Dags att revidera schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
A lie
Kontakt:

Dags att revidera schemat?

Inlägg av A lie »

Har funderat fram och tillbaka och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.

Som jag skrivit i en tidigare tråd har Widar för några veckor sedan vaknat någon timme före morgon och varit vrålhungrig. Vi har nu gått över till mer riktig mat i form av fullkornsprodukter och mer lika mat som vår. Sedan gissar jag att han var inne i en tillväxtperiod just då också för han har verkligen växt ur massor av byxor bara på en natt. HUr som verkar hungerproblemet vara löst av sig självt :D

:cry: Dock kvarstår problemet med att han vaknar innan morgon. Oftast runt 6.45 (han lägger sig 19.45 på kvällen) är glad en liten stund och sedan arg - har bajsat. Jag byter, lägger honom och han somnar om en liten stund vaknar och är vissa dagar glad till morgon andra ledsen och skakar sänggavel tills jag tar upp honom. (tystnar av ramsa men bara för 5min). Någon natt har han vaknat och bajsat betydligt tidgare och då sover han gärna till morgon + marginalkvart så det verkar ju som att det är detta med bajs så snart inpå morgonen som är problemet och det skulle ju vara bra om jag fick honom att sova hela natten innan han bajsade (resonerar som så att bebisen behöver vara vaken för att bajsa). Har tänkt att han kanske bara vänt om på dygnet, men sedan i söndags har han haft flera uppvak/natt och varit svår att söva om, varit pigg och glad och velat leka tittut då jag kommit in för att lägga ner honom etc.

Nu till frågan hur jag får honom att sova längre på natten. Min misstanke är att han får för mycket sömn/dag. Visserligen är han inte 9mån ännu, men alla utvecklas väl inte exakt samtidigt?! Han valde tex själv att gå från 3 till 2 lurar starx innan han blev 7månader. Frågan är bara hur jag i så fall borde revidera om schemat :?:

Idag ser det ut som följer:
7.45 morgon blir oftare 07.00
8 - välling
10 mellis
10.30-12 sova Här somnar han gärna innan 10.30 om jag inte passar honom nu när han vaknar vid 7. har dock tänkt att eftersom han vaknade tidigare så kan han väl få sova lite mer så ofta utnyttjas båda marginalkvartarna å det blir 2h sömn
12.30 lunch
15-16 sova
16.15 gröt
18.30 bad
19 middag
19.45 natt

:?: kan detta vara tecken på att det är dax att dra ner på sovandet?
:?: Hur är i så fall smartast att revidera schemat med tanke på övergången till 1lur om ett bra tag iof sig och omställning till sommartid mm.
:?: Eller har han bara vänt om lite, han sover ju gärna lite längre på fm när han inte sovit så bra på natten, hur rättar jag i så fall enklast till det?

:!: Tack på förhand/ Annelie
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej igen A lie,
Inte för att jag kan hjälpa dig, vi ligger ju efter då Emil är 2 månader yngre. Men jag tycker det är lite komiskt, för jag gick precis in på forumet för att kolla schemaändringar. Emil verkar vara redo för 2 dagslurar istället för 3, precis innan 7 månader, som Widar. Och han vaknar ALLTID innan morgondags och har bajsat.. Våra söner kanske har ett hemligt förbund :lol:
Hoppas det ger sig med Widar, jag ska kolla stickytråden med olika mat och sovtider för att få ideér om vad jag ska göra med Emil.

Men för övrigt går allt bra här, han sover och äter som han ska och är en kry och glad liten krabat. Hoppas allt är bra med Widar.

Hoppas du får svar av nån klok mamma.
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej A lie :D

Har två olika förslag till dig. Vilket som kan tänkas passa vet ju bara du :wink: (För Leias del tror jag att ett alternativt likt det första kommer att bli aktuellt framöver. Hon har i nuläget dessutom en 20-minutare på eftermiddagen också. Ville för egen del gärna ha långa luren först på dagen men insåg att det blev för långt vakenpass för henne då.)

a)
natt: 19.45-07.45
sova 10-10.20
sova 13-14.30

b)
natt 19.45-07.45
sova 11-12.30
sova 16.30-16.50

Tiderna är såklart ungefärliga, vet ju inte hur länge Widar orkar vara vaken mellan varven. Schemat ger knappt 14 timmars sömn, kanske behöver långa luren vara 2 tim ett tag till :?: Har dessutom räknat iskallt med att morgonen startar först 07.45 :wink: :)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Tack för era svar... Funderar vidare... försöker bokföra hans sömn, men det är svårt att veta exakt hur han skulle sova om jag inte styrde honom alls... Det som verkar passa honom bäst är att få en tidigare morgon (11h natt) och att sova 30 min längre på fm luren. Samtidgt som jag gärna skulle vilja se 12h natten kvar och att han om han skulle sova längre något pass i så fall skulle göra det på em. Fast iof sig är 2h sovpass ganska skönt det med.. känner bara inte för att göra för stora förändrinagr och med tanke på att det kommer att bli ett em pass förmodligen till sommaren så känns det liksom bra att börja förbereda för det nu om man ändrar i schemat. fast å andra sidan tror jag det där kommer ganska naturligt av sig själv sedan, eller?

Alltså det schemat som jag tror är lättast att genomföra.
natt 19.45 - 6.45
fm lur 10-12
em lur 15-16

och det schema jag skulle föredra :D
natt 19.45-7.45
fm 45min-1h (efter vad nu hans sömnbehov är...)
em 1,5h

:arrow: Tänker vidare och hoppas fler har tips att komma med innan jag tar tag i det och genomför förändring.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Puffar upp!

](*,) Känns som om vi kört fast rejält. Igår hade jag bestämt mig efter att ha läst i andra trådar att flera rekomenderade tidigare läggning om barnet tydligt visar att de vill vakna en viss tid.. Så trots en morgon vid07 för sonen (tro inte att jag tog upp honom, men han höll låda 10-15 min, tyst i 5 av ramsa osv...) så fick han inte sova mer än schemat. Var rejält trött på kvällen och jag la (ok maken la) vid 19.15. Resultat - 06.00 väcker maken mig och talar om att W hållit låda ett bra tag och att han inte svarar på hans ramsa (tror jag det han har viskat utanför dörren för att inte väcka mig :D ) Nåväl, går in - bajs så klart. byter och lägger.. och sedan börjar kampen... som håller på till 07.15 då jag "ger upp" och plockar upp honom i en lugn paus. Mao natten blev inte längre för det, snarare ledde det till en tröttare morgon för mamman och sonen som var rejält gnällig redan vid 8.30. Förstår inte varför han inte kan sova på morgonen, han är ju trött och när jag bytt blöja så buffar jag 3-4buff och han sover, men vaknar efter 5 min och så håller det på :-(
A lie
Kontakt:

HJÄLPR revidera schemat för att sonen ska sova b&a

Inlägg av A lie »

PUFFAR MER!!!

Det känns verkligen som vi gått in i väggen och behöver hjälp nu.. ](*,)
Är tillbaka där vi var för över en månad sedan med en liten kille som vaknar flera gånger om natten och skriker argt, ramsan tar ibland,ibland inte. Samtliga av de gånger jag går in till honom så står han i sängen och skakar. han kan lägga sig själv men gör det inte.
Morgonen blir bara tidigare och tidigare för mig eftersom han vaknar tidigare och tidigare, bajsar och vill INTE somna om.

Har de senaste dagarna dragit ner på dagslurarna eftersom inte heller nattningen funkat, i kväll somnade han på en gång som innan, men just nu står han i sängen och är arg. Vill inte gå in och buffa eftersom de gånger jag fått nog och gått in och buffat är han nöjd så länge jag buffar, men skriker i högan sky så fort jag slutar.

Är det detta som är 8mån ångesten :?: Och hur kommer vi ur den :?: Eller är det bara att avvakta :?: Tycker problemet verkar vanligt just bland 8månaders när man läser här, men hittar ändå inget tips som känns hundra, vill ju att lillprinsen ska få sova det han behöver och vara en glad bebis om dagarna som det varut på senaste tiden är förmiddagarna bara gnäll pga dålig nattsömn...

[-o< Känner mig mer eller mindre som ett vrak av att inte få sova om nätterna (är gravid med nr 2) och går runt som en sömngångare även på dagtid. Vill ju vara en gald och positiv mamma men just nu så orkar jag inte :cry:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det får bli en liten minikur. Älsklingen ska återföras till ordningen, punkt slut :!:

Och han behöver det minst lika mycket som du, den ömme fadern samt magen.

Slut med all trafik alltså. Bajs eller inte, sorry, ingen åtgärd. Du har helt rätt i att han bajsar för att han vaknar, inte tvärtom, och vi vill att han ska sova. Då bajsar han inte heller ("mina" barn ska bajsa kl 10 på förmiddagen :lol: möjligen tio i :lol: :lol: ) :idea:

Ramsa, men sparsamt; bara precis om och när han faktiskt är ledsen. Och då ska det vara en hög och hurtig och allt annat än viskande ramsa :wink: x4 eller möjligen x6 eller rentav x8 men synnerligen punktsättande på slutet, à la end of discussion.

Och sedan inget mer i modern tid.

Den sakligaste av er får ta två nätter, den andra fortsätta, och jag vågar lova att problemet är ur världen inom en vecka. Med Attityd som formligen stinker av att PÅ NATTEN SOVER MAN. Period :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och bestäm dig för hur dagschemat ska se ut - låt inte honom göra det :!: Då tror han att han ska "bestämma" när morgonen ska komma också.

Folj det du beslutar dig för på pricken. Under lilla minikuren ska du inte ens bjuda på marginalkvart :idea:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

TACK ANNA!!!! :heart: Den sparken i baken var presis vad jag behövde...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Den bjuder vi på :lol: :lol: :lol:

Rapport emotses så småningom (inte ha för bråttom nu :wink: ) :lol:

:arrow: Tålamod och målmedvetenhet :wink:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

jäsp :!:
här kommer en liten uppdatering. går väl si och så med att få sonen att sova fram till morgon.

:arrow: bestämde mig för att korta schemat med 30min och att göra det på natten eftersom daglurarna sitter så bra - kan ställa klockan efter sonen...

:arrow: har plockat bort alla extra minuterar och marginalkvartar + även 5min mellan sovpassen och lägger respektive väcker på klockslaget.... (var inte så gott om dem innan men blev ibland iom att han var trött av att inte sova full natt...

:!: :arrow: :!: resultat:
sonen vaknar samma tid som innan strax före 06 (tror dock jag hittat boven i dramat - grannens mycket starka utelampa tänds kl 5.45 och den går igenom rullgardinsspringorna ganska bra :cry:

Vissa nätter bla de två senaste vaknar han vid 4-4.30 och ger i från sig glädjetjut. tystnar efter en ramsa eller två och somnar - framsteg han lägger sig själv efter att ha stått i sängen och somnar :!:

framsteg 2. när han vaknar vid 6 är han glad och blir inte lessen förrän efter 30-60 min

:arrow: problem hela fm från 8.30 till sovtiden 10.30 är smågnällig och det enda som duger är att sitta i mammas knä och höra saga eller dra henne i håret etc...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :D Strålande jobbat :lol:

Nu kan vi alltså lägga oss själva och gör det, när inte mamma gör det åt oss - bra, bra :lol:

Fönstret måste du kunna mörklägga, om du inte ska skjuta grannen, förstås :shock: :?:

Förmiddagsgnälligheten ska inte "tröstas" bort med för mycket myspys. Överlåt med förtroende åt lille gnällspiken att komma över denna sin lilla livskris. Gosa och gulla när det är skön morgon (efter det JUBLANDE återseendet) men inskränk dina gracer till fem-tio minuter. Sedan kan det vara dags för ARBETE och/eller ensamlek (vare sig han vill eller ej, i starten) där han är hänvisad till sig själv. Det är inte synd om honom :shock: :lol: Han har det hur bra som helst, kom ihåg det :!:

Herrar (i alla åldrar) kan annars ha en talang för självmedlidande. Behövs ej :roll: och ska INTE uppmuntras :!: :lol:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Tack :heart: Skall jobba på att få bort de där gnälliga förmiddagarna, för som sagt det räcker med en självömkande kar i det här huset :lol:

I morse sov gossen till 07.45 efter blöjbyte och är ny strålande glad i färd med att kolla in att pappas livförsäkring verkligen tillfaller honom om något skulle hända (har just uppgraderat den så pappren ligger på golvet i datarummet vad de nu gör där? Men tror att pappor lär sig betydligt bättre vad man gör med papper av att sonen äter på dem än att jag plockar undan dem :lol:)

:arrow: Ska möblera om i rummet så att ljuset från springan i fönstret inte kommer mitt i sängen, måste bara fundera ut hur sängen står bäst för att undvika både dörr och fönster. Tyvärr är grannens lampa riktad så den verkligen lyser in presis i springan brevid rullgardninen = jättesvårt att mörklägga helt. Har funderat på att tejpa fast kartong på förnstret, men då ser man ju inte ut på dagarna...
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:oops: Att jag inte kommit på det tidigare. Det sitter ju kardborreband runt fönstret i syfte att fästa myggnät i :!: Måste ju gå kanon att fästa kardborrar i ett mörkläggningstyg och fästa i dem och på så vis slippa springor. Alltför ofta är inte hjärnan så snabb som man skulle önska :lol:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Nu är jag i den där väggen igen och vet inte hur jag kommer härifrån... ](*,)

Förra helgens mornar som tom var morgon + marginalkvart var tyvärr ensamma i sitt slag. Sonen fortsätter vakna vid 6 tiden. mörkläggningen till tots. fast iof sig snarere 6.10 än 5.45 så ett litet framsteg :wink:

När han vaknar vid 6.10 är det efter drygt 10,5h sömn oftast utan märkbart uppvaknande. Och nu är han pigg och glad och vill upp och leka. Hur hanterar jag detta bäst :?:

kan tänka mig tre lösningar:
1. jag låter honom vara och hoppas han somnar om själv, detta har fubkat när han vaknat vid 4-tiden.. men det funkar inte :!: han blir ledsen ganska så snart och när jag går in har han bajsat - så det är bara att byta bjöja och efter det är det jättesvårt att lämna honom utan "utbrott"
Försöker få honom att somna om men kräver kamp, oftast somnar han om först vid 07.30 (ibland ännu senare) dvs 30 min efter morgon. Hur länge ska jag då låta honom sova :?: Han har ju 1h missad sömn från natten, en bara 15 min sömn gör att det kräver vagning för att få honom att sova på fm luren 10.30 vilken då blir 45 min istället för 1,5h (har innan funkat kanon så man kan ställa klockan efter honom)

2. Rusar in och buffar/ramsar direkt jag hör första pipet. Hjälper inte heller. Här är jag inte tillräkligt tidig, han har oftast bajsat redan då jag kommer in.

3. Göra om hela shemat så morgonen blir kl 6. (känns okristligt tidigt för mig, men kan ju hoppas att mornarna löser sig iom sommartiden sedan eller?) Att lägga senare har vi också testat men det ger samma tidiga morgon som resultat)

Han har ju sovit 12h natt förut utan problem
*smått desperat mamma*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"