Sämre vid läggning? Samt eftersöker uppmuntran!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Sämre vid läggning? Samt eftersöker uppmuntran!

Inlägg av Anna09 »

Gödsla dock inte med ramsan, vårda den väl.

Gå in gör man vid KRIS, ramsa vid tydliga frågor eller om han fastnar (när du i vanliga fall gått in) och gör husljud eller avvakta rent av när du vanligtvis ramsat... dvs backa ett steg fr o m i morgon.

Du kan gott gå in direkt med uppvak hela denna natten, och sedan backa om det känns säkrare för dig. :wink:

Men sen backar du, lugnt och säkert.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kooki

Inlägg av Kooki »

ok, bra!
Har varit inne min ENDA :wink: gång nu...
Det svåra nu tycker jag är NÄR och hur ofta jag ska svara med ramsan.
Han frågar, tystnar, frågar, tystnar, frågar, jobbar upp sig.... etc.
Ska jag svara EN gång på varje fråga, om man räknar ny fråga efter varje tyst-period? Eller vänta tills han jobbar upp sig? Eller svara flera gånger innan tystperioden?
Jag vill ju inte hålla på och "tjata hål i örat" på honom heller...
Är det devisen "inte ramsa mer än man ramsar" som gäller även nu? Då kan det ju bli rätt mkt ramsande ändå...
Hmmm, hur ska jag tänka?
(han håller fortfarande på med andra ord. en timme å en kvart nu.
/k
Mor till Simon, född 17 feb 2010. Kurstart 1 sept 2010 (6,5 mån).
Mor till Isak, född 8 juni 2012. Kurstart 19 nov 2012 (5,5 mån).
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen,
sorry missade att tråden hade gått in på en "sida 2" så hade inte läst ditt allra senaste inlägg då jag skrev mitt.
Tack för alla svar! Och för att du tror på mig (för det gör jag oxå!) jag behövde bara lite KONKRETA tips, vilket jag fick, tack igen!
Nu har han (nog :-)?) äntligen tystnat/somnat på riktigt. 2h...
Kändes dock inte lika jobbigt denna gång när jag hade stöd här på forumet och fick tips så lägligt. Kanske också för att jag inte hunnit lagt mig själv innan det började...
Passat på att läst så mycket jag hunnit om 8-mån-ångesten oxå nu medan han gnölat. Känns absolut som att det är det som spökar! Vilket på sätt och vis känns bra, för då är det "bara" att hålla ut så är det övergående och inte som värsta scenariot var att det var min SHN som höll på faliera...

Jag ska köra som du skriver:

inatt, natt 1: Gå in och lägg tillrätta (SÄKERT) vid uppvak+ramsa. Sedan ramsa vid tydliga frågor eller när han fastnat.
natt 2: Ramsa direkt vid uppvak. Avvakta. Punktsättande ramsa om han fastnar.
natt 3: Ramsa direkt vid uppvak. Avvakta. Punktsättande ramsa om han fastnar.
natt 4: Avvakta...

Nu angör vi bryggan... :) heja mej kämpa på!

:?: En fråga dock om schemat... Jag införde ju en ändring att korta fm-luren från 45min till 20min... Tycker du jag ska återinföra 45min? :?:
Nya schemat ger 14h15min - med 45min blir det istället 14h35min.
/k
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

bra där! Nu skall du se att enbart din attityd, eftersom du nu är så målmedveten, räcker långt. :wink:

Angående luren, det känner du bäst själv. Barn i förändrande faser, som ju 8 månadersångesten är, kan behöva lite extra sömn.

Kanske kan du ge förutsättningar under 45 minuter, men klocka hans sömn till 20 min. Är du med? Lägg honom och kanske också en nalle eller en annan sak han kan tugga på etc. Låt honom ligga där och ha det mysigt och VILA. Lyssna inåt ibland och när han somnar klockar du 20 minuter. Då har han fått vila och stängt av intryck under en lite längre stund. Det skadar ingen! :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Nu är jag här igen...
Körde enligt ovan plan och det blev bättre. Inte klockrena 12h-nätter, men bättre. Kortare nattliga uppvak och fler egna omsomningar, och fortfarande tidiga uppvak.

Natten till 21 feb fick han "falsk krupp" och därefter ny sjukdomsperiod med förkylning. Den 21e åkte vi även till mormor och morfar i en vecka. Nätterna dr var ok 5 av 7 nätter trots förkylningen, dock tidiga uppvak med knappa timmen. Två av nätterna var 2-timmars-skrikisar, ngn med bajs och kräks så det kändes inte allt för konstigt.

1/3 kom vi hem och från och med då så är vi tillbaka i samma visa vad gäller nätterna. Låååånga skrikiga uppvak, oftast kl 01-03 men ibland med start 00 eller till och med 23.
Just nu har han hållit på i över två timmar och klockan är snart 03.30 :-(

Jag har provat att avvakta länge först eftersom jag hoppades att han skulle komma ihåg "minikuren". Men nä. Han kan dock liksom tystna flera gånger och jag tror att NU har han somnat... MEN nä! Efter några sekunder alt någon minut så kommer fullt skrik. Och så håller det på.
Jag har sedan ramsat högt och bestämt, avvaktat, gått in en eller ibland två gånger och lagt tillrätta - kort buff - ut med ramsa. Han är hård som en sten vid buffet.

:?: Vadan detta?
:?: Ska jag köra samma "minikur" igen?
:?: Är det fortfarande 8-mån-ångest som spökar?
:?: Ska jag ändra något i schemat? Jag tycker ju att det är ett strålande dagsschema :) som funkar kanon... Men uppenbarligen inte så kanon att det spiller över i lugna nätter...

/K
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Min första tanke var att han kanske har något kvarhängande från förkylningen. För mig som gammalt öroninflammationsbarn är jag själv noijig med min dotters öron efter en förkylning ;) Det kan ju minnsann orsaka oro på nätterna!

Men är man inte så öron-noijig som jag så kanske man kan säga att det gott kan vara 8-månadersångesten som spökar i samband med att han återhämtat sig från sjukdomarna och resan. Det har varit en hel del omställningar för honom den senaste tiden så inte att undra på att han lever ut sina frågor då allt lugnat ner sig!

jag skulle satsa på att hålla allt nu så vanligt och tryggt som möjligt. Besvara hans frågor precis på samma sätt varje gång. Om du går in så stanna till en början hos honom tills han verkligen slappnat av i kroppen om du så buffar eller solfjädrar. Du kan tom stå så länge att du tror att han nästan somnat. Så får du börja backa så småningom om du tror att inspringandet blir till en vana. Huvudsaken att han får svar på sin osäkerhet om världen faktiskt skall vara såhär just nu.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Nu har verkligen mycket blivit kulkastat...
Onsdag em åkte vi in till akuten då jag uptäckte stor bula i huvudet. Visade sig att han hade två skallfrakturer :cry: ... Var på sjukhuset för massa undersökningar och observation i två dygn, dvs kom hem igår em. Första natten var på akuten med röntgen och väntan och allt så då somna han slutligen vid 01... Följande dag massa kontroller och undersökningar så schemat gick väl sådär... lyckades pricka in åtminstone maten på hyfsat rätt tider. Trodde sen att en natt i sommarnattsljus, nytt ställe och i säng bredvid mig skulle gå åt fanders, men tro på sjutton att det var den bästa natt han sovit hittills i sitt lilla liv... 19.30-07 :shock: :shock: !
Dagen efter oxå jobbiga röntgen.
Natten hemma fre-lö gick hyfsat. Följde Mumintrollet att stanna inne längre. Gav först chansen på ramsa utanför dörren och avvaktade en stund, gick sedan in och då somnade han. Totalt vaken kanske 25min.
Idag/natt är dock värre :-( nu har han vart vaken sen 22.30, dvs snart två timmar! Försökte samma som igår och trodde det funkade, men han vaknade igen efter 5 minuter. Har vart in några ggr igen och han somnar...nästan... sen igång igen! Låter som han börjar bli förkyld igen, får dåligt med luft i näsan och lite varm. Har nu gett han näsdroppar och alvedon. Fortfarande ledsen :-(.
Men tystnar emellanåt som att han somnat... men sen igång igen...

Så till frågorna:
:?: Tips nu när allt känns upp-och-ner i och med sjukhusvistelsen?
:?: Behövs "kur-påminnelse", minikur? Eller ska jag köra som Mumintrollet skrev? Gå in likt jag gjort inatt (tills jag nästan tror att han sover sen ramsa ut) i några nätter och sen backa som i "mini-kuren" Anna09 skrev?
:?: Tror ni han sov på sjukhuset av ren utmattning eller kan det va så att han gillar när det är ljust...???

Nu mer än nånsin vill jag ju att han ska få sin sömn... för ajaj vad det gör ont i hjärtat :heart: när jag snusar på hans huvud som var sönder...

(måste tillägga förstås för alla "med-oroliga" att han mår bra under omständligheterna och är (var så även på sjukhuset) sig själv för det mesta, dvs oftast glad och äter bra. Charmade alla på avd. 330 :) )

Nu tror jag han somnat ("på riktigt")... drygt två timmar. Vågar dock inte titta till honom...
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vilken tuff period ni haft! Sjukhusvistelse är ju aldrig kul :(
Kooki skrev: :?: Behövs "kur-påminnelse", minikur? Eller ska jag köra som Mumintrollet skrev? Gå in likt jag gjort inatt (tills jag nästan tror att han sover sen ramsa ut) i några nätter och sen backa som i "mini-kuren" Anna09 skrev?
I det här läget skulle jag göra som mumintrollet skrev och sedan backa.
Förkylningar och annat som stör kan ju verkligen ställa nätterna på ända och det är klart att det blir frustrerande för de små när de inte kan andas ordentligt som de brukar. Höj huvudändan på sängen med några böcker eller liknande (ca 7cm) så underlättar det andningen.

Och håll rutinerna stenhårt ett tag framöver så att lillen får känna att lugnet och tryggheten kommer tillbaka igen.

Försök också tänka att vägen till hela nätter inte alltid är spikrak, utan det är en process där det är två steg framåt och ett steg bakåt. Då kan det vara lättare att inte bli helt uppgiven om det kommer lite sämre nätter emellanåt.

Det här fixar du! :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Kooki

Inlägg av Kooki »

:evil: :evil: :evil:
Jag blir gaalen! När hatkänslorna sedan lägger sig blir jag ledsen... :cry:

Efter sjukhusvistelsen blev han ju sjuk/förkyld som jag skrev. Till och med så hög feber så vi blev rådda att åka till akuten IGEN och hänga där till midnatt innan det konstaterades att febern inte var kopplad till frakturen utan "bara" en rejäl förkylning...

Sen dess har jag/vi hållit dagarna inom schemat.
Jag tog förresten bort em-luren och förlängde fm-luren i samband med att vi kom hem från sjukhuset, eftersom jag oxå kände att "jag måste "göra" något också...". Så nu ser schemat ut enligt:

06.45 godmorgon
07.00 gröt
08.00 lite frukt el dyl
9.00 sova 45 min
11.00 Lunch
12.15-13.45 sov 1,5h
14.00 gröt
17.00 Middag
18.15 Gröt
18.45 Godnatt!

Han klarar eftermiddagarna/kvällarna helt ok utan em-luren, trött absolut men får i sig kvällsgröten och orkar krypa runt efter det.

Har det blivit bättre?? Ja och NEJ!
Har hållt mig till rådet från Norahsmamma, dvs gått in och stannat/buffat tills han nog somnat och sen ut med ramsan. Tre av fyra nätter har det räckt med EN gång. Några nätter nu senaste veckan har jag inte varit in alls, men han har vaknat alldeles för tidigt typ 5.30. Då har jag bara pangramsat eftersom jag inte trott det skulle ha någon effekt att gå in eftersom han då ju gör massa "jag är vaken kom och lek"-ljud och inte är ledsen (förrän han har legat ett tag förståss... men har inte gått in då heller utan "hållit ut" tills väckdags).
Men några nätter, som just NU... så är det katastrof igen :(
Trodde han somnade fint efter första gången jag var in, men han vaknade inom 10 min igen, lika andra, tredje, fjärde, femte gången...
Nu har det snart gått två timmar.
Han har fortfarande elak hosta på nätterna :( som jag tror att han ibland vaknar av, och har han dessutom som inatt skrikit en del så hostar han ju mer, och då direkt vaknar igen innan han riktigt somnat...

:?: Vad råder ni mig till nu?
Är det dags att påbörja "backningen" enligt vad Anna09 skrev? Trots hostan?
:?: Råd/tips på om jag ska göra som jag gjorde senast, eller behöver jag justera taktiken? (har försökt klippa in nedan hur jag skrev att jag hade för plan då)
Jag ska köra som du skriver:

natt 1: Gå in och lägg tillrätta (SÄKERT) vid uppvak+ramsa. Sedan ramsa vid tydliga frågor eller när han fastnat.
natt 2: Ramsa direkt vid uppvak. Avvakta. Punktsättande ramsa om han fastnar.
natt 3: Ramsa direkt vid uppvak. Avvakta. Punktsättande ramsa om han fastnar.
natt 4: Avvakta...
En annan fråga jag skrev förut men inget svar var att han sov 11,5h på sjukhuset, när det var sommarnattsljust:
Trodde sen att en natt i sommarnattsljus, nytt ställe och i säng bredvid mig skulle gå åt fanders, men tro på sjutton att det var den bästa natt han sovit hittills i sitt lilla liv... 19.30-07 !
Tror ni han sov på sjukhuset av ren utmattning eller kan det va så att han gillar när det är ljust...???
Läste i några andra trådar kring 8-mån-ångest att lite ljus kan hjälpa... Vad tror ni? Hur isf, och hur ljust...?

Tack igen! Nu hoppas jag han somnat "på riktigt" så går och lägger mig (igen...)
/K
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Tråkigt att höra att liten varit så sjuk :(

Mitt första råd är att komma ihåg din attityd - med sjukdomar och 8-månadersångest är det viktigaste att man som förälder beter sig som om allt är i sin ordning. Trots en hosta kan man visst somna om och behöver sin sömn för att bli frisk! Det är inte kul att vara sjuk, och ja - då kastas rutiner lite omkull, mamma kommer med medicin eller dricka mitt i natten, man skall övernatta på sjukhus eller man har svårt att somna pga snuvan - men i grunden är allt som det skall!

Höj huvudändan på sängen rejält! Ställ böcker under benen. Lägg en kastrull med hett vatten under sängen med hackad lök i - dunderbra för hosta!

jag skulle backa konsekvent och tänka på att förmedla ett lugn åt honom så att han klarar av att somna om utan ditt ingripande!

angående ljuset så kan det ibland hjälpa med att lämna dörren på glänt men ha inte en lampa stående inne i hans rum.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"