Skrik som blivit mönster
-
Gäst
Skrik som blivit mönster
Min tremånaders lillfis sover egentligen jättebra. Natten har han själv förlängt till tio timmar och dagslurarna fungerar fint. Men av läggningarna på kvällen har det blivit ett tradigt mönster som jag inte lyckas bryta. Han somnar efter en halvtimme ungefär men den halvtimmen är verkligen jobbig för honom. Han skriker upp sig direkt han läggs i vagnen och jag vagnar honom lugn ganska snabbt men det varar inte många sekunder åt gången. Till slut somnar han bara rakt av. Jag har backat och mer och mer övergått till att bara lägga tillrätta men det känns så trist att det alltid ska behöva bli skrik innan han kommer till ro. Vad göra? Eller vad inte göra?
-
F'lippas mamma
Inget svar tyvärr utan undrar samma sak! Filippa är ju lika gammal som din yngsta son och skriker alltid vid läggning. Har inte alls så bra nätter som ni eftersom jag inte varit särskilt konsekvent
, ska ta tag i det snart... Men det jobbiga är skrikandet vid läggning. Idag gick det ovanligt bra, bara en kvart! Hoppas någon har några bra råd! 
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05
, SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08
. Trogen AW & BB-angängare!
-
Gäst
Hej Filippas mamma!
Nu svarar jag både mig själv och dig
Ikväll gick nattningen mycket lugnare härhemma. Jag lade honom som vanligt och gick ut. Men redan vid första pip använde jag solfjädern och höll kvar tills han blivit alldeles lugn och nästan sov. Det tog en bra stund och gick lite upp och ner. Och han skrek så fort jag gick ut- men eldade inte upp sig och började istället gruffa och grymta sig till sömns tämligen omgående
Det kändes som om det bröt mönstret lite. Vagning funkade bra för oss när han vaknade på natten men mycket sämre vid läggningar. Sen gäller det ju att försöka göra mindre och mindre av solfjädrandet så man inte fastnar i det också...
Tar fortfarande gärna emot tips och råd
Nu svarar jag både mig själv och dig
Det kändes som om det bröt mönstret lite. Vagning funkade bra för oss när han vaknade på natten men mycket sämre vid läggningar. Sen gäller det ju att försöka göra mindre och mindre av solfjädrandet så man inte fastnar i det också...
Tar fortfarande gärna emot tips och råd
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Att solfjädern fungerade berodde just på att den är statisk och säker.
Jag föreslår alltså båda damerna att vara säkrare på handen
Se Verktygslådan och öva, öva med tyngd i vagnen
Och kortare och kortare ska det göras, med avslutande snabbt skak. Och sedan kanske andra ljud - bra för allas tröttsamma överkoncentration
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej siri!
Har bara en liten fråga...hur sov din lille innan du började kura?(på nätter och dagar) och när började du kura lillen?...min lille pojk är 10 veckor och skriker också på kvällen vid läggning!(även innan pga att han är övertrött tror jag, har ej börjat kura honom än...kollar läget här inne på forumet först så man får lite hum om det och kött på benen
)
Hälsning Vicky
Har bara en liten fråga...hur sov din lille innan du började kura?(på nätter och dagar) och när började du kura lillen?...min lille pojk är 10 veckor och skriker också på kvällen vid läggning!(även innan pga att han är övertrött tror jag, har ej börjat kura honom än...kollar läget här inne på forumet först så man får lite hum om det och kött på benen
Hälsning Vicky
-
Gäst
Tack
Inför nattningen ikväll kastade en byrå av sig storebror så att han slog hål på kinden. Alltså gjorde jag processen kort med minstingen; puss på huvudet och ner i vagnen och så drog jag några tag och fortsatte med omplåstringen. När den store väl var tröstad och lagd hörde jag...att det polypsnarkades i all stillhet från vagnen. Så visst hjälpte det med lite stadiga tag och tankarna på något annat!
Vicky; jag kan inte riktigt svara eftersom jag inte kurat alls. Jag började med standardmodellen från början och har låtit honom förlänga nätterna själv i ganska stor utsträckning. Men en kusin till mig kurade ganska nyligen sin flicka som var 3,5 månad. Där var det uppvak och mat varannan timme nätterna igenom. Jag tror att det tog ett par veckor men nu sover hon tolvtimmarsnatt utan problem. Lycka till!
Vicky; jag kan inte riktigt svara eftersom jag inte kurat alls. Jag började med standardmodellen från början och har låtit honom förlänga nätterna själv i ganska stor utsträckning. Men en kusin till mig kurade ganska nyligen sin flicka som var 3,5 månad. Där var det uppvak och mat varannan timme nätterna igenom. Jag tror att det tog ett par veckor men nu sover hon tolvtimmarsnatt utan problem. Lycka till!
Har försökt natta killen nu ....la han i sängen och började...gick bra i början men han vaknade hela tiden ....så fort jag slutar arbetar han upp sig och skriker....hållit på i snart 1 timma...hur länge ska det ta???...jobbigt att höra han skrika....fast du hade kanske aldrig problem med nattningen just?...
hälsning Vicky
hälsning Vicky
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Gäst
Hej! Jag använt mig av en del av kurens verktyg. Själva kuren är ju för barn med sömnproblem. Din plutt är ju också så liten ännu- jag tror att du kan komma långt genom att bara börja med standardmodellen och införa någorlunda fasta tider och rutiner. Och att använda vagning eller buffning för att lugna. Vi försökte med både sidosömn och vyssanlulltassar till vår storebror men det var svårt och han började inte sova bra förrän han hamnade på mage. Jag har nog inte helt kommit tillrätta med läggningarna härhemma ännu...men det går åt rätt håll och jag tror inte att man riktigt behöver kura sådana här minimänniskor för att komma tillrätta med sådant.
Läs på ordentligt och så tar du tag i standardmodellen först. Tycker jag. Och lycka till!
Läs på ordentligt och så tar du tag i standardmodellen först. Tycker jag. Och lycka till!
med sova bra menar du då att han sov längre på nätterna eller att han somnade lättare efter att han hamnade på mage?...jag har som sagt såååå svårt att låta honom ligga på mage på nätterna....mitt första barn och alla säger att barnet absolut ej ska ligga på mage....vet att larmfinns men om det ändå skulle hända något så
vet att jag ställer många frågor
.....
vet att jag ställer många frågor
-
susanneethel
Hej Vicky!
Har du Barnaboken? Tänkte att du kanske skulle behöva läsa där det står mer om standardmodellen och så.
Det allra säkraste för barnet är larm. Det larmar efter 20 sekunders andningsuppehåll. Då har du flera minuter på dig innan hjärnan tar skada av syrebristen.
Barnet kan börja andas av sig självt och gör det ofta. Om barnet inte börjar andas av sig självt, eller av pipet (som låter högt) så är det stor chans att det hjälper att bara ta upp barnet. Annars blir det till att återuppliva.
Jag hyrde mitt larm från Tecnomedica och fick med instruktioner för vad man ska göra "ifall att". Det har funkat felfritt hittills.
Ryggläge, napp, eller vad man nu hittar på för att störa sömnen och därmed minska risken är INTE någon garanti.
Det verkar ju som många missuppfattat det. Jag har inga siffror men risken minskar väl med hälften enligt forskningen. Den är inte borta!
Så köp larm är min rekommendation.
Lycka till!
Har du Barnaboken? Tänkte att du kanske skulle behöva läsa där det står mer om standardmodellen och så.
Det allra säkraste för barnet är larm. Det larmar efter 20 sekunders andningsuppehåll. Då har du flera minuter på dig innan hjärnan tar skada av syrebristen.
Barnet kan börja andas av sig självt och gör det ofta. Om barnet inte börjar andas av sig självt, eller av pipet (som låter högt) så är det stor chans att det hjälper att bara ta upp barnet. Annars blir det till att återuppliva.
Jag hyrde mitt larm från Tecnomedica och fick med instruktioner för vad man ska göra "ifall att". Det har funkat felfritt hittills.
Ryggläge, napp, eller vad man nu hittar på för att störa sömnen och därmed minska risken är INTE någon garanti.
Det verkar ju som många missuppfattat det. Jag har inga siffror men risken minskar väl med hälften enligt forskningen. Den är inte borta!
Så köp larm är min rekommendation.
Lycka till!
-
Gäst
Ettan både sov längre och somnade lättare på mage. För oss var det ett enkelt val eftersom situationen blev ohållbar...och tvåan lade jag på mage direkt. Men du måste ju känna att det är något du vill göra för annars blir det bara osäkerhet och oro av det. Larmet gör mig lugn. Jag hade varit nojjigare om han sovit på rygg utan larm.