning, men har fått styra upp mina tillrättalägganden, som var på tok för mesiga på denna nu mkt rörligare tös som inte alls vill ligga platt när det ska sovas förrn ef nu nästan minst 3 tillrättaläggningar o en efterföljande bred solfjäder. Jag har även gått m ramsan när jag nattat i vårt sovrum men vid uppvak under natten nu sista veckorna har inte varit så ledsamma men lååångvariga så jag har tagit upp o matat för att få alla att kunna sova lugnt igen, även om det inte har känts som att det var det hon vaknade för... Har inte heller känts så bra att ramsa fr egna sängen o inte kunna (velat) gå ut, även om jag provat ngr få ggr (som har lyckats ngn enstaka gång), vilket troligen gjort att det tog så lång tid i natt... Jag har givit förvirrande budskap tidigare t henne... Jag har givit upp tidigare o bannat mig för det...

I natt hade hon inte direkt behov av att lugnas, det gjorde hon själv direkt ef ett utbrott, men hon var uthållig... Jag bekräftade flera ggr, men sen gick hon igång igen o gick upp o ner...

Fråga 1: Ska man ha husljud även under natten, då det ska vara lugnt annars? Motzart/instrumentalt har jag förstått kan vara t hjälp vid tidiga mornar, men mellan typ 23-05?

Fråga 2: Ska man bekräfta även ef att hon tystnat m sitt inte alls ledsna/arga uttryck? Nu har jag gjort det för jag tänker att när man ligger o snackar är det också svårt att sova.

Tackar på förhand för svar.

Natt nr två kommer krypande... Hoppas på en lugnare sådan.
Lovismamsen

Inlägg av Lovismamsen »

O förresten... jag glömde en fråga:

Fråga 3: Är det ok/rätt att påminna, även om hon inte behöver lugnas utan men typ behöver bryta ett mönster av upp o nergående argledsna uttryck (som inte tycks ta slut...), el ska jag bra avvakta o ramsa endast när hon ber om hjälp? (Fast ber hon o m hjälp har jag märkt att hon har traslat in sig i täcket/hamnat på rygg/krupit in i spjälsidan o inte kan backa sig fri.) Bara när hon skriker upp sig kanske snarare.

Tack
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Om jag har förstått läget rätt när jag läst igenom din tråd så kör du en kur nu för att få bort nattätandet och sätta ramsan, nu när hon fått eget rum. Bra initiativ av dig att du vill styra upp nätterna nu! :D Första natten verkar ju gått väldigt bra! :thumbsup:

Jag är inte så inläst i detalj på SHN-kuren (här inne på Späda och små så kan vi ju SM bäst istället :wink: ). Gällande dina frågor så känner jag mig lite famlande i nattmörkret tyvärr. Vill du ha hjälp från de som är mer "vana" vid kurning så kan du starta en tråd inne på kurforum. Eller så får du hjälp av nån annan med bättre koll på ramsor här, kanske ?

Vi har inte kört med husljud på natten utan bara haft vår lugna musik på, när vi har haft fnurror och uppvak mitt i natten. Men det är nog olika tror jag hur man gör med husljud på natten. Själv känner jag mig inte så manad att ställa mig i köket och skramla vid den tiden :wink: .

Lycka till!
Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"