Tröööött

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vicky

Tröööött

Inlägg av vicky »

Har försökt natta killen nu (2 mån)...la han i sängen och började...gick bra i början men sen vaknar han hela tiden ...så fort jag slutar arbetar han upp sig och skriker...hur länge ska det behöva ta??....jobbigt att höra han skrika och se att han ej kommer till ro riktigt....suck!!!!
vicky

Inlägg av vicky »

har hållit på i ca 1 timma snart..... :(
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad betyder "hållit på" :?: Dvs vad gör DU :?: För att hjälpa honom i ro :?:

Är lilla magen full :?: Proppfull :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vicky

Inlägg av vicky »

ja magen ärfull...ammade honom men sen vill han ha mer för han nöjer sig ej med mjölkens hastighet ur bröstet(ligger och drar i bröstvårtan och blirarg)...så jag har gett han ersättning också...

ja jag kanskeska förtydliga hållit på....blev så i skrivandets hastighet :) ...jag läggerner han på sidan...vänd ifrån mig i sängen(med napp :? )...sen börjar jag vagga sängen(har vyssanlullfötter)...jag vaggar hårt och bestämt åt båda håll med knyck...som med vagnen....man vaggar ej sidledes då som en vagga utan från huvud till fötter....när han ökar skriket blir jag mer bestämd.....och när han lugnar sig blir jag också lugnare....

när jag skrev inlägget innan så var jag tvungen att gå ut och ta paus 10 min och då skrek han....sen när jag gick in la jag han tillrätta igen och började...han somnade då efter en stund....

men varför tar det så lång tid? ....igår när jag gjörde det gick det snabbare...

vet att detta inte rikigt är helt enligt din metod....men hoppas du kan geråd ändå...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra att du ser till att han verkligen är proppmätt - det är och förblir det viktigaste för så små Skräp, eftersom deras överlevnadsångest måste stillas och elimineras, helst. Utan den lugn, sover de dåligt.

Sidläge och vyssanlull borgar inte för någon effektivare "vagning", är jag rädd.

Tillrättaläggande distinkt, magläge (du har väl LARM :?: ) och vagning som du övat upp med tyngd i vagnen och med den teknik som beskrivs i Verktygslådan, gör susen :wink:

Vill du inte använda de "teknikerna" är jag rädd att du får leva med att saker och ting tar längre tid.
vicky

Inlägg av vicky »

så du tycker att jag ska vagna honom istället för att ha i sängen?...

jag ska fösöka hitta din barnabok och läsa den....

vad menar du med att det tar längra tid om jag ej anv teknikerna?....hur lång tid? :oops:
vicky

Inlägg av vicky »

sen en fråga till anna:....för att få dom att sova natten genom innebär det då att under kurperioden vakta honom nattetid och vid minsta pip vara där och buffa varje gång så han lär sig att jag vill att han ska sova?....som det var i natt vaknade han efter 2-3 tim och var ledsen....skulle ha varit ihärdig och låtit honom ligga och lugna honom till sömns i sängen eller hur?? :? ....men just nu är mannen borta på resjobb och jag kände mig för trött för att ta det.... :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D De allra flesta små barn sover allra bäst på mage. Att vagna med rätt teknik (se Verktygslådan) brukar betyda tvärtyst på mindre än två minuter, ofta ännu mycket kortare än så. Med vyssanlull kan du inte vagna särskilt effektivt och sidläget är inte så skönt för så pass stora barn. Alltså tar det längre tid för honom att somna om och när han behöver lugnas. Hur lång tid är naturligtvis omöjligt att säga.

Först tycker jag du ska bestämma dig för om du vill kura eller inte, eller rättare sagt införa Standardmodellen som står utförligt beskriven i Barnaboken. I "Bekymmer? Sömn" kan du också läsa om hur man kan göra om och när det krånglar och här på sidan har du hur mycket som helst om Sova hela natten-kuren, där principen är att man lugnar barnet där det ligger, att inhämta.

Jag vill inte göra dig besviken men ber dig försöka förstå att jag inte kan lägga min tid på att besvara grundläggande frågor som dyker upp hos dig som redan finns besvarade, om du inte ganska noga ändå läser mina svar och rekommendationer och försöker ta dem till dig :wink:

Så läs, tänk efter, lär och bestäm dig. Kram!
ambra

Inlägg av ambra »

Hej :!: :D
Vill bara ytterligare poängtera det Anna redan skrivit, att vyssanlulltassar inte alls går att jämföra med vagnande (i riktig vagn). Vi har själva tassar på lillens spjälsäng, men någon vagnande effekt har de inte. Jag blev riktigt besviken då jag köpte dem. Låt istället din lille somna i vagnen, på mage (givetvis med larm) och vagna ORDENTLIGT, men bara superkorta stunder åt gången. I Sova hela natten-boken finns en DVD där man kan SE hur vagningen går till. Införskaffa helst både Barnaboken och SHN-boken om du har möjlighet.
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"