Information?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, ordet hjärnskadat är laddat med bara negativitet. Det ligger så mycket sorg, skräck, rädsla, skam, förtvivlan, maktlöshet och okunnskap i detta lilla ord att man kan bli motlös av mindra.

Men det finns på svenska intet annat ord som kan användas bättre för att beskriva vad det handlar om: Skada i hjärnan.

IAHP definerer Brain Injury som det som händer när hjärnceller dör.Punkt slut. När hjärnceller dör. (Pr. definition är vi då alla i mer eller mindra grad hjärnskadade, om det nu kan vara nån tröst).

Motsatsen, i fölge IAHP, er "a good brain". Och under unfangelsen, i loppet av graviditeten, under födselen, like etter födselen eller senere i livet kan det uppstå något som skadar "the good brain". Då blir det en "injured brain", altså en skadat hjärna, eller en hjärnskada om man vill.
Det kan vara mangel på syre, infektion medan barnet låg i livmoderen, en ekstra kromoson, något man hade i genene som utlöstes av något som inträffade etc.etc. Något hände som skadade "the good brain".

Resultatet blev en hjärna som inte fungerar optimalt. Den kan fungera bara lite (grav hjärnskada), eller den kan fungera rätt så bra, men med små störningar som kan föra til stora problem (mild hjärnskada, ex. ADHD). Och allt därimellan.

IAHP har genom 50 år forskat och praktisert og hjulpet barn med hjärnproblemer från koma (alltså nästan död) till lindriga läs- och skrivproblem (altså nästan frisk). Deras erfaringer säger att hjärnans utveckling är en process som kan stanna upp (vid grav hjärnskada), den kan saktas ned (vid mild skada), men den viktigaste upptäckten är at det är en process som kan påskyndas, och IAHP vet hur man gör det. De lär det ut till föräldrar som själva hjälper sina hjärnskadade barn. Och föräldrar med friska barn som vil ge sitt barn en god start på hjärnutvecklingen. (Läs krönikan: Lägg barnet på mage!)

Jag hoppas detta var litt uppklarande. Jeg förstår vad du menar i din frågan, men så länge svenska språket inte erbjuder ett bättre ord, så kommer vi ha dessa negativa laddningar kring ordet hjärnskadad.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Re: Ja du Kit

Inlägg av Kit »

:!:
Senast redigerad av Kit den fre 10 feb 2006, 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Hege skrev:Ja, ordet hjärnskadat är laddat med bara negativitet. Det ligger så mycket sorg, skräck, rädsla, skam, förtvivlan, maktlöshet och okunnskap i detta lilla ord att man kan bli motlös av mindra.
Detta är pudelns kärna!
IAHP definerer Brain Injury som det som händer när hjärnceller dör.Punkt slut. När hjärnceller dör. (Pr. definition är vi då alla i mer eller mindra grad hjärnskadade, om det nu kan vara nån tröst).
Men detta är ju en klockren pedagogisk beskrivning, Hege! Hjärnceller dör hela tiden. Detta är en vinkling att spinna på alldenstund mina debattörer är rökare och ganska så glada i alkohol!!! :lol: Ha!

Jag läser just nu Hillary Rodham Clintons bok "It takes a village" (to raise a child) där hon berättar hur hon och maken, när de flyttade in i guvernörsresidenset i Arkansas, ängslades inför att följa traditionen att utnyttja arbetskraft från fängelserna....Att sitta bredvid kriminella i rättssalen var en sak, att stöta på dem i köket varje morgon något helt annat... De kriminella hade normal intelligens och även moralisk insikt, visade gott omdöme osv. Hur kom det sig att de trots detta hade agerat så våldsamt och mördat en annan närstående person?

Efter att ha läst Daniel Golemans bok "Emotional Intelligence" förstod hon bättre det som hade synts så gåtfullt. Det är amygdalan! :lol: Jag saxar:

"Tidiga erfarenheter - främst hur vi håller och berör våra spädbarn (...) verkar ha en central roll när det gäller att bygga upp de mekanismer i hjärnan som styr känslor och beteende. (---) En del experter spekulerar i om de känslomässiga analfabeternas hjärnor kan vara så obevekligt hårt kopplade tidigt i livet efter stressande upplevelser, att mekanismerna är blockerade och gör att dessa människor för all framtid [nej då! = min anm] lätt faller offer för obetvingliga känsloutbrott.
De flesta av oss reagerar inte jämnt med oberäkneligt våld men alla kan vi någon gång "fara i luften", ge efter för irrationell fruktan eller på annat vis känna oss betvingade - attackerade - av våra egna känslor. Hur kommer det sig att vi, kloka och eftertänksamma som vi är, ändå låter känsloladdade impulser få övertag över vårt förnuft? (---)

Som Goleman förklarar det är dessa tillfälliga "attacker" beordrade av amygdalan, en struktur i de äldsta, mest primitiva delarna av hjärnan, som man antar rent fysiskt är säte för våra känslor. Hjärnstrukturen fungerar som ett tjuvlarm, som avsöker alla inkommande känslosignaler i minsta detalj, så ingenting hotfullt eller farligt ska kunna undgå denna primitiva del av hjärnan.

Så fort amygdalan snappar upp sådan stimuli reagerar den omedelbart och sänder ut nödsignaler till alla viktiga delar av hjärnan. Signalerna utlöser en kedja av självförsvarsmekanismer. Kroppen börjar avsöndra hormoner som signalerar att det är nödvändigt att omedelbart "fly eller illa fäkta" och försätter våra sinnen i larmberedskap. (---)

Amygdalan fungerar som magasin för emotionella minnen. (---) Ett särskilt system för emotionella minnen var naturligtvis utomordentligt klokt under ett skede i evolutionen (...) Men emotionella minnen kan vara bristfälliga vägvisare för oss i dagens värld.
Problem uppstår eftersom amygdalan ofta sänder falska larmsignaler när den utlöser panikreaktioner som hänger samman med minnesbilder av händelser som inte längre är relevanta under nuvarande omständigheter.

Så kan traumatiska episoder, t ex redan under spädbarnsåldern, när intellekt och språk var obetydligt utvecklade, fortsätta att väcka extremt emotionella reaktioner långt in i vuxen ålder. [även traumatiska händelser under fostertiden kan ha samma effekt = min anm baserad på egen erfarenhet]

Neocortex - den eftertänksamma, analytiska delen av hjärnan - fungerar som en sorts stötdämpare för amygdalans tvära svängningskast. För det mesta reglerar neocortex våra emotionella reaktioner. Men det tar längre tid för neocortex att bearbeta inkommande information. Detta ger de utomordentligt blixtsnabba reaktionerna, som utlöses av amygdalan, tillfälle att lägga sig i innan neocortex ens har upptäckt vad som händer.

När detta händer kan de orsaka kortslutning i hjärnans inbyggda regulatorsystem."

:cry: Är det lätt att tänka på ADHD-symptom....

Dock, de flesta av oss lär oss att utveckla självdiciplin och empati.

Hm, ursäkta min utsvävning...
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Hege skrev:Ja, ordet hjärnskadat är laddat med bara negativitet. Det ligger så mycket sorg, skräck, rädsla, skam, förtvivlan, maktlöshet och okunnskap i detta lilla ord att man kan bli motlös av mindra.

IAHP definerer Brain Injury som det som händer när hjärnceller dör.Punkt slut. När hjärnceller dör. (Pr. definition är vi då alla i mer eller mindra grad hjärnskadade, om det nu kan vara nån tröst).
Det är verkligen ordet "hjärnskada" som spärrar folk, kan jag konstatera nu efter samtal både på nätet och bland bekanta. Det tycks råda två ståndpunkter; den ena vill medicinera ADHD-barn med läkemedel som Concerta. Den andra fördömer att ge knark åt barn och förordar psykosociala åtgärder.

Jag har läst en del på IAHP:s hemsida och måste säga att avsnitten "What is a brain-injury" och "Who is brain-injured?" är synnerligen intressanta. T ex att barn föds för tidigt och att det kan innebära vissa problem, känner man ju till, men att barn kan födas "overdone?, samt att det skulle kunna orsaka liten skada på hjärnan, hade jag aldrig tänkt på. Överlag finns en sällsam sympatisk och kärleksfull ton i Glenn Domans förhållningssätt, vilket genomsyrar hans livsverk, IAHP.

Så nej, jag har inte lyckats få gehör för hjärnskadeteorin. Det är naturligtvis laddat för var och en, som tillämpat psykosociala åtgärder att nu i efterhand höra talas om att det kanske var mera skadligt med uppstyrning, samtalsterapi e d. Kanske känns det misskrediterande som förälder...jag vet inte....

Och kanske är det mera intressant att visa upp en briljant debatteknik än att faktiskt vara öppen för vad som skulle kunna befria barn från s k ADHD-symptom...Jag trodde att det var hela poängen med att debattera saken....

En detalj, som narkotikaförespråkarna ofta för fram är den forskning som visar att hjärnvolymen hos ADHD-barn är mindre än hos friska barn. Jag har läst rapporterna och tänker naturligtvis på IAHP:s attityd i detta, nämligen teorin om skada av x-grad osv, samt att det går att träna hjärnan och barnen blir friska.

Jag har inte funnit något på IAHP:s hemsida under "Results", som visar att man mätt hjärnvolymen efteråt, när barnen konstaterats friska? Jag menar, det är väl en undersökning som går att genomföra på levande människor??!! Väl?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Denna fråga var inte lätt, du. Jag är inte hundra på vad jag ska svara här, för jag har inte kunnskaper nog. Det jag vet är at många hjärnskadar kan man inte se på röntgen eller MR, och då kan man ju inte påvisa hjärnskada. ADHD är en av de diagnoser man inte kan samsas om, här får varje förälder känna¨på magkänslan, tror jag.

IAHP talar också om de oorganiserade hjärnorna, at det kaotiska i slika hjärnor kan bidra symptomer som man vanligvis finner hos hjärnskadda. Och så har vi det med reaktioner på vanlig mat, ex. mjölk, mjöl och socker som kan ge atferdsproblem. Mangelen på vissa fettor kan också ställa till det, och ge bland annat depresjoner.

Jag har också hört detta med volymenrnan, men det er inget IAHP visar. De har helt enkelt inte utstyret, som lär vara svindyrt. Men måttband har de, och barnens huvuder blir mätt varje 6. månad. Och du gissar riktig. Barnen på programmer växer snabbare i huvunomkrets enn "normala" barn. Och det är för att skallen växer så den kan ge plats till hjärnan (som självklart öker i volym...).
Kram!
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Hege skrev: Jag har också hört detta med volymenrnan, men det er inget IAHP visar. De har helt enkelt inte utstyret, som lär vara svindyrt. Men måttband har de, och barnens huvuder blir mätt varje 6. månad. Och du gissar riktig. Barnen på programmer växer snabbare i huvunomkrets enn "normala" barn. Och det är för att skallen växer så den kan ge plats till hjärnan (som självklart öker i volym...).
Kram!
Fantastiskt! Absolut underbart är detta! Jag har inte läst allt som finns att läsa på IAHP:s hemsida, har aldrig tillräckligt med datortid, men hoppas denna uppgift finns där någonstans?

Medicinförespråkarna, de som förordar att "medicinera" ADHD-symptom med narkotikaklassade medlet Ritalin, menar att ADHD är biologiskt och att det bland annat visas på röntgen (MR?) att dessa barns hjärnor har mindre voym än friska barns.

Så, så långt är man överens...(förutom de som menar att ADHD är exklusivt en själslig åkomma och alls inte vill höra talas om hjärnskador.)

Men behandlingen stavas Ritalin....Ohyggligt är det!

Säg mig, hur får världen kännedom om IAHP? Jag har mött förskoleutbildad förälder med barn med Tourettes syndrom, som aldrig hört talas om IAHP. Hur får den ADHD-diagnosticerade barnfamiljen informationen? Hur får världen veta denna "lilla detalj" om att barnens hjärnvolym ökar efter att ha genomgått det neurologiska träningsprogrammet? Vill man inte slänga det på Psykiatrins skrivbord, så säg?
Någon måste missionera... :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det är med IAHP som med tal om Anna Wahlgren, antar jag. Man hör det man vill höra, och man tar till sig det man vill ta till sig. Man väljer vad man vill tro på.

I Norge har tidningar skrivit om IAHP, nyfikna föräldrar har tagit kontakt med varandra och man har användt Internett. Fackfolk har aldrig anbefalad IAHP, och lär väl aldri göra det heller. Tyvärr.

Men sprida ord kan alla göra, och du höres ut till att vara på god väg med det...?

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "