En önskan om sömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Wasaknäcke36

En önskan om sömn

Inlägg av Wasaknäcke36 »

Hej,

har en Liten på snart 4v som börjar finna sig tillrätta så smått här i Nya Livet. Har sedan två veckor använt mig av standardmodellen enligt boken. Eftersom Den Lilla inte varit nöjd med matintaget utan mer än villigt glupat efter mjölkersättning efter avslutat standardmål, har jag haft svårt att få målet till att "bara" sträcka sig till rekommenderade 1,5 timme. Ofta drar det ut till tre timmar. Jag brukar vagna henne inomhus vilket fungerar bra, dagtid.
Lillans schema, som ännu inte "sitter", ser ut som följer:
06.30-09.00 Vakna, mat, göra iordning syskon för förskolan
09-00- 11.00 sova (skulle kunna sova längre, svårväckt)
11.00-14.30 äta, hämta syskon på förskolan
14.30-16.30 sova
16.30-19.00 mat
19.00-21.30 sova
21.30-22.30 mat
22.30-01.00 sova
01.00-02.00 mat
02.00-06.30 sova

Dagtid, from kl 06.30 tom ca 19.00 så fungerar det mesta utan gråt och skrik så länge Liten även får ersättning. Efter kl 19 går det dock åt skogen....gråt, skrik, får mer mat (både bröst och ersättning om hon vill) men är inte nöjd. Sova vill hon absolut inte. Det vill däremot jag.
Nattetid kan det se ut som i natt: då min man försökt söva henne i vagnen henne from kl 21-22 utan framgång (hon skriker, han plockar upp, blöjan torr, lakanen torra, hon är inte intresserad av flaskan) faller vi till slut till föga och lägger henne till bröstet i min säng. Där suger hon villigt men nöjer sig inte utan efter ett tag gråter och sparkar hon. Detta kan pågå i all oändlighet.
Vad gör jag för fel? Jag är så trött, snart desperat, och känner hur paniken och ångesten växer ju närmare kvällen jag kommer.
Tacksam för svar :(
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: En önskan om sömn

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen :D !

Lillan är fortfarande en väldigt liten dam så ett regerätt schema är det inte dags för än, men det är kanske en rytm som du menar att du strävar efter? Det låter som hon är vaken väldigt länge på morgonen, 2,5 timme, de flesta små brukar bara orka ca en timme på första vakenpasset. Hon bör inte vara vaken mer än max 2 timmar i sträck, vissa pass 1,5 och andra 2, beroende på vad hon orkar.

Jag tror att den lilla damen blir övertrött av de långa vakenpassen och därför strular kvällarna. Kan du inte amma i en 45 min-60 minuter och sen fylla på med ersättning sista halvtimmen, att äta under flera timmar gör inte magen nöjd, småätande ger snarare magknip :? .

Du kan även prova att endast ge ersättning vid något mål och se om det gör någon skillnad, dvs om hon blir mätt/nöjd snabbare. Funkar inte det så skulle jag tro att hon är en liten snuttare :D och då hade nog en napp varit bra. Visserligen ska ju småttingarna få i sig mycket mat, men ibland kan de liksom inte sluta suga fast de är mätta och då fick jag tips på BB att ge napp när jag tyckte att måltiden var slut, dvs efter 1,5 timme. Det funkade bra här :lol: , kanske värt att pröva?

Låt pappa hjälpa till och ge ersättning vid något pass så att du får sova också, när man är så trött blir man lätt panikslagen vilket ju inte hjälper ett dugg.

Sov, hitta attityden, ta ledningen över när matningen är slut vagna tills hon är lugn och kan somna själv :D .

Slut på tipsrutan :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"