Sova inne på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Sova inne på dagen

Inlägg av kattis73 »

Isak har hittills sovit sina dagslurar utan problem (sen vi "dag-kurade"). Han sover ute i sin vagn. Men det börjar bli sååååå trångt. Det är en sittvagn med mjuklift och det finns i stort sett ingen rörelsefrihet, han fyller ut hela liften. Men eftersom han sover så bra har vi kört på. Nu är det allt oftare som han vaknar till efter 30 minuter på långa luren. Han somnar om ganska bums utan ingripande men förr eller senare kommer det nog inte att funka att sova så länge på mage i den trånga liften.

Så jag funderar på att låta honom sova långa fm-luren inne i spjälsängen. Men eftersom jag är som jag är så undrar jag hur det kommer att gå... Har läst att man inte ska mörsklägga på dagen, eftersom man vill skilja på dag och natt. Men han är van vid att sova mörkt även på dagen eftersom jag hänger handduk över vagnen. Jag undrar om han verkligen kommer sova 1,5 timme inomhus i ljust rum...

Men visst kan jag väl mörklägga lite lagom? Eller blir det helt förvirrande för honom? Han är ju så inkörd på sitt schema, och även på sin dagramsa så det borde nog inte bli några problem...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut, den här lille älsklingen är ju en SS - säker sovare :wink: :lol: Då kan du ha kolmörkt du vill. Hans egen lilla klocka väcker honom när det är dags.

Enda "faran" är att envis tillvänjning på mörker kan ge honom problem att sova borta, där det kanske inte går att göra helt mörkt. Så lagom är bäst :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"